Hejsan,
Jag har installerat gnome shell från programcentralen och när jag bootar datorn med det aktiverat så ser det minst sagt skumt ut. All text i panelen är oläsbar, då bokstäverna är "söndriga". Ibland är övre panelen också ljusblå, som om jag hade haft hög kontrast tema på (vilket jag inte har).
Någon som har en lösning på detta?
Tack på förhand.
Problem med Gnome shell i ubuntu 11.10
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med Gnome shell i ubuntu 11.10
Vad har du för grafikkort? (Jag gissar på ATI/AMD)
Det har du så rätt i min herre! Har ett gigabyte kort baserat på AMD radeon 6870. 

-
Det är drivrutinerna som ställer till det. AMD 6xxx kort är litet för nya för att ha fullgott stöd i Linux. Sedan har AMD:s drivrutin som kom med i Ubuntu 11.10 problem med Gnome-shell. Jag har ett liknande grafikkort och har samma problem som du. Jag har inte hittat någon lösning. Kan inte heller ge någon bra sida, men jag har sett problemet diskuteras på diverse forum.
Du kan testa att ta bort de proprietära drivarna och se om de öppna fungerar. Förmodligen får du då istället problem med att datorn blir varm eftersom fläkten till grafikkortet snurrar som en galning.
Förmodligen blir det att antingen vänta på en uppdatering eller köra in experimentella AMD drivisar med de risker det innebär.
Många anser att AMD:s drivrutiner är det buggigaste som finns i Linux och jag är benägen att hålla med.
Du kan testa att ta bort de proprietära drivarna och se om de öppna fungerar. Förmodligen får du då istället problem med att datorn blir varm eftersom fläkten till grafikkortet snurrar som en galning.
Förmodligen blir det att antingen vänta på en uppdatering eller köra in experimentella AMD drivisar med de risker det innebär.
Många anser att AMD:s drivrutiner är det buggigaste som finns i Linux och jag är benägen att hålla med.
Tack för svaret!
Jo, jag håller med, har haft massor med små problem sedan jag skaffade en dator med AMD. Jag har alltid kört på NVIDIA och har hört genom tiderna att AMD fungerade dåligt med linux. Trodde dock att dom tiderna var över nu...
Jo, jag håller med, har haft massor med små problem sedan jag skaffade en dator med AMD. Jag har alltid kört på NVIDIA och har hört genom tiderna att AMD fungerade dåligt med linux. Trodde dock att dom tiderna var över nu...

-
Hittade denna sida på AMD.s bugzilla: http://ati.cchtml.com/show_bug.cgi?id=99. De verkar vara på G med en lösning, men det har de varit sedan april... Den lär väl inte komma med förrän i nästa Ubuntu.
Jag har också massor med småproblem med mitt AMD 6650 kort. AMD är helt enkelt inte bra tillsammans med Linux.
AMD är andra eller tredje största tillverkaren av grafikkort och deras marknadsandel sjunker. Jag tror inte att de kommer att avsätta mer resurser för att bättra på sina drivisar i Linux.
Jag har också massor med småproblem med mitt AMD 6650 kort. AMD är helt enkelt inte bra tillsammans med Linux.
AMD är andra eller tredje största tillverkaren av grafikkort och deras marknadsandel sjunker. Jag tror inte att de kommer att avsätta mer resurser för att bättra på sina drivisar i Linux.
Kan bekräfta att jag har motsvarande problem på en E-350 Fusion dator (HD 6310). Uppdaterade till 11.9 drivrutinerna och såg vissa förbättringar men inte helt OK än.