Grattis på 7 års dagen Ubuntu!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Grattis på 7 års dagen Ubuntu!

Inlägg av Kurdistan »

Ubuntu 9.10 blev min första linux dist. 9.10 var en toppen Ubuntu version, jag hade nog också tur då jag hoppade 9.10 tåget sent. Många buggar hade fixats. Sedan dess har jag kört Ubuntu 10.4 och 10.10 samt väldigt många Ubuntu baserade utgåvor. (K)/(L)ubuntu 11.04 var den sista utgåva från Ubuntu familjen jag testade. Trots att jag inte nu längre kör Ubuntu kommer Ubuntu alltid ha ett speciellt plats i mitt hjärta. Jag hoppas Ubuntu får ordning på pusselbitarna så man kan återvända.

Ordet är ert nu. Berätta gärna om när ni började med Ubuntu och era upplevelser. Det kan vara intressant också veta om ni fortfarande kör Ubuntu.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
HakanS
Global Moderator

Re: Grattis på 7 års dagen Ubuntu!

Inlägg av HakanS »

Jag startade med Ubuntu 5.10 (Breezy Badger).
Efter några veckor provade jag Kubuntu, och har sedan hållit fast vid det.
Det var en lite besvärlig period när KDE 4.0 kom 2008.
Annars har jag inte upplevt några större problem, utan allt har flutit på bra.
Använder Kubuntu till 100% på hemma-datorn.

För mig är Ubuntu mer än bara ett operativsystem. Det är en filosofi.
Som Mark Shuttleworth sa: "Ubuntu represents the best chance GNU/Linux has to bring free software to the foreground of everyday computing. I have no doubt of that... there is a huge opportunity, and a once-in-a-lifetime chance to use what we know and love in a way that changes millions of lives for the better."
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Tack HakanS att du delade med dig. Hoppas fler gör det. :) Det är trots allt en stor dag.
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag blev frälst i början av 2010.

Jag startade med en Ubuntu förinstallerad 9.04 på en gammal dator. Jag använde den en månad för att snurra ett automagiskt skript för att skänka gåvor och ta emot gåvor i ett populärt socalt webbbaserat spel, men tanken var att jag sku ha server-installation på den.

Jag kände exakt en person, som använde Linux, min pojkvän och han påstod att han inte kan hjälpa till, om det inte är KDE. Inte riktigt sant förstås, men då han satt på msn och sa "Sök efter något som heter kanske så eller si..." och han hade KDE på svenska och jag hade Gnome på finska, så var det inte någon match made in heaven för support precis. Terminalen kallade han för en massa saker och jag hade svårt att förstå vad han menade. Min terminal kallades ju för "pääte".

Ganska snart efter att 9.10 kom ut så installerade jag Kubuntu. Int var det kärlek vid första ögonblick precis, min vän hamnade att komma in med fjärrskrivbord efter ett tag då jag traschat panelen och allvarligt avsåg att hiva ut maskinen. Men efter att ha fått den i ordning och förstått att man inte kan grotta i sin root-partition utan root-privilegier, så började det kännas mer och mer logiskt. Jag köpte en laptop till underpris, för att den hade Vista och den fick också 9.10, som genast från början fungerade mycket bättre med Kubuntu än Vistan den hade förinstallerad. Då var det kört, jag hade hittat mitt operativsystem.

Jag och Kubuntu firar alltså två år tillsammans i dagarna och vi är lyckliga. Jag värnar mycket om Kubuntus släkt och familj, jag har testat Xubuntu och Lubuntu, samt har bas-ubuntu 10.04 med Gnome på min localhost serverinstallation. Ungen min har en sprillans ny och fin installation av 11.10, som jag givetvis tar hand om, då hon är bara sex. Hon tycker Unity är naturligt redan nu, jag har mina fördomar minsann. :-X Jag installerar och ger bort skivor ganska mycket och hjälper mina IRL-vänner med sina Ubuntusar. Jag har lyckats ganska bra med att lära känna folk, som redan använder Ubuntu och få folk att gå över till Ubuntu/prova Ubuntu. Alla andra jag känner IRL utom jag och gubben har Xubuntu, Lubuntu eller vanliga Ubuntu. Jag marknadsför Ubuntu med sloganen "Lätt och modernt" och Kubuntu är inte någon lättviktare precis, så då har det blivit rekommenderat massa Xubu.... å Lubu... :)

