DLNA-standard???

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

DLNA-standard???

Inlägg av NinTew »

Hej jag vet inte om jag är på helt fel forum men jag gör ett försök.
Jag funderar på att köpa en mobil (Samsung Galaxy Ace) men på ett ställe där dom genomfört nått test står följande fråga och svar:

Kan man koppla All Share till alla datorer som har Wlan?
Nej, det måste vara en dator eller router med stöd för DLNA-standarden.

Frågan är då hur jag vet om min dator har stöd för DLNA eller inte? ???
Jag antar att det inte har nått att göra med operativsystemet eller har det det? Jag har Ubuntu 10.04 LTS.
Nån router har jag nog tyvärr inte, jag har bara en gammal slö bärbar med en slö mobil uppkoppling.

Jag vill inte göra det här till en tråd om vilken mobil man bör välja så även om jag förstår att det finns många som bara vill säga neeeeeeej, gör det inte!!!! så blir det då en tråd om något helt annat och risken finns att jag bland alla varningar missar den informationen som jag är ute efter. ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Re: DLNA-standard???

Inlägg av vulfgar »

Här står lite vad DLNA är http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Li ... k_Alliance
den svenska wikisidan är synnerligen mager. Om jag fattat rätt så är det hårdvaran det hänger på, men jag kan egentligen ingenting om detta så det är möjligt att det även behövs stöd i operativsystemet. Jag antar att din dator måste ha trådlöst nätverkskort. Eftersom standarden skapades 2003 så måste ju datorn vara nyare än så för att ha denna standard.

Försök att kolla på datortillverkarens hemsida eller om du har kvar papper med specifikationer, där borde det stå om den stödjer standarden. (Om inte så brukar det ju gå bra att överföra information mellan mobilen och datorn via USB, men det var ju inte det du frågade efter.)

Ett tips kan ju också vara att kolla lite om det finn mer info om hur luren funkar ihop med dator på swedroid.se
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
NinTew

Re: DLNA-standard???

Inlägg av NinTew »

Okej jag ska kolla upp den där sidan.
Om det funkar att använda usb så skulle ju det vara helt okej. Ska kolla lite på det också. Tack för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"