Ny dator och ny med Ubuntu.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Stylta
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ny dator och ny med Ubuntu.

Inlägg av Stylta »

Hejsan,

jag har precis fått en ny dator som jag har instalerat "ubuntu-11.10-desktop-amd64.iso" på för att lära mig lite, men det funkar inte riktigt som det ska.
När jag hade installerat klart OSet och loggat in för första gången så installerade jag allting som fanns att installera på "uppdateringshanteraren" samt att jag öppnade "Hårdvarudrivrutiner" och installerade drivrutinerna till mitt Grafikkort (det enda som fanns där)

jag antar att jag inte har alla rätta drivrutiner som jag behöver och det är därför det inte funkar som det ska men är som sagt ny med Linux så vet inte riktigt hur jag ska söka efter drivrutiner om det inte kommer upp automatiskt. (har inte testat att ladda ner drivrutiner från respektive hårdvaras hemsida för vet inte om det funkar till linux om det nu är någon skillnat)

Problemet som händer är iallafall med processorn, när jag inte gör någonting på datorn så går processorfläckten ganska kraftigt samt att processorn kanske ligger på 5-8% men så fort jag börjar röra musen och tex gör stora cirklar med den så hoppas processorn upp till 30-50% och vissa kärnor hoppar mellan 5-90% vilket inte riktigt känns bra.

Det jag har i datorn är: (Laptop)

XPS L702X Laptop Motherboard

XPS L702x : 2nd generation Intel Core i7-2720QM processor
2.20 GHz with Turbo Boost 2.0 up to 3.30 GHz

Display : 17.3in Full HD WLED AG (1920x1080) with 2.0 Mega
Pixel Integrated Camera

Memory : 8192MB (2x4096) 1333MHz DDR3 Dual Channel

Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)

Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive

Graphics : 3GB NVIDIA GeForce GT 555M Graphics Card

Wireless : Europe Intel Centrino Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+
Bluetooth Combo Card)

Keyboard : Internal Nordic Multi-Language Keyboard

Jag hoppas att någon vet vad felet kan vara och kanske kan få lite tipps om hur jag ska fixa det. :)
ubot

Re: Ny dator och ny med Ubuntu.

Inlägg av ubot »

Fortsätter CPU att varva upp när du rör musen om du har inaktiverat drivrutinen till grafikkortet? Vad händer om du är inloggad i Unity 2d? Finns problemet där också?
Stylta

Inlägg av Stylta »

Testade först att köra i Ubuntu 3D med att avaktivera drivrutinen till grafikkortet utan framsteg, testade även att köra i Ubuntu 2D med och utan drivers till grafikkortet och problemet kvarstår :(

finns det något kommando man kan skriva i terminalen som kollar upp all hårvara drivrutiner man har installerat på datorn? kanske är så att jag inte har chipset drivrutinerna installerade eller så, då jag inte kan aktivera/avaktivera dom på "hårdvarudrivrutiner" (ser bara drivrutiner till grafikkortet)
ubot

Inlägg av ubot »

Du kan ju alltid testa Ubuntu Live 11.04 eller Ubuntu Live 10.04.3 och se om problemet existerar där också? Det kanske är en bugg i just 11.10 eller kernel 3.0?

Du kan ju även titta i Ubuntus förråd om det finns en äldre kärna som du kan använda i 11.10:

Kod: Markera allt

apt-cache search -n linux-image generic
Fungerar det bättre om du installerar kernel 2.6.38-11? Tänk på att du måste byta kernel i Grub för att starta Ubuntu men en äldre kärna.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Problemet torde vara att ditt grafikkort har så kallad Otimusfunktion, dvs det växlar mellan Nvidiakortet och ett inbyggt strömsnålt enkelt Intelkort. Denna funktion fungerar inte i Linux som bara kan använda Intelkortet.

Du kan testa med att installera Ironhide, ett program från ett extraförråd med drivrutiner för optimuskort: https://launchpad.net/~mj-casalogic/+archive/ironhide/.
Stylta

Inlägg av Stylta »

Testade precis att köra både Ubuntu Live 11.04 och Ubuntu Live 10.04.3 utan någon förändring,

Jag läste lite om Ironhide och såg att det stod att man skulle installera det på egen risk, riskerar man att det går sönder eller bara att det inte funkar?
och hur vet jag vilken jag ska installera?
Jag får fram 7st resultat när jag filtrerar med det som finns till Oneiric.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Ironhide är experimentellt och kan nog flippa ur. Jag har inget Optimuskort så jag vet inte hur pass bra det fungerar. Det värsta som kan hända torde vara att datorn (i alla fall inte det grafiska) inte går igång. Säkerhetskopiera ditt /home innan du testar så att filerna finns kvar om du skulle behöva installera om. Jag misstänker att Ironhide kan fungera olika bra med olika kort och det är bara att testa.

Installera i första hand om det finns en fil som bara heter ironhide. Den bör dra in det som behövs. Om det finns något som heter ironhide-gui kan den vara bra att ha(graphic user interface). Sedan är mina råd slut.

Nya grafikkort är svåra i Linux eftersom tillverkarna knappt bryr sig om att fixa drivrutiner. Något år gamla Nvidia-kort utan specialfunktioner brukar fungera bra. Eftersom det inte finns så många grafikintensiva spel till Linux är det ofta inte så viktigt att ha ett megagrafikkort, men du kanske sysslar med film eller dylikt med din kraftiga maskin?
Stylta

Inlägg av Stylta »

vad tråkigt, tillverkarna borde ju egentligen bry sig lite granna iallafall med tanke på att Linux finns och att det finns folk som använder det. kanske inte är en sån stor marknad men endå.

Jag håller på med lite Bild/film redigering samt leker lite med 3D Max, dock inte på någon så himla hög nivå. så vill ha ett lite kraftigare grafikkort, tråkigt bara att det ska vara så krångligt när man vill lära sig lite om Linux :P

Installerade Ubuntu 11.10 på min gamla laptop istället, gick utan problem :)
får kanske vänta lite innan jag kör Linux på min nya dator då den e ny o e fortfarande "extremt" rädd om den :P , och hoppas på att det kanske kommer stabila drivrutiner till mitt grafikkort.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tror inte att datorn eller dess delar tar skada av Linux. Det värsta som kan hända är att den inte startar. Jag tror det kan vara mödan värt att testa Ironhide.

En annan sak som du kan kontrollera är om det finns en "switch" för grafiken i BIOS. Det finns för en del moderkort och modeller, men inte för alla. I så fall kan du testa olika inställningar som att stänga av Intechipet och se om det blir bättre i Ubuntu.
ubot

Inlägg av ubot »

Det är många som har använt Bumblebee och jag har aldrig hört att grafikkortet har gått sönder av det. Jag förstår om du är rädd om en ny dator och inte vill testa vad som helst. Du testar på egen risk men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för att Bumblebee/Ironhide ska skada grafikkortet.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"