Jag började skola för lite över ett år sedan. Jag kom in på samma linje i två skolor och valde den skola jag har genom att "intervjua" gamla elever via facebook. Jag fick reda på att ena skolan använde Ubuntu för att lära in all programmering och den andra hade bara en studievecka linux på en treårslinje, annars win-win-win-win-mac-win-win-win. Attityden hos de som gått i skola med Linux var också generellt sett positivare, det beror på lärarna tror jag, men vem vet, kanske det är Ubuntu ändå? 8) Jag valde givetvis skolan där jag får sitta massvis vid en Ubuntu.

Skolans LTSP Ubuntu heter teddybear och har bara 8 gig minne, men vi klarar oss ganska bra med den faktiskt. Lite jobbigt är det den här perioden, då vi ska programmera Java med Netbeans, det kan bli lite långsamt, så teddybear slår över till swap iom att 20+ personer slår på "Kör" i ett skript som hälften skrivit fel, så att den gör en evig loop. I ett sånt sammanhang röt lärarn "Peetra! varför drar din användare 130% processorkapacitet!!?" ;D

För att fira Ubuntus sjuårsdag, men speciellt min och Kubuntus tvåårsdag vill jag posta en ros.

Cherrypie!
// Peetra.
white-rose-3.jpg
white-rose-3.jpg (19.48 KiB) Visad 1656 gånger
Bilden är skapad av Eli Snyder.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Väldigt fint skrivet, Peetra. Vill du ha hjälp med att få Kubuntu/KDE mer lättviktad så hojta till så ska jag vägleda dig. :)
Påvels blogg:
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

@ Kurdistan
Har du några bra tips om Kubuntu så får du gärna dela med dej.
Om du nu hjälper gamla vårtsvin!?
Ubuntu bild

Mitt eget tips:
Tycker man att det är för lite program i KDE, så installerar man paketet kde-full.

Kubuntu är en väldigt bra dist, jag väljer i första hand skrivbordsmiljö och därefter dist...
Nu kommer jag inte ihåg om Kubuntu är lika gammal som Ubuntu, men grattis till båda iallafall.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Det finns ju rad olika saker man kan göra för trimma KDE. Just nu har jag 5 skrivbord, 5 olika skrivbordsbilder, med ikoner och katalogvy samt massa annat. Varje skrivbord med speciella användningsområden. Arbetar mest effektivt så. Efter uppstart ligger ramanvändningen på 290 mb för mig med KDE 4.6.5. Kör jag bara med en skrivbord och mindre saker bakgrunden körande vid systemstart kan jag få ner den till 240. Går nog få ner den ännu mer, men jag känner inget behov av det nu. Då 290 mb för en kraftfull DE som KDE är med så pass många skrivbord/virtuella skrivbord får ändå anses lättviktad. Jag kör inte Kubuntu, men jag vet att "Low-Fat Settings" i Kubuntu 11.10 ska just vara ämnad åt det. Några av "Low-Fat Settings" gör jag själv med disten jag kör. Ibland städar jag även i tmp mappen. Då är det viktigt att man inte har några program igång. Somliga med gott om ram brukar köra /tmp i ram. Det ökar prestandan och samtidigt minskar påfrestningen till hårddisken. Som i sin tur bör ge ökad batteritid. :)

Obs, bör påpeka jag har mer tjänster i bakgrunden än vad disten normalt kommer med. Så vill man ha trimmat KDE så installerar man KDE mini (tror ej Kubuntu har det) och bestämmer själv vad man ska ha. KDE har fått lite dålig rykte som resurshungrig som delvis stämmer, men det är samtidigt lite distarnas fel. Inaktiverar man skrivbordseffekter, Strigi/Nepomuk och annat resurshungrigt så är KDE hyfsad lättviktad. Så som jag har förstått så har Nepomuk med 4.7.2 blivit snällare mot systemet. Ser fram emot 4.7.2 när det kommer till disten jag kör. Framför allt ser jag fram emot KDE 4.8 som tycks bjuda på heldel grymma saker. ;)
Senast redigerad av 2 Kurdistan, redigerad totalt 22 gång.
Påvels blogg:
Metalmaid
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Metalmaid »

Jag blev med Ubuntu den 26 september detta år efter en datakrasch. Att det blev så är nog mest för att jag inte hade lust att gå och köpa ett OP när jag vet att det finns alternativ helt gratis. Jag gillar gratis, testat freeware har jag gjort i massor då jag hade Windows.

