Konstigt internet-beteende - router-inkompabilitet?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Konstigt internet-beteende - router-inkompabilitet?

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Jag har ett spännande litet problem. Jag har installerat Oneric på min Asus UL30VT, och har fått upp det mesta att fungera som jag vill, förutom lite konstigheter med det diskreta grafikkortet, men men.

Hemma kopplar jag upp via router. Det är en Asus RT-N16 med DD-WRT v24-sp2 (11/21/10) big installerat på.

Använder jag min windows7-installation fungerar internet smidigt, men i min ubuntu-dito så är internet väldigt nyckfullt. Det är som att det ibland fungerar, och ibland tappar kontakten och bara står och väntar. Däremot fungerar det alltsom oftast att jobba i terminalen på ett smidigt sätt, särskilt nedladdningar som väl gått igång, de går med full hastighet. Någon gång ibland kan jag märka att det "hackar till" särskilt om jag gör en sudo apt-get update, men det kanske har att göra med överbelastade förråd...

Internet via wlan fungerar annars bra genom Ubuntu på andra ställen, så det verkar som om min router inte spelar så snyggt tillsammans med senaste ubuntu. Har ni några idéer på vad som kan vara fel?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Konstigt internet-beteende - router-inkompabilitet?

Inlägg av ubot »

Nej. Jag har inget förslag. En tanke bara. Är det samma kryptering som används på din router som på andra ställen där wifi fungerar utan problem. Det skulle ju kunna ha att göra med vilken typ av kryptering som används? Testa att stänga av krypteringen på routern en kort stund och testa att koppla upp dig oskyddat. Hur fungerar det? Glöm inte att sätta på krypteringen efteråt igen.

När det gäller grafikkortet på din dator så finns det en programvara som heter Bumblebee som används för att välja grafikkort på datorer med hybridkort: http://linux-hybrid-graphics.blogspot.c ... lebee.html
markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av markus.lar »

Hej!

Jag provade att byta från WPA2 personal TKIP till AES, vilket verkade ha gjort susen. Nu fungerar det klart bättre. Ska ge det ett par dagar ock se! Tak för ett smart tips.

Jag ska även undersöka "bumblebee" och se om det fungerar!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Tänk på hur det fungerar med säkerheten när du byter kryptering också.
Skriv svar

Återgå till "Internet"