Presentation: Håkan Sörensson (Val till Team Leader)

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Presentation: Håkan Sörensson (Val till Team Leader)

Inlägg av HakanS »

Jag heter Håkan Sörensson och kandiderar till posten som Team Leader för LoCot Ubuntu Sverige.
Till vardags jobbar jag (även om det inte är så mycket att göra just nu) på Sveriges näst största bilfabrik.
Fritiden ägnas mest åt familjen, huset och segelbåten. Samt fotografering och filmning när tid ges.

Jag gick med i LoCot för 5 år sedan. Har i 4 år varit portal-admin, samt har till och från varit moderator i forumet. I snar ett år har jag varit gemenskapens Team Leader.
Jag är med på LoCots sändlista och är emellanåt inne på irc-kanalen #ubuntu-se.
Jag har signerat CoC eftersom jag anser att det är ett krav att TL och TC efterlever CoC http://ubuntu-se.org/drupal/CoC och LCoC http://ubuntu-se.org/drupal/LCoC

Vi har många lagledare här inom LoCot. De finns inom översättargruppen, teknikgruppen, m.m
Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.

Som Team Leader vill jag jobba vidare på det sätt som har stakats ut under året. D.v.s. med arbets- och projektgrupper som sköter, och ansvarar för, sitt eget arbete. Samt månatliga medlemsmöten där vi diskuterar övergripande saker, samt beslutar om kommande uppgifter.
Den största uppgiften just nu är att försöka få fler att engagera sig i gemenskapen.

Om vi alla hjälps åt så är jag övertygad om att vi blir ett erkänt LoCo, av LoCo Council, inom ett halvår.

Frågor är välkomna.

Håkan
Bowmore

Re: Presentation: Håkan Sörensson (Val till Team Leader)

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.
För mig ser detta snarare ut som en akuthjälp eller kanske en ubuntu-se loco council funktion och inte som ett teamledarskap. För mig är en loco teamleader snarare en aktiv ledare som syns, är delaktig och är kittet i en verksamhet.

Hur tror du att du t.ex ska kunna skapa engagemang i en verksamhet utan att synas?
HakanS skrev:Som Team Leader vill jag jobba vidare på det sätt som har stakats ut under året. D.v.s. med arbets- och projektgrupper som sköter, och ansvarar för, sitt eget arbete.
Var finns den löpande verkamheten med tanke på att vi alla är beroende av varandra?
HakanS skrev:Den största uppgiften just nu är att försöka få fler att engagera sig i gemenskapen.
Hur har du tänkt dig att skapa förutsättningar för att skapa engagemang hos medlemmarna?

En fråga till:
Hur ser du på begreppen öppenhet, transparens och kommunikation i verksamheten?
Ge gärna exempel.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:För mig är en loco teamleader snarare en aktiv ledare som syns, är delaktig och är kittet i en verksamhet.

Hur tror du att du t.ex ska kunna skapa engagemang i en verksamhet utan att synas?
Självklart kommer jag personligen att synas, samt vara aktiv inom gemenskapen. Jag kommer dock inte att lägga mig i hur grupperna arbetar. Jag ser loco-teamledaren som en samordnare.
Bowmore skrev:Var finns den löpande verkamheten med tanke på att vi alla är beroende av varandra?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Bowmore skrev:Hur har du tänkt dig att skapa förutsättningar för att skapa engagemang hos medlemmarna?
Det kan inte bara ligga på bara EN person att skapa engagemang. Vi måste alla hjälpa till.
Personligen tror jag att vi behöver vara tydligare med LoCots syfte och mål. Samt att alla kan, och behöver, hjälpa till.
Bowmore skrev:Hur ser du på begreppen öppenhet, transparens och kommunikation i verksamheten?
Ge gärna exempel.
Öppenhet och transparens är mycket viktigt eftersom det är detta som får oss att vara just en gemenskap. Även om inte alla kan delta i en konversation, så ska alla medlemmar kunna ta del av den.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Nu är ju inte detta någon diskussionstråd så spinner vidare med några följdfrågor ;)
HakanS skrev:Jag ser loco-teamledaren som en samordnare
Hur ser du på LoCo TL-rollen som visionär och inspiratör?

