Fungerande dator

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Fungerande dator

Inlägg av Skunken »

Efter att min gamla dator stått och samlat damm några år så åkte den fram till beskådan idag.
Det är en AMD Ahtlon +2600 med ett Raedon 9200SE grafikkort.

Den har alltså stått i ett hörn därför att jag inte kunde klara ut varför den gett blåskärm stup i kvarten.

Jag har då provat med annat grafikkort Nvidia, andra minnen,annan h-disk .... tja allt som inte suttit fastlött på moderkortet.... trodde jag!

Men så idag när jag bara glodde in i datorn så såg jag 2 jumpers som styr CPu-hastigheten. Jag tog bort dem och rengjorde med 6.66 marin som inte är 5.55, sprayade på motsvarande plats på M-kortet. Sedan satte jag dit en jumpers och startade maskinen. Jomenvisst, den gick igång och visade 1.ghz
stängde av och satte dit andra jumpern, startade om och nu visar den 2,1ghz vilket man väl får acceptera som helfart på den maskinen.

Har pinat den j**la burken ikväll med filmer spel och vad jag kommit på och den vill bara inte lägga av... !!

Så imorgon smyger jag upp, trycker on och förväntar mej en praktfull blåskärm .... eller no video på skärmen och gärna en stark röklukt.

MVH Skunken ;)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Fungerande dator

Inlägg av Skunken »

Den går bra fortfarande. Jo, jag bytte mus oxså till USB-mus.
Den gamla ps2-musen frös skärmen ibland.

Satte dit en extra fläkt på baksidan. :)
Bilagor
temp.JPG
temp.JPG (41.19 KiB) Visad 3089 gånger
Bågskyttenörd
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"