När det gäller Ubuntu är jag i ett beta-stadie typ, jag är programanvändare inte programmerare kan man nog påstå utan att överdriva. Så medan andra använder terminalen för att åstadkomma saker försöker jag hitta programmoduler som kan åstadkomma detsamma. Sen är det ju lite så att google är min vän. Det man inte vet försöker man googla sig till, det var så jag hittade detta forum dagen efter att jag installerade ubuntu.

Så grattis till mig som hittade hit innan forumet fyller årtionde.

Edit: Visst har jag skrivit kommandon då jag hade windows, som att gå in i dos och köra ett format c:, eller öppna kommandotolken och öppna msconfig för att ändra uppstartprogram, pilla i regedit för att påverka saker. Men de få gånger jag gjort det är det för att jag vet vad jag orsakar för påverkan på systemet. Ny på ubuntu som man med nytt programspråk gör man inte vad som helst hur som helst, man skall kunna återställa det man ev. ändrat fel å och på den nivån är jag inte än på långa vägar.

Typ jag det, inte feg å testa nytt men betänksam med å pilla.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Metalmaid, tack för att du delade med dig. Som ny, hur har du upplevt Ubuntu? Vet du om att Ubuntu har andra skrivbordsvarianter och samtliga av dessa har egna namn så som:
Kubuntu -KDE
Lubuntu -LXDE
Xubuntu -XFCE

Av de jag nämnt tror jag för en som kommer från Windows sammanhang, Kubuntu vara mest lik. :)
Påvels blogg:
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Välkommen till forumet och grattis till valet av Ubuntu!
Metalmaid skrev: Edit: Visst har jag skrivit kommandon då jag hade windows, som att gå in i dos och köra ett format c:
Var det så du miste ditt förra OP? Ubuntu bild
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Kurdistan skrev:Metalmaid, tack för att du delade med dig. Som ny, hur har du upplevt Ubuntu? Vet du om att Ubuntu har andra skrivbordsvarianter och samtliga av dessa har egna namn så som:
Kubuntu -KDE
Lubuntu -LXDE
Xubuntu -XFCE

Av de jag nämnt tror jag för en som kommer från Windows sammanhang, Kubuntu vara mest lik. :)
Jodå jag känner till de olika distributionerna du nämnt. Provtittade på Kubuntu genom en livecd, men i mitt tycke var den varken lik eller olik WinXP som jag haft innan. Inget OP är det andra likt, gnome är ju inte likt unity typ heller fast de ligger i samma release.
Metalmaid

Inlägg av Metalmaid »

Peetra skrev:Välkommen till forumet och grattis till valet av Ubuntu!
Metalmaid skrev: Edit: Visst har jag skrivit kommandon då jag hade windows, som att gå in i dos och köra ett format c:
Var det så du miste ditt förra OP? Ubuntu bild
Nähä du :-X
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Metalmaid skrev:
Kurdistan skrev:Metalmaid, tack för att du delade med dig. Som ny, hur har du upplevt Ubuntu? Vet du om att Ubuntu har andra skrivbordsvarianter och samtliga av dessa har egna namn så som:
Kubuntu -KDE
Lubuntu -LXDE
Xubuntu -XFCE

Jodå jag känner till de olika distributionerna du nämnt. Provtittade på Kubuntu genom en livecd, men i mitt tycke var den varken lik eller olik WinXP som jag haft innan. Inget OP är det andra likt, gnome är ju inte likt unity typ heller fast de ligger i samma release.
Windows XP är utseendemässigt lik Lubuntu (LXDE). Skillnaden är att Lubuntu nog är 75 % snabbare och betydligt mer lättviktad. ;)
Påvels blogg:
m!rage

