Installera Ubuntu sida vid sida med Windows 7 (x64)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Tormax58
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Installera Ubuntu sida vid sida med Windows 7 (x64)

Inlägg av Tormax58 »

Nybörjare som jag är har jag i omgångar provat olika versioner av linux, (mint, ubuntu, kubuntu osv) men det var först med senare versioner som det började bli riktigt bra. Tilläggas ska att jag haft dualboot på min bärbara (Wubi) och det har fungerat ok. Nu har min bärbara pajat och jag gjorde ett försök att installera Kubuntu med Wubi på min stationära. Har en SSD på 80 GB som C sedan ytterligare 3 diskar som är större. Jag försökte installera Kubuntu på min E-disk, installationen gick bra, men... när jag startade om datorn meddelade windows att något fel uppstått. Inte en skymt av någon Kubuntu... Slutade med att jag fick blåsa om c-disken med windows igen. E-disken var alldeles kass, tappade massor av prylar... Bla 3 års F1 (!)

Surt sa räven. Hur gör man för att det ska fungera om man inte vill ha linux på C-disken utan på en annan disk... Har inte haft dessa problem innan o ibland misstänker jag att SSD-disken spelar mig ett spratt här...
Tacksam för en kommentar hur jag bör göra.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installera Ubuntu sida vid sida med Windows 7 (x64)

Inlägg av ubot »

Måste du använda Wubi? Ett alt. är ju att installera Ubuntu/Kubuntu "på riktigt" vid sidan av Windows istället?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

ubot skrev:Måste du använda Wubi? Ett alt. är ju att installera Ubuntu/Kubuntu "på riktigt" vid sidan av Windows istället?
Instämmer.

Håll bara reda på partitionerna när du installerar. Så länge man inte av misstag formaterar sin Windowspartition så finns Windows-data kvar. Så ser jag det i alla fall.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Tormax58
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Tormax58 »

Frågan kvarstår varför jag inte fick upp inloggningsalternativ Windows alt Kubuntu vid omstart av dator. Bara Windows som sa att ett fel uppstått.
Totalt förvirrande då Kubuntuinstallationen gick alldeles utan anmärkning.
Kan det bero på att jag inte installerade på C:?
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag instämmer med tidigare inlägg att om du ska lägga Ubuntu på en annan disk än "C:" är det bättre att göra en vanlig installation och inte wubi.

Att du inte får upp alternativ då du startar beror sannolikt på att det blivit fel på bootloadern, grub. Ett vanligt fel då man har många diskar är att man lägger den på fel disk och systemet hittar inte den. Grub ska ligga på den disk man bootar med, i ditt fall med stor sannolikhet SSD:en.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"