RAID 1 - 2st WD Caviar Green 3TB WD30EZRX

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Pavil

RAID 1 - 2st WD Caviar Green 3TB WD30EZRX

Inlägg av Pavil »

Jag har två stycken Western Digital Caviar Green 3TB WD30EZRX-diskar som jag vill ha i RAID 1. Helst en partition på 2TiB (2 199 023 255 552 byte om det går) och sedan resterande 700GiB till backup av systemdisken och hemmakatalogen som är på en tredje hårddisk i datorn.

Det som är kruxet är att Disk Utility inte kan partitionera RAID och det gnäller alltid på 3072 bytes felmarginal och att prestandan då kan minska drastiskt när jag skapar vanliga partitioner på hårddisken.

Jag har läst lite kring Samsung Ecogreen F4-hårddiskarna och med dess 4KiB-sektorer istället för normala 512byte vilket tydligen kan skapa problem. Är det detta Disk Utility reagerar på? 512*6=3072 och då inte en hel sektor på nya diskarna med 4KiB-sektorer. Jag läste också något med att om inte partitionen började på rätt sektor så kunde hårddiskens prestanda minska drastiskt.

Hur skapar jag en RAID 1-konfiguration på dessa två 3TB-diskar där partitionerna startar på rätt plats på hårddisken så inte prestandan blir lidande?

Är det att klura ut hur fdisk fungerar och skapa en partition på 536 870 912 block (2 199 023 255 552/4096) för att i samma veva använda mdadm?

Jag skriver detta för att minnesanteckna samt skriva utförligt och detaljerat för att om andra skall stöta på samma problem som kan dom hitta denna tråd via en enkel sökning.
Pavil

Re: RAID 1 - 2st WD Caviar Green 3TB WD30EZRX

Inlägg av Pavil »

Tillägg:
Jag har märkt att fdisk gör exakt samma fel som Disk Utility men istället för 3062 byte är det 512 byte. Jag testade att installera GParted och skapade en partition på 2097152MiB och det skapades utan problem och Disk Utility påpekar inget om "WARNING: The partition is misaligned by 512 bytes. This may result in very poor performance. Repartitioning is suggested."

Kollar jag i fdisk hur många cylindrar GParteds partition är så är den 1 cylinder större än vad fdisk själv kan skapa. 2TB-spärr i fdisk?

Jag kan skapa en partiton av korrekt storlek i GParted men när jag gör den till en "Linux raid auto", fd, i fdisk säger Disk Utility "The partition is misaligned by 3584 bytes." vilket är 512*7.

Det verkar som om Disk Utility eller fdisk inte är några program jag kan använda för att skapa partitioner av korrekt storlek med.

Jag hittade denna guiden vilket jag skall klura på lite:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=408461

Tips och rekommendationer mottages varmt.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Prova att börja partitionen på en sektor jämt delbart med 8 (förslagsvis sektor 63, de börjar räkna med sektor 0)
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

kan ju i.o.f.s prova att starta partitionen på sektor 7 också..

Jag beskrev hur och varför paritioner kan bli misaligned i virtuella servermiljöer för ett tag sen, fenomenet är densamma för diskar med 4k sektorer som emulerar 512byte
http://gargamel.nu/2009/05/disk-alignment-vad-ar-det/
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Pavil

Inlägg av Pavil »

Jag testade att flytta startcylinder, inte block för det vet jag inte hur jag väljer i fdisk, men det åt upp många megabyte av diskutrymmet och det löste inte problemet. Disk Utility påpekar fortfarande att 1024 byte eller annan kombination är felaktig och bör rättas till.

Detta med aligmnent är något jag verkligen vill få det korrekt så filsystemets 4096byte-block är lika stora som sektorerna/blocken eller vad det nu heter som är på 4096byte synkar.

Skapar GParted partitionerna korrekt per automatik medan Disk Utility och fdisk inte gör det?

Det borde nog gå att skapa partitioner i GParted och sedan konfigurera dom i fdisk till "fd Linux raid auto" eller bara använda mdadm för att skapa RAID-konfigurationen. Det känns bättre att komma på hur jag skapar en korrekt partition i fdisk för framtida bruk. Enligt en guide så om man konfigurerar med "fd Linux raid auto" så sköter RAID-konfigurationen automatiskt men detta är något jag är starkt skeptisk till.

Jag har märkt att detta har en liten lärlingskurva men denna nöt skall knäckas.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

försök att använda parted, eftersom fdisk har problem med 2TB gränsen..

Kod: Markera allt

sudo parted /path/to/device

(parted) _
Parted tillåter oss att istället för att ange sectorer/block så kan vi göra det i byte istället, det gör man med kommandot 'unit b'

(parted) unit b
du kan då skapa en partition med kommadot mkpart och ange hur många byte in på disken partitionen skall start, i detta exempel så kör vi på 4096 byte (4k)vilket är den secotor storlek som disken internt har, och som dessutom är jämt delbart med 512 byte vilket är den sectorstorlek som presenteras ut till operativet från disken

(parted) mkpart primary 4k xxxx 
xxx är var partitionen skall skall sluta någonstans.

du kan nu skriva ut partitionsinformationen med kommandot print

(parted) print 
Då får du se vilket partitionsnummer partitionen har (förmodligen 1 eftersom det är den första partitionen) samt att partitionen börjar på 4096 byte

då kan du flagga denna partition som raid-partition om det är det du vill med kommandot set.

(parted) set 1 raid on
1 är alltså vilket partitionsnummer som skall flaggas som raid.

skulle detta inte fungera så prova att starta partitionen på 8k istället. Jag hänvisar dessutom till parted från minnet, så det kan vara lite annorlunda i verkligheten.. men en fingervisning åt vilket håll du bör leta efter svaret på ditt problem

Inlägg av Antec »

Det är enklare om man uppdaterar sina inlägg iställt för att skriva nya eftersom! :D Gpardet är inte klar heller för den storleken vad jag vet...
Pavil

Inlägg av Pavil »

Barre: Tackar så mycket. Efter en tids huvudkliande och supertuxkart så fick jag ihop det väldigt enkelt.

parted var enkelt. Vart partitionen skall börja och vart skall den sluta. Punkt och pricka. Inget tjaffs utan man fick också välja på vilken byte.

Sedan en rad med mdadm så slogs dom två partitionerna ihop till ett och sedan formaterades i Disk Utility.

mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=raid1 --raid-devices=2 /dev/sda1 /dev/sdb1
mdadm-kommandot kom från denna sidan:
http://www.dedoimedo.com/computers/linu ... ocId261335

Jag hade nog klurat ut mdadm-kommandot för det är så enkelt upplagt.

Nu skall RAID-konfigurationen testköras för att se om den fungerar i praktiken under olika omständigheter.

Tackar så mycket!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Kalas, bra jobbat!

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"