Inlägg av m!rage »

Vi tar väl det i kronologisk ordning då. Året var 2006 och jag började känna att jag hade växt ifrån Windows XP. Vista kommer inte in i mitt hus och det här "Linux" verkar ju ganska datornördigt så det passar säkert mig, tänkte jag. Jag hade tidigare provat på live-disten Slax som jag egentligen inte tyckte så mycket om, men av någon anledning bestämde jag mig ändå för att prova på den där omskrivna nybörjardisten Ubuntu, version 6.10. Datorn jag hade då var bestyckad med ett ATI Radeon X600-grafikkort så förutsättningarna var inte optimala, men jag hade tur och öppna radeon-drivrutinen fungerade rakt ut ur lådan. Trots att det var en ren lögn hade jag fått för mig att det här Ubuntu "bara funkade". Bland annat var det problem med att få ljud att fungera i alla program. Till exempel var jag tvungen att installera alsa-oss och tvinga Firefox 2.0 att använda OSS för att ljudet i Flash skulle fungera. OSS hade då ingen mjukvarumixer så bara ett program kunde använda ljudkortet i taget. Alltså startar man glatt om Firefox varje gång man vill flytta kontrollen över ljudkortet till sin musikspelare. Minnen.

Så kom 7.04 och radeon slutade fungera. Jag tror inte att X-servern startade överhuvudtaget, inte ens med vesa-drivrutinen som på papperet skulle fungera med alla grafikkretsar. ::)

Tillbaka in med 6.10 tills 7.10 kom ut. Grafiken fungerade fortfarande inte men efter många arbetstimmar fick jag till slut igång det på något sätt. Då brann grafikkortshelvetet upp för mig. Egentligen var det väntat, för fläkten hade inte fungerat ordentligt på något år. Till slut fick jag använda en liten startmotor byggd i Lego för att snurra igång den, men då lät den så illa att jag oftast bara kopplade ur fläkten. Det fungerade för kontorsarbete, men om jag försökte köra ett spel utan att starta fläkten så startade datorn om sig av överhettning efter ett par minuter.

Hur som helst, jag hade börjat bli spelnörd och slutade med Ubuntu kort efter det. 8.04 ganska buggig när den var ny så det dröjde ända tills 8.10 innan jag började använda Ubuntu på allvar igen. Då hade jag fortfarande samma dator men med ett sprillans nytt Geforce 8800 GTS, ett av det bästa grafikkorten som gick att köpa för pengar på den tiden. Äntligen hade man 3D-acceleration med proprietära nvidia-drivrutinen och häftiga skrivbordseffekter med Compiz! Inte ens kompisarna som pimpat sina XP-burkar med WindowBlinds kunde mäta sig med mitt bling-bling. Dock var det ett större äventyr att installera drivrutinen än det är idag. Man laddade ner en binärfil från Nvidias hemsida, startade om i recoveryläge, körde den och hoppades på det bästa. Att sedan försöka uppdatera den med en nyare version ledde till flera ominstallationer för min del. Nu kunde jag även fortsätta spela Half-Life 2: Episode Two som kräver ett grafikkort med Shader Model 3.0. Radeon X600 har inte det så tidigare kraschade spelet ganska spektakulärt på ett ställe i kapitlet This Vortal Coil. Det var spännande att felsöka!

Lagom till 9.04 kom ut köpte jag mig en begagnad bärbar "monsterdator", åtminstone var den nog det när den var ny. En Dell Inspiron 9400 närmare bestämt. Nu hade man fått ordning på de flesta av de jobbiga buggarna och jag kände att jag verkligen hade hittat hem. Min datorupplevelse kändes helt harmonisk. Det enda som inte fungerade och som jag upplevde som störande var att Skype fortfarande inte fungerade ordentligt, eftersom ALSA + inspelning => huvudvärk + rynkad panna.

