Mina drömmars män/kvinnor!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Mina drömmars män/kvinnor!

Inlägg av Okänd »

Såhär skulle jag önska att LoCo/forum/förening fungerar framöver.

1) En kontaktperson/informatör mellan LoCo och England, som i sig inte har någon egentlig makt annat än att han/hon då det är påkallat skall kliva in i medlarrollen tillsammans med

2) Ett förtroenderåd om 3-5 personer. Dessa skall sitta som någon sorts luddfilter mellan administratörer och medlemmar, medlemmar och medlemmar, administratörer och administratörer, d.v.s. då ev. tvistefrågor uppstår. De tjänstgör som ett sorts bollplank och har i sig ingen egentlig teknisk makt över forumet, men ev. beslut som påverkar administratörer är ledande. Sköter alla sig så kommer detta att bli bara en titel och inget mer.

3) Herrar/damer administratörer/moderatorer/vadninuvillheta. Här vilar väl i princip den tekniska "makten", men ett beslut får aldrig tas av dem annat än att det har varit ute och vädrats i olika instanser först. Om tid finns, ut bland medlemmarna med det, annars får beslutet tas i förtroenderådet, ev. tillsammans med kontaktpersonen.

Det genomgående för den här typen av administration är att den är genomskinlig. Allt skall kunna granskas på nolltid av den som har lust att göra så.

Föreningen då?

För LoCots skull så bör forum och förening hållas åtskilda, men givetvis kunna samarbeta. Dels för att intressefrågaorna kan komma att skilja sig framöver och dels för att föreningens styrelse aldrig skall kunna gå in och utöva någon sorts makt på LoCot. På så sätt undviker vi på ett effektivt sätt tvister liknande den vi nyligen gått igenom. De är onödiga och tar bara en massa kraft.

Det här är en liten önskelista från mig. Den är enkel i sin utformning och framförallt enkel att utföra. I princip handlar det om att sprida "makten" så mycket det bara går för att enskildas påverkan skall minimeras på ett så tidigt stadium som möjligt.

Vi är varandra!

EDIT. Jag glömde att demokratin inte bara skall vara genomskinlig  -den skall också vara synnerligen platt.
Senast redigerad av 1 Grön Göling, redigerad totalt 6 gånger.
Emil.s
Kontakt:

SV: Mina drömmars män/kvinnor!

Inlägg av Emil.s »

Jag vet inte vad som skulle vara bäst för att styra föreningen.
Men jag håller helt klart med om att föreningen och forumet borde hållas åtskillda...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

För föreningar finns ett regelverk som bör följas. Inga problem där.
Användarvisningsbild
swe_henke

Inlägg av swe_henke »

Makt kommer alltid att kunna utföras mot ett forum. Antingen av en styrelse eller enskilda personer. Detta kommer vi aldrig undan.

fram till igår så var det både en styrelse (1 person) och enskild person som kunde genomföra sin makt på forumet.

Fördelen med en styrelse är att medlemmarna själv kan välja vilka som skall utföra denna makt. och denna möjlighet är demokratisk eller som du Grön Göling skriver - genomskinlig
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag tycker om Grön Gölings idé. Om man vill att LoCo och förening skall vara ett så kan man ju förstås låta styrelsen agera förtroenderåd, men då skall väl knappast kontaktpersoner ingå som ordinarie medlem i styrelsen. Man kan ju i så fall ha den ordningen att kontaktpersonen har rätt att delta på alla styrelsemöten.

Jag tycker att det är viktigt att någon i förtroenderådet har tillgång till ett forumskonto med admin-rättigheter, detta för undvika maktkoncentration i forumet. Givetvis på samma sätt för övriga sidor, t ex wikin, på servern.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Att sprida admin-rättigheter är helt i linje med mitt förslag. Och ingen admin skall få fatta ett enskilt beslut.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"