Presentation: Christoffer Holmstedt (Val till Team Contact)

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Presentation: Christoffer Holmstedt (Val till Team Contact)

Inlägg av christoffer »

Då nomineringsperioden börjar närma sig sitt slut och valet ska startas om drygt en vecka tänkte jag här skriva en kortare presentation av mig. Ni får mer än gärna ställa frågor.

Jag heter Christoffer Holmstedt och bor just nu i Luleå där jag studerar Datateknik vid Luleå tekniska universitet. Planen som ligger nu är att ta ut en examen till sommaren och sedan flytta till Västerås. Vad som väntar därefter är osäkert, antingen blir det arbetsmarknaden eller vidare studier. Utanför studierna och datorns värld är det träning i form av fys/gym, löpning och ibland innebandy. Funderar på att återuppta min orientering men verkar inte hinnas med innan denna säsong är över. Mitt träningsmål just nu är att springa Göteborgsvarvet under 1 timme och 30 minuter(12e maj 2012). I år sprang jag på 1 timme och 45 minuter.

När det kommer till datorer så har jag hittills provat på lite allt möjligt men börjar mer och mer hitta det jag verkligen gillar och kan sitta med i flera timmar utan att reagera på vad som händer runt omkring mig. Det som gäller framöver är webbutveckling med PHP/Zend Framework med eventuellt en avstickare mot lite Java samt eventuellt dyka ner i något projekt inom Ubuntu. Vad som händer på den fronten får vi se allt eftersom.

Som kontaktperson för Ubuntu-se vill jag fokusera på informationen som flödar mellan vårat LoCo och övriga Ubuntu världen och vice versa samt inom våran gemenskap. Flera av oss följer vad som händer runt omkring med Ubuntu men långt ifrån alla, vilken information är av intresse att sprida vidare? Kanske via nyhetsbrev eller någon form av podcast/videosändningar. Detta ser jag som en stor del i att bygga vidare på den struktur för gemenskapen flera av oss kom överens om i somras.
Bowmore

Re: Presentation: Christoffer Holmstedt (Val till Team Conta

Inlägg av Bowmore »

christoffer skrev:Som kontaktperson för Ubuntu-se vill jag fokusera på informationen som flödar mellan vårat LoCo och övriga Ubuntu världen och vice versa samt inom våran gemenskap.
Kan du konkretisera vad du menar med den 'övriga Ubuntu världen'?

Vilken del av den 'övriga Ubuntu världen' tycker du är viktigast att kommunicera med och varför?
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Bowmore skrev:
christoffer skrev:Som kontaktperson för Ubuntu-se vill jag fokusera på informationen som flödar mellan vårat LoCo och övriga Ubuntu världen och vice versa samt inom våran gemenskap.
Kan du konkretisera vad du menar med den 'övriga Ubuntu världen'?

Vilken del av den 'övriga Ubuntu världen' tycker du är viktigast att kommunicera med och varför?
Framförallt andra LoCo:s för att utbyta erfarenheter och dra lärdomar av varandra, vilka typer av evenemang är givande och värda att genomföra? Hur fungerar andras medlemsmöten och vad gör de lyckade/mindre givande?

Sedan tänker jag mig även andra Ubuntugrupper t.ex. Ubuntu advertising vet jag behöver hjälp från fler och framförallt fler från olika delar av världen. Om jag som kontaktperson kan skapa någon form av informationskanal mellan Ubuntugrupper och intresserade/nyfikna inom LoCot tror jag vi kan öppna upp för många att bli mer aktivt engagerade. Här handlar det inte om att tvinga någon till aktivt deltagande utan mer om att tydligt informera om alla möjligheter som finns, "övriga Ubuntu världen" är gigantisk och det är svårt som ny Ubuntuanvändare veta vart man ska ta vägen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

christoffer skrev:Framförallt andra LoCo:s för att utbyta erfarenheter och dra lärdomar av varandra
Frågan var lite retoriskt ställd då jag bl.a ville lyfta fram just denna bit (Ubuntu LoCo Community) som blivit försummad av vårt LoCo.

Tack för ditt svar ;)
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Då är det dags för mig att ställa mina frågor till min förmodade avbytare:

* Hur ställer du dig till interna stridigheter? Syftar mest på folk som inte kan skilja på sitt uppdrag och andras uppdrag.
* Som TC har man "högre" rang än andra, trots detta så har vissa haft svårt att acceptera just detta. Hur ställer du dig till detta?
* Har du signat CoC? Om inte, kommer du göra det?
* Som TC har man även ansvaret att se till att få tag på rätt personer för att utföra uppgifter. Hur ställer du dig till att andra lägger sig i ditt arbete/åtagande?
* Hur ställer du dig till att en TL har flera roller utöver sin egentliga roll? Då en TL ska ha en roll och inte ha flera?

