min Ubuntu kan inte "se" nammet på andra datorer i hemma nät
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
min Ubuntu kan inte "se" nammet på andra datorer i hemma nät
Tjena alla !!
Behöver all tips om detta :
Jag har en vanligt hemmanätverk som heter arbestgrupp "INICIOMS"
4 stationära datorer med olika OS (Vista, XP, W7) och delade mappar i dem, som kan se varandra utan problem, t.ex, click på ikonen "Windows Nätverk" då kommer alla datorer namn bland annat : "Kalle-PC", "Nisse-PC", "Mamma-PC" etc etc
Jag kör Ubuntu 11.10 och KDE som skrivbordet med dolphin.
Trådlös koppling fungerar, LAN fungerar och inklusive om jag skriver så här :
smb://192.168.1.65 då man kan nå i "Kalles-pc" delade mapp utan problem
MEN !!! Här kommer PROBLEMET :
Varför när jag klicka på ikonen "Windows-Nätverk" kommer inga andra datorer namn ?? utan ett meddelande : "Kunde inte mönteras" och allting bara är blank .
Snälla , detta är bara det endast synpunkter som jag har nu på min nya "distro" , så kan någon tipsa mig för att lösa detta ??
hör av dig...
mvh
Hugo
Behöver all tips om detta :
Jag har en vanligt hemmanätverk som heter arbestgrupp "INICIOMS"
4 stationära datorer med olika OS (Vista, XP, W7) och delade mappar i dem, som kan se varandra utan problem, t.ex, click på ikonen "Windows Nätverk" då kommer alla datorer namn bland annat : "Kalle-PC", "Nisse-PC", "Mamma-PC" etc etc
Jag kör Ubuntu 11.10 och KDE som skrivbordet med dolphin.
Trådlös koppling fungerar, LAN fungerar och inklusive om jag skriver så här :
smb://192.168.1.65 då man kan nå i "Kalles-pc" delade mapp utan problem
MEN !!! Här kommer PROBLEMET :
Varför när jag klicka på ikonen "Windows-Nätverk" kommer inga andra datorer namn ?? utan ett meddelande : "Kunde inte mönteras" och allting bara är blank .
Snälla , detta är bara det endast synpunkter som jag har nu på min nya "distro" , så kan någon tipsa mig för att lösa detta ??
hör av dig...
mvh
Hugo
Re: min Ubuntu kan inte "se" nammet på andra datorer i hemma
Tryck först alt+f2. Prova att flytta din linuxdator i nätverket? Om du vill göra det så kan du logga in som " gksudo natilus" sen får du fråga om lösenord... då söker du åt "/etc/samba/smb.conf, där ändrar du bara # Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = kalleanka, efter lika med tecken väljer du vart Ubuntu ska ligga! Du måste också installera det som behövs för att se windows utdelning, det räcker med att du högerklickar på en på en mapp och vill dela ut ...
workgroup = kalleanka, efter lika med tecken väljer du vart Ubuntu ska ligga! Du måste också installera det som behövs för att se windows utdelning, det räcker med att du högerklickar på en på en mapp och vill dela ut ...
-
Hej Antec och tack så mycket för din svar.
Jo, Jag har redo gjort det , det stor : "INICIOMS" på råden WORKGROUP, och sen jag har flyttat till vanliga tråbudna nät , bara kopplade kabel direkt in i routern, men ändå , han "ser" inte alla andra datorer med sina delade mappar och så vidare.
man klicka på ikonen "Samba-shares" då kommer en meddelande nere som säger :"kunde inte hittat några arbetsgrupper, det kan orsakas av en aktiveras brandvägg"
Jo, Jag har redo gjort det , det stor : "INICIOMS" på råden WORKGROUP, och sen jag har flyttat till vanliga tråbudna nät , bara kopplade kabel direkt in i routern, men ändå , han "ser" inte alla andra datorer med sina delade mappar och så vidare.
man klicka på ikonen "Samba-shares" då kommer en meddelande nere som säger :"kunde inte hittat några arbetsgrupper, det kan orsakas av en aktiveras brandvägg"
Okej då sitter det i det?werner_molder skrev:Hej Antec och tack så mycket för din svar.