Har du några visioner för vårt LoCo på 1, 2 o/e 5 års sikt?
PS Bortsett från att bli ett godkänt LoCo igen DS
HakanS skrev:
Bowmore skrev:Var finns den löpande verkamheten med tanke på att vi alla är beroende av varandra?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Ok, formulerar om frågan.

Den interna kommunikationen mellan grupper/projekt är mer eller mindre obefintlig.
Anser du att det finns ett sånt behov eller är det PM som gäller?
HakanS skrev:Det kan inte bara ligga på bara EN person att skapa engagemang
Givetvis inte, men vem ska driva den frågan?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Hur ser du på LoCo TL-rollen som visionär och inspiratör?

Har du några visioner för vårt LoCo på 1, 2 o/e 5 års sikt?
PS Bortsett från att bli ett godkänt LoCo igen DS
Min vision är att vi om två år har minst ett årligt marknadsförings-evenemang för allmänheten. Dessutom skulle jag vilja att vi hade fler som hjälpte till med bugg-rapportering och -rättning.
Bowmore skrev:Den interna kommunikationen mellan grupper/projekt är mer eller mindre obefintlig.
Anser du att det finns ett sånt behov eller är det PM som gäller?
Det finns säkerligen sådan behov. Så länge det fungerar så avgörs kommunikationsformen bäst av grupperna själva. Det kan vara telefon, e-post, sändlistor, IRC-möten, irl-möten, forum, PM etc.
Det jag vill är att alla grupper/projekt lämnar rapporter på LoCots månatliga irc-möten.
Bowmore skrev:Givetvis inte, men vem ska driva den frågan?
Ledninggruppen, bestående av Team Leader, Team Contact och representanter från arbets- och projektgrupperna.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har inga fler frågor så får tacka för dina svar.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev: Om vi alla hjälps åt så är jag övertygad om att vi blir ett erkänt LoCo, av LoCo Council, inom ett halvår.
Då är det dags för mig att ställa ett par frågor eftersom jag avgår som TC.

Du skriver att du är övertygad om att vi skulle kunna bli erkända inom 1 halvår? Detta hade vi redan kunnat bli under min period, men då vissa valde att möta nuvarande TC'n lösningar med tystnad runt det som skulle åtgärdas. Hur kan du gå ut och lova detta nu som? Vad är det som kan/har ändras/ändrats?

* Det står klart och tydligt hur en TL ska uppföra sig, "Föregå med gott exempel, inte genom att berätta för andra vad de ska göra." Tycker du att du återspeglar detta?
* En TL, är egentligen en som står under TC'n. Tycker du då att det är rätt att TL innehar adminrättigheter? Och därigenom kunna ta egna beslut som påverkar TC'ns jobb?
* Eftersom vi har interna stridigheter inom LoCo't, flera duktiga har hoppat av sina roller, flera duktiga har lämnat oss i protest eftersom felaktiga beslut har tagits. Hur ska du som TL ihop med TC'n jobba för att förhindra detta?

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Kirill skrev:Du skriver att du är övertygad om att vi skulle kunna bli erkända inom 1 halvår? Detta hade vi redan kunnat bli under min period, men då vissa valde att möta nuvarande TC'n lösningar med tystnad runt det som skulle åtgärdas. Hur kan du gå ut och lova detta nu som? Vad är det som kan/har ändras/ändrats?
Det är egentligen inget som har ändrats. Jobbar vi vidare på de aktiviteter som har startats upp under året så tror jag att vi kommer att bli erkända.
Kirill skrev:* Det står klart och tydligt hur en TL ska uppföra sig, "Föregå med gott exempel, inte genom att berätta för andra vad de ska göra." Tycker du att du återspeglar detta?
Ja, jag hoppas det.
Kirill skrev:* En TL, är egentligen en som står under TC'n. Tycker du då att det är rätt att TL innehar adminrättigheter? Och därigenom kunna ta egna beslut som påverkar TC'ns jobb?
Vad jag vet finns det ingen hierarkisk ordning mellan TL och TC. Jag ser inget fel med att TL innehar adminrättigheter. Vem som än har dessa rättigheter, måste stämma av besluten ínom LoCot.
Kirill skrev:* Eftersom vi har interna stridigheter inom LoCo't, flera duktiga har hoppat av sina roller, flera duktiga har lämnat oss i protest eftersom felaktiga beslut har tagits. Hur ska du som TL ihop med TC'n jobba för att förhindra detta?
Vi har ledningsgruppen som är tänkt att hanterar ev. konflikter.
Det kommer alltid att finnas folk som är missnöjda med fattade beslut, och som därför kommer att lämna gemenskapen. Detta går inte att förhindra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Är "övertygad om att vi skulle kunna bli erkända inom 1 halvår?" ?????

