Addera Ikon till Launchern utan att den syns på skrivbordet?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
GrimDay
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Addera Ikon till Launchern utan att den syns på skrivbordet?

Inlägg av GrimDay »

Jag har installerat en del program. T.ex. HoN och Eclipse. Jag har dubbla ikoner, dels på Launchern och dels på skrivbordet, vilket är onödigt. Hur får jag upp dom på Launchern utan att dom behöver synas på skrivbordet? Jag vill ha skrivbordet rent. :)

Det jag gjort som inte funkat är ...
Jag har installerat ett program. Jag HögerClickar på skrivbordet för att Create Launcher ... fyller i titel, kommando och bild, sedan kan jag dra in den på Launcher, men så fort jag tar bort själva ikonen på skrivbordet försvinner även ikonen på Launchern. Verkar vara en direkt koppling från Ikonen i Launchern till Ikonen på skrivbordet, istället för att ikonen i Launchern är direkt kopplad till själva programmet!?

Dessutom så, i Dash, då jag söker efter program så hittas inte alla program jag installerat (verkar inte hitta dom program jag installerat på min user som saknar "ikon"), t.ex. Eclipse.

Finns det en fil som man kan konfigurera själv som bestämmer vilka program som ligger i Launchern och vilken ordning dom skall ligga i? Eller finns det ett bättre, säkrare och enklare sätt?

PS. Jag kör 11.04 med Compiz och kub.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Addera Ikon till Launchern utan att den syns på skrivbor

Inlägg av P.Forsberg »

När du har fixad en startare på skrivbordet kan du dra den in i din hemkatalog och därifrån in i Unity. Den stannar kvar i din hemkatalog men finns sedan även i Unity.
Om du inte vill ha en i hemkatalogen, lägg den först under /usr/share/applications och dra den därifrån till Unity. ( under /usr/share/applications ligger alla )

Skapa en startare för eclipse enligt:
http://ubuntutips.se/home/ubuntu-1104/7 ... -mapp.html
Gör som ovan.
Att sortera kan man enkelt göra genom att dra launchern in Unuty uppåt eller ner.

LJ
GrimDay

Re: Addera Ikon till Launchern utan att den syns på skrivbor

Inlägg av GrimDay »

Little John skrev:När du har fixad en startare på skrivbordet kan du dra den in i din hemkatalog och därifrån in i Unity. Den stannar kvar i din hemkatalog men finns sedan även i Unity.
Om du inte vill ha en i hemkatalogen, lägg den först under /usr/share/applications och dra den därifrån till Unity. ( under /usr/share/applications ligger alla )

Skapa en startare för eclipse enligt:
http://ubuntutips.se/home/ubuntu-1104/7 ... -mapp.html
Gör som ovan.
Att sortera kan man enkelt göra genom att dra launchern in Unuty uppåt eller ner.

LJ
Stort tack! Allt är så enkelt i Ubuntu bara man vet hur man skall göra. :)

Riktigt bra forum detta, man får snabbt hjälp och lösningarna är oftast enkla och funkar och det känns som man har avsevärt bättre kontroll i Ubuntu än i Windows (som känns som att vandra i en dimmig skog). Jag vill tacka alla här på detta forum för all den hjälp jag fått hitentills.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"