Vad är "hidden NTFS"?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
suliman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vad är "hidden NTFS"?

Inlägg av suliman »

Jag kör dualboot med Linux Mint 11.04 32bit och Windows 7 64bit. Jag var tvungen att göra en ren ominstalltion av windows då den blev korrupt på nåt sätt så att det inte gick att reparera.
Ett problem jag stött på är att i windows så syns inte de övriga diskarna i Explorer längre men de syns i diskhanteraren men allt är gråat (format, byt namn osv) endast radering går att göra.
Har löst det på ett par diskar så att jag bootar in i linux och kopierar allt på disken till en annan disk och kör en formatering till FAT och kopierar tillbaka filerna. Efter det så syns diskarna i windows och fungerar normalt.

Har en disk kvar som inte syns. Såg ett tips om Webminhttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=54486 och där tittade jag på diskarna och det står "hidden NTFS" på den disken som inte syns i windows. Antagligen var det så på de andra diskarna också. Jag vet inte varför de inte syntes efter en ominstallation av windows.

Vad är detta hidden NTFS? Kan inte hitta någon direkt förklaring på den när jag googlar.
I Webmin så finns möjligheten att ändra från hidden NTFS till en massa olika saker, däribland NTFS utan "hidden". Om jag ändrar till den, gör jag samma sak som ovan, fast utan att behöva kopiera alla filer fram och tillbaka (det tar en jäkla tid)?

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"