Polar WebSync Software

Mobiltelefoner, digitalkameror, MP3-spelare och liknande
plu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Polar WebSync Software

Inlägg av plu »

Är det någon som lyckats få polars websync software att fungera på Ubuntu?
Jag hoppades att det skulle gå att köra genom wine men lyckas ej. Någon som har fått detta att fungera?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Polar WebSync Software

Inlägg av ubot »

Jag hittar inget om just Polar WebSync Software på winehq.org. Däremot verkar någon version av WebLink fungera bra genom Wine. Den bästa lösningen att få Polar WebSync Software att fungera verkar vara i ett guest os i VirtualBox. Tänk på att du måste installera Extension Pack i VirtualBox för att USB-portarna ska fungera.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

ubot skrev:Jag hittar inget om just Polar WebSync Software på winehq.org. Däremot verkar någon version av WebLink fungera bra genom Wine. Den bästa lösningen att få Polar WebSync Software att fungera verkar vara i ett guest os i VirtualBox. Tänk på att du måste installera Extension Pack i VirtualBox för att USB-portarna ska fungera.
Det kanske är olika vilket VM man använder.
Men i SUN VM som jag använder behövs inget extra för att USB ska funka.
Bara att lägga till sin USB-enhet under inställningar.
plu

Inlägg av plu »

itmannen_online skrev:
ubot skrev:Jag hittar inget om just Polar WebSync Software på winehq.org. Däremot verkar någon version av WebLink fungera bra genom Wine. Den bästa lösningen att få Polar WebSync Software att fungera verkar vara i ett guest os i VirtualBox. Tänk på att du måste installera Extension Pack i VirtualBox för att USB-portarna ska fungera.
Det kanske är olika vilket VM man använder.
Men i SUN VM som jag använder behövs inget extra för att USB ska funka.
Bara att lägga till sin USB-enhet under inställningar.
plu

Inlägg av plu »

Detta är nog försvårt för mig...Får inte det att fungera trots jag installerat Virtual Box och extension pack. Jag får inte kontakt med USB enheten som ska ta emot infon från cykeldatorn.
Cykeldatorn är en Polar CS500 http://www.polar.fi/en/products/maximiz ... _de_France
och för överföring används denna http://www.polar.fi/en/products/accessories/DataLink
Senast redigerad av 1 plu, redigerad totalt 13 gånger.
plu

Inlägg av plu »

Själva programmet Websync får jag att starta i wine men jag får ingen kontakt med USB enheten för att föra över träningsdatan.
ubot

Inlägg av ubot »

Du måste aktivera USB 2.0 support i VirtualBox: http://ubuntuguide.net/wp-content/uploa ... x_usb1.png

Dessutom får du klicka på det gröna plus-tecknet och lägga till USB-enheten. Detta kräver såklart. Dessutom får du ju installera Polars drivrutiner i Windows i VirtualBox också.
ubot

Inlägg av ubot »

plu skrev:Själva programmet Websync får jag att starta i wine men jag får ingen kontakt med USB enheten för att föra över träningsdatan.
Det är ett vanligt problem. Det är svårt att få program i Wine att fungera med USB-enheter. Det gäller många olika program och beror om jag förstår saken rätt att Wine har dåligt stöd för USB-portarna.
Användarvisningsbild
itmannen_online

plu skrev:Själva programmet Websync får jag att starta i wine men jag får ingen kontakt med USB enheten för att föra över träningsdatan.
Men du. Jag kollade på din länk till detta program.
Och vad jag kunde förstå så är det överföring via IR och inte USB ?

Edit:
Fel av mig. Nästan :) Sensorn anluts till en USB.
Kolla denna länk.
http://forum.polar.fi/showthread.php?p=30067
plu

Inlägg av plu »

Det stämmer att det är Iröverföring men själva irmottagaren sätter man in i USB porten sen tror jag det är någon form av rf mottagare/sändare. Men det är denna grunkan jag inte får ubunto att aktivera, normala fall när man kör den i Windows så blinkar det en diod men det händer inget i när jag pluggar in den i ubuntu.
Användarvisningsbild
itmannen_online

plu skrev:Det stämmer att det är Iröverföring men själva irmottagaren sätter man in i USB porten sen tror jag det är någon form av rf mottagare/sändare. Men det är denna grunkan jag inte får ubunto att aktivera, normala fall när man kör den i Windows så blinkar det en diod men det händer inget i när jag pluggar in den i ubuntu.
Om jag får komma med ett tips.
Testa CrossOver. Den finns finns att ladda ned som en deb.
Tyvärr är det inte helt gratis. Men du kan ju prova 30 dagar för att se om det funkar bättre än med Wine.
Vilket det säkerligen gör efter mina erfarenheter iaf.
plu

Inlägg av plu »

Tack för all hjälp men det verkar vara hopplöst detta. Det kvittar vad jag gör så får jag inte liv i USB sändaren/mottagaren i Ubuntu.

/Peter
ubot

Inlägg av ubot »

plu skrev:Tack för all hjälp men det verkar vara hopplöst detta. Det kvittar vad jag gör så får jag inte liv i USB sändaren/mottagaren i Ubuntu.

/Peter
Jag tror att du gör fel. Här är en guide som visar steg-för-steg hur du gör för att installera Extension Pack i VirtualBox. Därefter ska det gå att lägga till hostens (Ubuntus) USB-enheter i VirtualBox så att du kommer åt enheterna i Windows.
plu

Inlägg av plu »

Det är inte omöjligt att jag gör fel ;)
är tacksam för all hjälp jag kan få.
Tror att du missade att klistra in länken.
ubot

Inlägg av ubot »

Oj, förlåt. Här är länken: http://geekyprojects.com/tutorials/enab ... sion-pack/

Du laddar alltså ner Extension Pack i Ubuntu så du har det på hårddisken. Därefter går du in i VirtualBox (inte guest os:et) och "importerar" Extension Pack i VirtualBox. Därefter ska det gå att lägga till USB-enheter i VirtualBox genom att kryssa i lite rutor under USB-inställningar och sedan trycka på plus för att lägga till din enhet. Om allt har fungerar så ska din USB-enhet ligga i listan över USB-enheter när du trycker på plus-tecknet under USB-inställningarna i VirtualBox.
plu

Inlägg av plu »

Jag gör exakt som guiden men den vill inte hitta USB enheten. Jag måste göra något annat fel då? Detta är så jäkla synd, allt annat fungerar super i Ubuntu men just denna grejen är störig, nu måste man fortfarande ha kvar Windows på datorn för att kunna ladda upp träningsfilerna.
ubot

Inlägg av ubot »

Det är den här filen du har hämtat från VirtualBox hemsida eller: http://download.virtualbox.org/virtualb ... ox-extpack

Du ska ladda ner den och sedan installera genom VirtualBox-programmet. Därefter ska du kryssa i några rutor under USB-settings i VirtualBox och sedan trycka på plustecknet för att lägga till en speciell enhet. Har du testat med någon annan USB-enhet för att se om du ö.h.t. får upp någon USB-enhet i listan efter att du har följt guiden?

Det här fungerade på mitt system i.a.f för att få upp USB-enheter i Windows i VirtualBox.
Skriv svar

Återgå till "Prylar"