SSH: Begränsa åtkomst till katalog och dess underkataloger

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ollu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SSH: Begränsa åtkomst till katalog och dess underkataloger

Inlägg av ollu »

Hej,

Jag har surfat runt och kollat lite på nätet efter ngt som skulle kunna lösa mitt problem. Precis som man gör när man sätter upp ett ftp-konto som begränsas till en katalog och dess underkataloger skulle jag vilja begränsa en användare som logger in via SSH. Så när den användaren loggar in så hamnar den i bestämd katalog och kan sedan inte förflytta sig upp i katalogstrukturen.

Är detta möjligt?

välnliga hälsningar, Ola
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: SSH: Begränsa åtkomst till katalog och dess underkatalog

Inlägg av ubot »

Då får du skapa ett chroot jail: https://help.ubuntu.com/community/BasicChroot
Det gäller ju att göra det på rätt sätt så att användaren inte har möjlighet att ta sig ur jail:et och komma åt kataloger/filer i övriga systemet. Det är väl där haken med chroot är om jag har förstått saken rätt.

Det går såklart att hindra en användare från att stega upp i filträdet genom att ändra rättigheterna på kataloger/filer också men det är knappast säkert. Du skulle t.ex. kunna skapa en ny användare som du sedan tar bort ur gruppen som har rätt att bläddra i katalogerna och sedan sätta rättigheterna:

Kod: Markera allt

sudo chmod 750 -R /path/to/forbidden
och sedan ha

sudo chmod 700 -R /path/to/forbidden/allowed/
så att användaren user har rätt till allt under allowed-katalogen. Det är då viktigt att användaren user inte är med i gruppen som har rätt till /path/to/forbidden och att användare äger katalogen /path/to/forbidden/allowed och alla underkataloger, d.v.s. du får sätta user som ägare till /path/to/forbidden/allowed:

sudo chown user:user -R /path/to/forbidden/allowed/
Det här är knappast säkert för fem öre och en erfaren användare tar sig nog enkelt ut ur "jailet" med ett simpelt knep.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"