Problem med Glocalnet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
elper51
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med Glocalnet

Inlägg av elper51 »

Jag har redan en tråd förut: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=54702 men jag har nog lite fel rubrik på den.
Mitt problem är att vissa webb-sidor inte fungerar/fungerar som dom ska. Tror jag har provat allt. Om det är fel på Glocalnets grejer, verkar det som det är JAG som måste bevisa det, eftersom jag kör Linux. Nedan har jag en lista på vad jag har gjort:

*Provat med "3"-bredband: -Fungerar.
*I Windows: -Fungerar
*2st Ubuntu-datorer, 5st Androidtelefoner via WIFI -Samma fel på alla.
*Provat annat modem, kört utan router -samma problem.
*Installerat om Ubuntu -ingen skillnad.
*Ändrat DNS-adresser -Ingen skillnad.
*Pratat med Glocalnet. Dom har ingen support på Linux/Android -hänvisade till
Bredbandsexperten. Har pratat med dom, och de har t.om fjärrkört min dator, men de kan inte komma fram till felet.
*När man kör bredbandskollen, gör den nerströmstestet, men stannar på uppström.
*Kört TP-test via Wine, då upptäcker jag att jag har "0" i uppströms TCP.

Jag bifogar ett dokument med exempel/symptom på olika webb-sidor jag testat och som jag även skickade till Bredbandsexperten.
Bilagor
felanmälan.odt
(30.38 KiB) Nerladdad 146 gånger
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Glocalnet

Inlägg av ubot »

Det är tveksamt om det hjälper men har du provat olika linuxdistar (bortsett från Ubuntu/Android)? Du kanske ska testa några andra distar i Live-läget, typ Fedora, OpenSUSE, Linux Mint 10/11 (som bygger på Ubuntu) och några andra versioner av Ubuntu än den du nu har?

Om det fungerar så förklarar ju inte det varför Ubuntu fungerar på din dator tillsammans med andra bredbandsuppkopplingar än just Glocalnet men men...
elper51

Inlägg av elper51 »

Jag kan ju testa. Alla möjligheter måste undersökas. Det fungerade så sent som i juni. Är nog ganska säker på ätt felet ligger hos dem, men det borde gå ätt kringgå, eftersom det funkar med Windows på samma hårdvara.
elper51

Inlägg av elper51 »

PROBLEMET ÄR LÖST!

Efter lite googlande hittade jag symptomen som stämmer med mina. Jag ställde ned MTU i nätverkshanteraren från 1500 till 1454 och hokus pokus så blev det bra.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

elper51 skrev:PROBLEMET ÄR LÖST!

Efter lite googlande hittade jag symptomen som stämmer med mina. Jag ställde ned MTU i nätverkshanteraren från 1500 till 1454 och hokus pokus så blev det bra.
Jätte bra att du beskrev hur du löste det också. Ifall någon annan stackare hamnar i samma position som dig. Jätte bra gjort. Glöm nu inte markera tråden som löst. Du löste den i för sig helt själv. ;D
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
elper51

Inlägg av elper51 »

Nja, själv och själv -nån annan på Google, men jag är fortfarande av den åsikten att det är Glocalnet som har gjort något. Och det verkar krångligare att fixa det på Androiderna eftersom garantin verkar ryka om man rootar den. Men vi har ju surf-abbonemang så det kvittar väl. Men jag är nog lite sugen att ringa dom på Glocalnet-supporten !
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

elper51 skrev:Nja, själv och själv -nån annan på Google, men jag är fortfarande av den åsikten att det är Glocalnet som har gjort något. Och det verkar krångligare att fixa det på Androiderna eftersom garantin verkar ryka om man rootar den. Men vi har ju surf-abbonemang så det kvittar väl. Men jag är nog lite sugen att ringa dom på Glocalnet-supporten !
Gör det (om du orkar tjöta med dom)! Skadar inte att dom får en liten näsbränna. ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"