Förklara och bemöt min version på ett sätt som är värdigt en TL, (ledare).

Det finns inte på kartan, (erkända).

För att ett sådant beslut skall fattas krävs ett mycket mer transparent tänkande och förvaltning av det svenska forumet/rörelsen. En större värme, öppenhet och ej bara baserat på de tekniska frågorna rörande Ubuntu Linux.
Alla skall finna sin plats i en levande Ubuntu rörelsen. Alla kan starta grupper/projekt i forumet. Det kan handla om musik, sport, dataspel...... med mera. Om projektet leder fram till någon applikation/förbättringar av Ubuntu Linux eller forumet är i grunden oviktigt. Det är en bonus om så sker men inget krav. Alla skall känna sig välkomna i en levande Ubuntu rörelse. Alla konflikter kan hävas och förhindras om alla parter åtnjuter samma respekt från de som försöker lösa problemen. Här brister det på det grövsta, ett stort svart hål som är bottenlöst. De frivilliga krafterna i forumet bör inte tvingas fram med ständiga påminnelser om att de inte ställer upp. I ett fungerande, frisk och levande svensk rörelse/forum behöver man inte fråga någon om hjälp. Den finns där. Se möjligheterna med ett transparent forum som har plats för alla sorters färger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Förklara och bemöt min version på ett sätt som är värdigt en TL, (ledare).
Du får ursäkta, men jag litar mer till vad medlemmarna i Loco Council säger, vilka krav som ställs för att bli ett erkänt LoCo.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

En forumspecifik fråga. Förra gången saken var upp till diskussion, så blev det ju hett om örona både för den ena och den andra och forumet tog ett steg mot att vara mycket just Ubuntu-specifikt, men vi tillåter fortfarande diskussion och support för andra dister, flera dister har ju inte svenska supportforum.

Är detta ett bra sätt, eller borde det dras till ännu mera, så att ingen annan support för OS än Ubuntu-support ska förekomma?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Peetra skrev:Är detta ett bra sätt, eller borde det dras till ännu mera, så att ingen annan support för OS än Ubuntu-support ska förekomma?
Personligen har jag inget behov av något annat än ubuntu-support, eftersom det är detta system jag kör.
LoCots syfte är att göra Ubuntu tillgängligt helt och hållet på svenska, att ge bra och välskriven dokumentation på svenska, att få fler svensktalande att använda Ubuntu samt att ge dem den hjälp de behöver.
Visst kan vi i forumet ge support för även andra distributioner. Men det får inte gå ut över ovanstående mål.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev:
Kirill skrev:* En TL, är egentligen en som står under TC'n. Tycker du då att det är rätt att TL innehar adminrättigheter? Och därigenom kunna ta egna beslut som påverkar TC'ns jobb?
Vad jag vet finns det ingen hierarkisk ordning mellan TL och TC. Jag ser inget fel med att TL innehar adminrättigheter. Vem som än har dessa rättigheter, måste stämma av besluten ínom LoCot.
Där har även du dessvärre helt fel Håkan, det finns en hierarkisk ordning och TC'n står över TL och kan således ta egna beslut vilket det finns svart på vitt för. Det är just det som blir fel här inom LoCo't.

En TL ska även bara vara TeamLeadern, och inget annat. Varken mer eller mindre. :) Inga adminrättigheter eller liknade som kan inskränka på TeamContactens roll.

Men jag får tacka för din svara. :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Kirill skrev:Där har även du dessvärre helt fel Håkan, det finns en hierarkisk ordning och TC'n står över TL och kan således ta egna beslut vilket det finns svart på vitt för.
Detta är inget som jag hört talas om. Var finns detta att läsa "svart på vitt"?
Kirill skrev:En TL ska även bara vara TeamLeadern, och inget annat. Varken mer eller mindre.
Det må vara dina önskemål. Men jag kommer att jobba med andra saker vid sidan om mitt jobb som TL, om jag nu blir vald.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"