jag har äntligen lyckats kasta ut den sista windows-maskinen från vårt hem och det känns skönt. Det är min femåriga dotters förtjänst faktiskt, hon har suppit med winXP Proffessional i "hela sitt liv" och gnällt om att en massa fina saker, som mamma har saknas på hennes dator och att hon vill ha "Ubuntusar". Nu har hon sin maskin (11.04) med fungerande helskärmsläge, bättre audio och skärmsläckaren där Ubuntu-loggan rullar omkring i olika storlekar. Dessutom är maskinen snabbare. Barnet är helnöjd.

Nu till mina problem. Jag installerade Qimo paketet, (använde synaptic, pakethanteraren är av någon orsak så himla långsam) som har xfce som skrivbord och vill att hon ska bli inloggad med det, men att jag som administratör av maskinen ska bli inloggad med gnome. Det fick jag inte att lyckas, utan nu loggas vi båda in med gnome, efter att jag valt det en gång i samband med att jag loggade in. Valet nere på inloggningsrutan dyker inte upp längre.

Nyckerlringen, hur får jag bort den? Den är absoult ett av det mest störande som finns och nu har Chrome fått för sig att börja använda den också. Iofs är det bara att stänga den, men det tycker jag inte är en perfekt lösning.
Jag har installerat Nanny, (eller kom den med med Qimo kanske?) för att kunna hantera hennes surfande i framtiden och avser också att lägga in ssh, så att jag kan stänga hennes dator via mitt eget T-bord, vi har nu varsinn mus till hennes dator, men ni kan ju tänka er hur lustigt hon tycker det är att retas med mamma, då jag ska stänga ner henne, eller hindra henne från att nå nån opassande sida, som hon verkar att hålla på att surfa in på.
Hon har också TuxPaint, som ju är alldeles förtjusande. Kanske ni har flera ideer/tips om hur jag ska få hennes Ubuntu ännu mer kärt för sig/enkelt att adminna för mig.
mvh Peetra.