Hur säker är VPN?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hur säker är VPN?

Inlägg av tops »

Ja, detta var en fråga som dök upp efter att jag satte upp en vpn server för mitt hemmanätverk. Vad jag tänker på är att när en tunnel är upprättad så går trafiken år bägge håll så att säga. Tex kan jag från mitt hemnätverk enkelt komma åt den datorn som sitter på andra sidan vpn. Nu är det inget problem då jag litar på mig själv och mitt nätverk där hemma :)
Men låt säga att jag skaffar en gratis/betal vpn, vad säger att det inte sitter stygga människor som lätt rensar min dator på känslig information medans jag sitter i lugn och ro och tror jag surfar säkert....

eller har jag confat min vpn felkatigt?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hur säker är VPN?

Inlägg av ubot »

Om man jämför med ssh så krävs ju att openssh-server är installerat på datorn som man ska komma åt. Om dator A har openssh-server men inte dator B så kommer ju dator B att komma åt dator A men dator A kommer INTE att komma åt dator B. Jag misstänker att det är samma sak med VPN eller har jag fel?
VNC is a protocol that allows a desktop to be viewed and controlled remotely over the Internet. To use VNC, a VNC server must be run on the computer sharing the desktop, and a VNC client must be run on the computer that will access the shared desktop.
och
Although VNC has some optional security features, you should not run VNC directly over an untrusted network like the Internet. Instead, you should set an SSH server up as discussed in the SSH guide and configure a VNC server that you can start in so-called once mode. When you have set up your SSH and VNC servers, you can use SSH to log in to your computer over the Internet, start your VNC server, and use port-forwarding to securely access the VNC server.
https://help.ubuntu.com/community/VNC
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"