jag har precis fått en ny dator som jag har instalerat "ubuntu-11.10-desktop-amd64.iso" på för att lära mig lite, men det funkar inte riktigt som det ska.
När jag hade installerat klart OSet och loggat in för första gången så installerade jag allting som fanns att installera på "uppdateringshanteraren" samt att jag öppnade "Hårdvarudrivrutiner" och installerade drivrutinerna till mitt Grafikkort (det enda som fanns där)
jag antar att jag inte har alla rätta drivrutiner som jag behöver och det är därför det inte funkar som det ska men är som sagt ny med Linux så vet inte riktigt hur jag ska söka efter drivrutiner om det inte kommer upp automatiskt. (har inte testat att ladda ner drivrutiner från respektive hårdvaras hemsida för vet inte om det funkar till linux om det nu är någon skillnat)
Problemet som händer är iallafall med processorn, när jag inte gör någonting på datorn så går processorfläckten ganska kraftigt samt att processorn kanske ligger på 5-8% men så fort jag börjar röra musen och tex gör stora cirklar med den så hoppas processorn upp till 30-50% och vissa kärnor hoppar mellan 5-90% vilket inte riktigt känns bra.
Det jag har i datorn är: (Laptop)
XPS L702X Laptop Motherboard
XPS L702x : 2nd generation Intel Core i7-2720QM processor
2.20 GHz with Turbo Boost 2.0 up to 3.30 GHz
Display : 17.3in Full HD WLED AG (1920x1080) with 2.0 Mega
Pixel Integrated Camera
Memory : 8192MB (2x4096) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)
Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive
Graphics : 3GB NVIDIA GeForce GT 555M Graphics Card
Wireless : Europe Intel Centrino Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+
Bluetooth Combo Card)
Keyboard : Internal Nordic Multi-Language Keyboard
Jag hoppas att någon vet vad felet kan vara och kanske kan få lite tipps om hur jag ska fixa det.