-
funkar inte ändå med kabel direkt in i router
men däremot om jag skriver så här : smb://192.168.1.x.x (som är "Mammas-pc" i nätverket) då kan jag nå i delade mapp utan problem.
Problemet verkar att vara att visa andra dator "namnet" som ikoner under "Samba-shares" i "Nätverk" panel.
nåt ideé eller förslå ?
tack igen
men däremot om jag skriver så här : smb://192.168.1.x.x (som är "Mammas-pc" i nätverket) då kan jag nå i delade mapp utan problem.
Problemet verkar att vara att visa andra dator "namnet" som ikoner under "Samba-shares" i "Nätverk" panel.
nåt ideé eller förslå ?
tack igen
Har du ställt av brandväggen i Ubuntu? Problemet är att jag kan inte själv göra samma sak som du vill, eftersom jag inte har Windows i mitt hemma nät..Men det borde finnas folk här som kan det? Och har mer direkta svar än vad jag kan ge just nu... Sorry kan inte hjälpa dej mer i nuläget!werner_molder skrev:funkar inte ändå med kabel direkt in i router
nåt ideé eller förslå ?
tack igen
-
men tack ändå Antec ......
hoppas att någon annan kan läsa den här ämne bara.....
hoppas att någon annan kan läsa den här ämne bara.....
Jag har ett fungerande nätverk mellan Ubuntu 11.10 och Windows XP (jag installerade 11.04 och uppgraderade till 11.10 via uppdateringshanteraren). Jag ville komma åt en skrivare i en windowsdator och så dela filer om det behövs å jag fick det å funka.
Jag kan inte hjälpa, men kan tala om att det funkar, har för mig jag installerade nått paket för jag läst att man skulle så och funkar gör det ju.
Om nån som kan kan tala om vad jag installerat för paket eller så kanske jag kan hjälpa ,jag skapade nätverk under de två/tre första dagarna med ubuntu.
Jag kan inte hjälpa, men kan tala om att det funkar, har för mig jag installerade nått paket för jag läst att man skulle så och funkar gör det ju.
Om nån som kan kan tala om vad jag installerat för paket eller så kanske jag kan hjälpa ,jag skapade nätverk under de två/tre första dagarna med ubuntu.
-
Hej Metalmaid, tack för intresse !! ....
Jo, Igår kväll lyckades jag a installera den senaste version av ubuntu (Oneric), på en annan dator (stationära) för att testa lite om problemet återkommer på en dator som sitter kopplade via kabel till routern , men det verkade att problemet bara finns på TRÅDLÖSA nätverk , jag har insett detta i alla fall....men vad är som är stor skillnad att nå via trådlösa och vanliga trådbunda nät TILL en samma ROUTER
konstig va ? hmmmm
men vi försätter kampen ändå till att hitta lösning !! :-)
Jo, Igår kväll lyckades jag a installera den senaste version av ubuntu (Oneric), på en annan dator (stationära) för att testa lite om problemet återkommer på en dator som sitter kopplade via kabel till routern , men det verkade att problemet bara finns på TRÅDLÖSA nätverk , jag har insett detta i alla fall....men vad är som är stor skillnad att nå via trådlösa och vanliga trådbunda nät TILL en samma ROUTER

men vi försätter kampen ändå till att hitta lösning !! :-)
Hej!
Jag har väldigt svårt att tro att det har och göra med trådburen respektive trådlös uppkoppling. Det är nog så att de två datorerna du testat med har olika inställningar.
Kanske detta kan hjälpa?
http://ubuntu.swerdna.org/ubulanprimer.html
Jag har väldigt svårt att tro att det har och göra med trådburen respektive trådlös uppkoppling. Det är nog så att de två datorerna du testat med har olika inställningar.
Kanske detta kan hjälpa?
http://ubuntu.swerdna.org/ubulanprimer.html