Rensa i Uppstartsprogram

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Rensa i Uppstartsprogram

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Upptäckte att min dator använder över 400 MiB direkt efter uppstart och tänkte se om det finns saker som startas upp i onödan och därmed kan bockas ur. Blåtand har jag ju inte på min dator, så den förstod jag ju att jag kunde ta bort, men sedan fanns det några som jag tänkte att jag kanske kan ta bort, men med betoning på ”kanske”. Vill gärna veta vad syftet med dem är innan jag tar bort dem:
  • Certifikat av nyckellagring – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=pkcs11 – Har aldrig (vad jag vet) använt detta; kan det vara vettigt att börja med det och i så fall varför?
  • Disknotifieringar – /usr/lib/gnome-disk-utility/gdu-notification-daemon – Varnar den mig för om något blir fel på diskarna eller är det den som gör att min USB-disk poppar upp på skrivbordet?
  • GSettings Data Conversion – gsettings-data-convert – Är detta verkligen något man måste köra varje gång? Låter ju mer på beskrivningen som att man kör den en enda gång och sedan aldrig mer…
  • Lagringstjänst för hemligheter – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=secrets – Hemligheter, som vad då…? Är det något jag kan använda och i så fall hur?
  • PulseAudio Sound System KDE Routing Policy – start-pulseaudio-kde – Är detta nödvändigt för mig som inte tar i KDE med tång ens?
  • SSH-nyckelagent – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=ssh – Borde jag väl kunna ta bort om jag knappt vet vad SSH är och än mindre tänkt begagna mig av det? Jodå, ett litet hum om SSH har jag ju, i och för sig…
  • Uppdatera användarmappar – xdg-user-dirs-gtk-update – Verkar som att den har för avsikt att byta namn på mina mappar, men varför skulle jag vilja det…? En mapp kan väl heta vad som helst? Har till och med mappnamn med japanska tecken i namnet och det fungerar utmärkt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Rensa i Uppstartsprogram

Inlägg av Kurdistan »

Johnny Rosenberg skrev:Upptäckte att min dator använder över 400 MiB direkt efter uppstart och tänkte se om det finns saker som startas upp i onödan och därmed kan bockas ur. Blåtand har jag ju inte på min dator, så den förstod jag ju att jag kunde ta bort, men sedan fanns det några som jag tänkte att jag kanske kan ta bort, men med betoning på ”kanske”. Vill gärna veta vad syftet med dem är innan jag tar bort dem:
  • Certifikat av nyckellagring – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=pkcs11 – Har aldrig (vad jag vet) använt detta; kan det vara vettigt att börja med det och i så fall varför?
  • Disknotifieringar – /usr/lib/gnome-disk-utility/gdu-notification-daemon – Varnar den mig för om något blir fel på diskarna eller är det den som gör att min USB-disk poppar upp på skrivbordet?
  • GSettings Data Conversion – gsettings-data-convert – Är detta verkligen något man måste köra varje gång? Låter ju mer på beskrivningen som att man kör den en enda gång och sedan aldrig mer…
  • Lagringstjänst för hemligheter – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=secrets – Hemligheter, som vad då…? Är det något jag kan använda och i så fall hur?
  • PulseAudio Sound System KDE Routing Policy – start-pulseaudio-kde – Är detta nödvändigt för mig som inte tar i KDE med tång ens?
  • SSH-nyckelagent – /usr/bin/gnome-keyring-daemon --start --components=ssh – Borde jag väl kunna ta bort om jag knappt vet vad SSH är och än mindre tänkt begagna mig av det? Jodå, ett litet hum om SSH har jag ju, i och för sig…
  • Uppdatera användarmappar – xdg-user-dirs-gtk-update – Verkar som att den har för avsikt att byta namn på mina mappar, men varför skulle jag vilja det…? En mapp kan väl heta vad som helst? Har till och med mappnamn med japanska tecken i namnet och det fungerar utmärkt.
Första skulle jag inte inaktivera vid uppstart, men du gör som du vill :) . Ta en titt på följande länk för ytterligare tips.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 0&p=421898
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Kurdistan skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Upptäckte att min dator använder över 400 MiB direkt efter uppstart och tänkte se om det finns saker som startas upp i onödan och därmed kan bockas ur. Blåtand har jag ju inte på min dator, så den förstod jag ju att jag kunde ta bort, men sedan fanns det några som jag tänkte att jag kanske kan ta bort, men med betoning på ”kanske”. Vill gärna veta vad syftet med dem är innan jag tar bort dem:
Första skulle jag inte inaktivera vid uppstart, men du gör som du vill :) .
För att kunna göra som jag vill, måste jag ju helst veta vad det egentligen är jag gör. Min fråga gällde ju egentligen de program jag räknade upp ovan, vad de gör samt om och varför jag behöver dem.

Så den första, det där med nyckellagring, vad har man det till? Kan det vara något jag använder utan att jag vet om det? Exempelvis att jag gör något i ett program som inte kan göras om inte ett annat program ligger i bakgrunden och jobbar, så vet jag kanske inte att programmet i bakgrunden behövs, men det behövs lika mycket för det…

Men visst kan jag bocka av ett i taget och se vad som händer, men det blir ju ett antal omstarter, vilket känns lite Windows-mässigt… ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Hej har du läst länken jag länkade till? Ger tips på hur man kan spara i ram och boot-tid. Här har du ytterligare en länk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

Är du nyfiken på söka information om specifik paket/verktyg så kan du vända dig till terminalen och skriva "man" (utan "") framför de paket/verktyg du är intresserad av. Eller så googlar du bara. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Kurdistan skrev:Hej har du läst länken jag länkade till? Ger tips på hur man kan spara i ram och boot-tid. Här har du ytterligare en länk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=89491

Är du nyfiken på söka information om specifik paket/verktyg så kan du vända dig till terminalen och skriva "man" (utan "") framför de paket/verktyg du är intresserad av. Eller så googlar du bara. :)
Jo, jag läste länken, men det var ju inte det jag frågade om. Det enda jag ville veta var vad just de program jag nämnde gör och varför de behövs eller inte behövs. Jag har inget som helst intresse av något ”lättviktssystem”, för då kunde jag lika gärna använda en skrivmaskin och en kulram… Att jag över huvud taget nämnde att mycket minne används var bara en förklaring till varför jag över huvud taget tog mig en titt bland uppstartsprogrammen.

Men det verkar i alla fall som att ingen har någon som helst aning om vad nämnda program är till för, så jag antar att jag kan bocka ur hela skiten utan att jag märker någon skillnad…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"