Nautilus, funktioner

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Nautilus, funktioner

Inlägg av Patrik Storm »

Tjosan alla glada :)

Det var ett tag sedan som jag körde gnome, typ 10.04 tror jag var den senaste versionen.
Det jag undrar om det är samma filhanterare idag i gnome 3 och Ubuntu gränssnittet...

Jag kan nämligen inte hitta funktioner som att byta bakgrund, sätta etiketter på filer / mappar osv i Nautilus, jag är helt klart förvirrad.
ubot

Re: Nautilus, funktioner

Inlägg av ubot »

Byta bakgrundsbild på Skrivbordet? Det gör du enklast genom att högerklicka på Skrivbordet. Det är samma filbläddrare i 11.04/11.10 som i 10.04, d.v.s. Nautilus. Dock kanske ett och annat har ändrats i Nautilus sedan versionen i 10.04.
Användarvisningsbild
Patrik Storm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Storm »

Nog vet jag hur man byter skrivbordsbakgrund ;D
Det handlar om Nautilus funktioner. Jag brukade som exempel alltid ha bakgrunden i Nautilus svagt, svagt gul, sedan brukade jag sätta etiketter på filerna jag jobbade med, men ingen av dom funktionerna hittar jag längre...

Känslan jag får är att man bytt ut filhanteraren helt sedan 10.04..
Antec

Inlägg av Antec »

Det är nautilus även i 11.10 men den är strippat ner i användarfunktioner jämfört med 11.04 och tidigare versioner. Precis som du säger saknas funktionen att lägga en bild som bakgrund eller att byta färg i den här versionen.. Jag förstår att du också menar "emblem markeringar direkt på mappar" det saknas också i den här versionen. Däremot är jag inte säker på om det inte skulle gå att göra båda dom alternativen men på ett annat sätt, jag tror ska man hitta någon lösning så skulle jag tro man behöver editera i dconf eller något annat..
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"