Sedan kom 9.10 och Pulseaudio... Just den datorn hade en separat bashögtalare på ordentliga 5 W. Medan diskanterna styrdes som vanligt av volymkontrollen gick basen på max hela tiden. Ingen jättekul bugg. Jag har för mig att den berodde på att ljudkortet helt enkelt är hårdvarumässigt felkopplat, och att göra undantag för just detta var tydligen uteslutet i både Linuxkärnan och Pulseaudio. Det fanns några olika workarounds, men de brukade sluta fungera när systemet uppdaterades, eller av någon annan anledning. Men jag är inte bitter, för tack vare Pulseaudio fungerar numera den självklara funktionen att spela in ljud på datorn helt smärtfritt.

Så kom 10.04 där man införde Plymouth som splash-screen i uppstarten, gud vet varför. Jag tyckte om Usplash, den dolde effektivt kärnans loggmeddelanden från nybörjaren samtidigt som en snygg animation visades. Det byter man ut mot ett fult åbäke som mest påminner om DOS-grafiken som Windows 3 visade. Men framförallt fungerade Plymouth inte i början och det var mer än en gång som jag tvingades boota i recovery-läge för att fixa saker som det hade ställt till med. Ubuntus QC-team fångade visst inte upp det ovanliga fallet Nvidia-grafik med proprietär drivrutin och lanserade glatt den trasiga utgåvan 10.04 beta 1. Kanske var det inte så smart att uppdatera så tidigt?

Kort därefter brann grafikkortet i den datorn också och det blev jobbigt. Grafikkort till bärbara datorer är nämligen inget man shoppar hos Netonnet eller Kjell & Co. Det hela slutade med att jag sålde datorn för skrotvärdet till någon fyndare på Tradera, men för mellanskillnaden hade jag köpt nya värdefulla erfarenheter.

Ny begagnad dator igen och vi är nu uppe i 10.10, som jag upplevde som 10.04 fast bättre. Ungefär som Windows 98 Second Edition. :) Här experimenterade jag mycket med spel i Wine. Det jag lärde mig är i princip att det mesta går att fixa, men att det absolut inte är värt mödan jämfört med omaket att starta om till Windows när man känner för att spela. Vidare råder viss inflation bland Wine AppDBs programutmärkelser. Högsta betyget "Platinum" betyder ungefär att någon har fått ett program att rulla på ungefär lika bra som det gör i Windows, men det säger ingenting om arbetet som krävs eller om helhetsupplevelsen som är kvar när varken skrivbordsintegration eller Steams ingame-overlay fungerar.

I våras kom Natty och här tog det stopp. 11.04 var utgåvan som fick mig att slå näven i bordet och utropa att "nu får det vara nog". Jag klarar helt enkelt inte av Unity mer än i mycket små doser i taget, och dessutom var hela systemet instabilt de första veckorna och jag råkade till och med ut för paketröta vid något tillfälle.

Under alla år har jag rapporterat en hel del buggar på Launchpad, med verktyget ubuntu-bug som man ska göra. Oftast har ingenting hänt och buggarna har förfallit efter en tid. Vid något tillfälle rapporterade jag direkt uppströms (som man inte ska göra) och fick lite skit för det eftersom buggen bara fanns i Ubuntu. Till slut tänkte jag något i stil med "fuck this shit, nu är det Windows 7 som gäller!" Windows 7 "bara funkar" och det är sällan trassel med spel. Är det trassel med äldre spel går det ofta att lösa genom att köra dem i bakåtkompatibelt läge, en funktion som är svår att implementera i FOSS-projekt just på grund av sättet de drivs på. Man har helt enkelt inte resurser för att tillhandahålla support för någon annan programversion än den allra senaste.

I somras läste jag en mycket bra artikel av Påvel som verkade känt ungefär som jag när 11.04 kom ut, och då funnit Crunchbang Linux. Jag gillade det också till en början, tills jag kom på att de delar jag gillade var de som kom från Debian, och de jag ogillade var de som kom från Crunchbang. ::) Dessutom bygger #! på Debian Stable, vars paket är mycket äldre än de som Ubuntu använder, vilket delvis orsakade att min hemmapp kollapsade (återigen på grund av programmens bristande bakåtkompatibilitet) och gjorde hela systemet instabilt. Det kan förstås också ha något att göra med att jag apt-pinnade sönder det. Två gånger.