Anledningen att jag ställer dessa frågor är att jag under mina 2 perioder har försökt få tillstånd ändringar i och med mitt uppdrag men hela tiden blivit motarbetad. Så därför undrar jag hur min eventuella efterträdare ställer sig kring just dessa frågor och hur du tänker hantera detta. :)

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Kirill skrev:* Hur ställer du dig till interna stridigheter? Syftar mest på folk som inte kan skilja på sitt uppdrag och andras uppdrag.
Stridigheter är väldigt starkt och långt gånget. Det viktiga är att försöka få ner alla stridigheter/debatter/diskussioner till en dialog, det är först då vi gemensamt kan komma framåt. Mitt mål är att vara tillgänglig för att hjälpa till med just detta. Rent konkret så tror jag att kommande meningsskiljaktigheter måste vi ta tag i snabbare t.ex. ett snabbt möte via skype eller IRC innan frustrationen börjar flöda på forumet/via IRC/via sändlistan.
Kirill skrev:* Som TC har man "högre" rang än andra, trots detta så har vissa haft svårt att acceptera just detta. Hur ställer du dig till detta?
Eftersom rollen innefatter mer övergripande uppgifter så som att förmedla information till och från hela gemenskapen så innebär det givetvis mer ansvar än vad jag har nu inom Ubuntufilmer-projektet där vi endast är tre medlemmar. Fler inom gemenskapen blir beroende av mina prestationer detta leder till ökat ansvar, att likställa detta med "högre" rang vill jag inte göra i dagsläget.
Kirill skrev:* Har du signat CoC? Om inte, kommer du göra det?
Jag har signerat Ubuntu uppförandekod.
Kirill skrev:* Som TC har man även ansvaret att se till att få tag på rätt personer för att utföra uppgifter. Hur ställer du dig till att andra lägger sig i ditt arbete/åtagande?
Så länge vi gemensamt jobbar åt samma håll så ser jag inget problem med det, om så inte är fallet måste en dialog föras för att lösa eventuella missförstånd/meningsskiljaktigheter.
Kirill skrev:* Hur ställer du dig till att en TL har flera roller utöver sin egentliga roll? Då en TL ska ha en roll och inte ha flera?
TL och TC ska leda med exempel och inte med pekpinne. För mig innebär detta att både TL och TC är synliga och aktiva inom flera olika delar av LoCot allt efter egen kapacitet, kunskap och intresse. Det viktiga är att vara vaksam när beslut tas så att inte jäv uppstår.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

christoffer skrev:
Kirill skrev:
* Hur ställer du dig till att en TL har flera roller utöver sin egentliga roll? Då en TL ska ha en roll och inte ha flera?
TL och TC ska leda med exempel och inte med pekpinne. För mig innebär detta att både TL och TC är synliga och aktiva inom flera olika delar av LoCot allt efter egen kapacitet, kunskap och intresse. Det viktiga är att vara vaksam när beslut tas så att inte jäv uppstår.
Jag tycker ditt svar är lite kryptiskt för mig där. Jag tar ett konkret exempel; Tycker du att TeamLeadern även kan vara ledare för fadderverksamheten eller t.ex. forumadministratör?
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Peetra skrev:
christoffer skrev:
Kirill skrev:
Jag tycker ditt svar är lite kryptiskt för mig där. Jag tar ett konkret exempel; Tycker du att TeamLeadern även kan vara ledare för fadderverksamheten eller t.ex. forumadministratör?
Det var synd att jag var kryptisk, då ska jag förtydliga.

Ja, Teamleadern kan även vara ledare för fadderverksamheten, vem som gör vad spelar ingen roll så länge det sköts. Det måste vara upp till var och en att avgöra hur mycket han eller hon hinner med. Ett annat exempel är att jag själv tänker fortsätta med ubuntufilmer-projektet oavsett om jag blir vald eller ej, däremot är jag medveten om att jag måste prioritera TC rollen om jag blir vald.

Angående att vara forumadministratör så kan Teamleadern även vara det. Däremot så finns det i den kombinationen en väldigt stor risk för jäv t.ex. vid banning från forumet. Vid sådana situationer gäller det att som Teamleader att avstå från att själv fatta beslut samt rådfråga andra inom gemenskapen om deras vy på saken. Jäv handlar inte enbart om solklara fall där man har personliga fördelar av vissa utfall vid beslut det handlar minst lika mycket om vad andra anser/upplever är jäv.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

christoffer skrev:Det var synd att jag var kryptisk, då ska jag förtydliga.

Ja, Teamleadern kan även vara ledare för fadderverksamheten, vem som gör vad spelar ingen roll så länge det sköts. Det måste vara upp till var och en att avgöra hur mycket han eller hon hinner med. Ett annat exempel är att jag själv tänker fortsätta med ubuntufilmer-projektet oavsett om jag blir vald eller ej, däremot är jag medveten om att jag måste prioritera TC rollen om jag blir vald.

Angående att vara forumadministratör så kan Teamleadern även vara det. Däremot så finns det i den kombinationen en väldigt stor risk för jäv t.ex. vid banning från forumet. Vid sådana situationer gäller det att som Teamleader att avstå från att själv fatta beslut samt rådfråga andra inom gemenskapen om deras vy på saken. Jäv handlar inte enbart om solklara fall där man har personliga fördelar av vissa utfall vid beslut det handlar minst lika mycket om vad andra anser/upplever är jäv.
Där har du dessvärre helt fel Christoffer, TL ska endast inneha EN roll och ingen annan. Det går helt och bryter helt mot det principer som innefattar dennes roll. Det är just därför jag inte ställer upp nå mer, eftersom jag inte kunde sköta mitt uppdrag som TC pga just detta.

Men jag får tacka för dina svar på mina frågor, och jag hoppas vi tillsammans i LoCo't kan styra upp detta igen. Även fast vi har en TL som tar sig befogenheter som denne inte har! :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"