Behöver hjälp med min webbserver.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Behöver hjälp med min webbserver.

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Har en fungerande webbserver idag som jag har installerat Ehcp kontrollpanelen på och det är ubuntu 10 på server. Men har väldigt liten kunskap av säkerheten eller hur man fixar backuper på den. Någon som har bra tips eller guider gärna på svenska om säkerhet och backuper ?

Sedan om jag skulle vilja byta hårdvara i servern vill jag inte behöva installera om allt på server hur gör man då ?

Dessutom skulle jag vilja spegla hela min hårddisk till en annan hårddisk ifall att huvudhårddisken går i sönder så vill jag bara kunna starta i gång den andra hårddisken så fungerar den igen hur gör fixar man det ?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
itmannen_online

Re: Behöver hjälp med min webbserver.

Inlägg av itmannen_online »

Forcevision skrev:Tja !

Har en fungerande webbserver idag som jag har installerat Ehcp kontrollpanelen på och det är ubuntu 10 på server. Men har väldigt liten kunskap av säkerheten eller hur man fixar backuper på den. Någon som har bra tips eller guider gärna på svenska om säkerhet och backuper ?

Sedan om jag skulle vilja byta hårdvara i servern vill jag inte behöva installera om allt på server hur gör man då ?

Dessutom skulle jag vilja spegla hela min hårddisk till en annan hårddisk ifall att huvudhårddisken går i sönder så vill jag bara kunna starta i gång den andra hårddisken så fungerar den igen hur gör fixar man det ?

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Force
Då har jag ett kanontips.
Installera webmin.
Otroligt bra och krafttfull verktyg.
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

kollade på demot känns ju sådär är inte på engelska men man får väll hoppas att det är det när man installerar det eller ?

Sedan vad exakt gör detta programmet förstår att man konfigurera det mesta men kan det göra backuper och spegla hårddisken ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Forcevision skrev:kollade på demot känns ju sådär är inte på engelska men man får väll hoppas att det är det när man installerar det eller ?

Sedan vad exakt gör detta programmet förstår att man konfigurera det mesta men kan det göra backuper och spegla hårddisken ?
Inte på engelska ?
Och sen kan du byta språk till svenska om du vill.
Och allt vad du kan göra med detta är för mycket att i detalj beskriva.
Du får installera och utforska alla de möjligheter som finns.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"