Nu är det nya tider, ny begagnad dator igen, ny hemmapp och ny Linuxdist. Hittills har jag trivts väldigt bra med Debian Testing på min Lenovo Thinkpad T61. Lägger man bara ner lite tid på att leta tror jag att det finns en smak av FOSS för alla!

Uppdatering: Jag har givetvis hunnit ändra uppfattning totalt sedan detta skrevs.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

m!rage, tack för den genomgående beskrivningen av din upplevelse med Ubuntu. Jag har bara bugg-rapporterat en gång i Ubuntu och då fick jag svar inom någon dag. Värsta buggen jag led av har Ubuntu trots flertal utgåvor inte klurat ut och fixa. Jag kan på allvar återvända till Ubuntu fram till den buggen är fixad. Annars kommer jag fortsätta med min rullande utgåva av PCLinuxOS. Du kanske ska testa PCLinuxOS? Jag är säker att du kommer gilla den. Den ger en betydligt bättre "out of the box" upplevelse än jämfört med Ubuntu.

RuneK, jag testade Kubuntu 11.10 igår på liveusb och vilken stor förbättring det var jämfört med 11.04. Den nya kärnan 3.0 med nya KDE 4.7* har verkligen gjort Kubuntu gott. Testade i live-miljö, allt gick sjukt snabbt. 11.04 tog det riktigt lång tid innan jag tog mig fram till skrivbordet. Nu bootade den upp mer eller mindre direkt efter jag valde "testa".

Hade bara Ubuntu givit Kubuntu mer kärlek hade Kubuntu varit en fenomenal dist. Man märker att Kubuntu kommer med vanilla KDE. Det finns inget som riktigt är Kubuntus förutom nya programcentral och synaptic kusinen. Vilket känns tråkigt. KDE i PCLinuxOS känns mer genomtänkt och man märker av deras personliga tweakar.

Återvänder man till Ubuntu-land ligger nog Kubuntu på topp tillsammans med Lubuntu. Nu kanske den tom har gått om Lubuntu för mig. Kudos i alla fall till Kubuntu gänget med den här utgåvan. ;)
Påvels blogg:
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kurdistan skrev:m!rage, tack för den genomgående beskrivningen av din upplevelse med Ubuntu. Jag har bara bugg-rapporterat en gång i Ubuntu och då fick jag svar inom någon dag. Värsta buggen jag led av har Ubuntu trots flertal utgåvor inte klurat ut och fixa. Jag kan på allvar återvända till Ubuntu fram till den buggen är fixad. Annars kommer jag fortsätta med min rullande utgåva av PCLinuxOS. Du kanske ska testa PCLinuxOS? Jag är säker att du kommer gilla den. Den ger en betydligt bättre "out of the box" upplevelse än jämfört med Ubuntu.
Det kanske blir nästa dist att testa, om jag nu inte trivs med Debian i längden. Jag är inte så förtjust i KDE bara, men jag såg att PCLinuxOS även hade en GNOME-version.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

m!rage skrev:
Kurdistan skrev:m!rage, tack för den genomgående beskrivningen av din upplevelse med Ubuntu. Jag har bara bugg-rapporterat en gång i Ubuntu och då fick jag svar inom någon dag. Värsta buggen jag led av har Ubuntu trots flertal utgåvor inte klurat ut och fixa. Jag kan på allvar återvända till Ubuntu fram till den buggen är fixad. Annars kommer jag fortsätta med min rullande utgåva av PCLinuxOS. Du kanske ska testa PCLinuxOS? Jag är säker att du kommer gilla den. Den ger en betydligt bättre "out of the box" upplevelse än jämfört med Ubuntu.
Det kanske blir nästa dist att testa, om jag nu inte trivs med Debian i längden. Jag är inte så förtjust i KDE bara, men jag såg att PCLinuxOS även hade en GNOME-version.
Du har fått PM. ;)
Påvels blogg:
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jo, jag såg det. :) Jag tar och tankar ner PCLinuxOS så får vi se när jag får tid att testa det.
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Christian Holmberg »

Har andvänt Ubuntu sedan version 4.10 :unerd:
Kärlek vid första ögonkastet sedan första början.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"