VGA till TV/Video

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
itmannen_online

VGA till TV/Video

Inlägg av itmannen_online »

Efter att ha sett diskussioner i vår IRC om detta med att få TV-bild från datorn så blev jag lite triggad att testa(igen) :)
Personen ifråga fick det inte att funka med VGA>VGA-ingång på TV.
Jag visste inte ens att det fanns VGA-ingång på en TV.
Men så kom jag på att jag borde ha en konverter någonstans i min gömmor sen en hel del år tillbaka. Vad jag köpte den för har jag inget minne av :)
Men med den konvertern inkopplad på VGA-utgången så kan jag välja om jag vill sända ut via S-video eller Composite till en TV.
Konvertern heter UltiMate Grand 2000 och är en gammal sak.
Strömmen tar man från USB.
Det man måste tänka på är att VGA måste vara inkopplad vid start av datorn.
Då ser man ända från början vad som händer i maskinen.
Och på denna konverter så kan man justera bilden eller zooma lite som man vill.
Funkar klockrent. Men vill man ha ljud så måste man ta ut det den vanliga vägen och koppla till ett slutsteg eller TV.
Men nu till det som kanske är ännu trevligare. Och det är användningsområdet.
Låt säga att man är några som samlas för en dataträff så kan man förevisa detta via TV-bilden. T.ex tips och trix. Man slipper köpa dyrbara kanoner.
Och nu ännu trevligare. Jag har en DVD-inspelare som jag kopplat detta till och kan således i samma veva bränna en DVD-film med det man utfört under tiden.
Mycket smidigt. Tycker iaf jag.

Edit:
Efter att nu har testat ett tag så märker jag att det tar en hel del minne i anspråk att köra detta. Det märks t.ex genom att styrplattan segar en del.
Så jag har nu beställt 2 GB mer till min laptop så det blir bättre fart.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: VGA till TV/Video

Inlägg av Recordable »

Har försökt med både extra datorskärm och tv till min laptop, som har 4GB minne, men trots det går fläkten på den som en tok!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"