SV: Vad är LoCo ?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Vad är LoCo ?

Inlägg av Barre »

Jag skapar en ny tråd för att inte kidnappa No1Viking's tråd om Demokrati?

No1Viking gör ett påstående som får mig att bli totalt snurrig...
Jag hoppas att No1Viking (eller någon annan person som kan svara) på ett lungt och sansat sätt ge mig en förklaring. (helst Johan Lundmark, men han vill ju inte vara med här längre)

Detta skrev No1Viking
No1Viking skrev:
Ur stadgarna skrev:Föreningens högst beslutande organ är Medlemsmötet.
Med andra ord är Johan och alla andra tvungna att följa tagna beslut.
Här lägger varje medlem in sina egna punkter, visserligen frånsett den nuvarande omröstningen rörande ny kontaktperson.

Detta måste väl vara demokrati och detta kunde ha nyttjats, för ordenliga diskussioner i stället för det vi sett inträffa på detta forum?

Micke
Micke. Nu är det kanske jag som är förvirrad.. stadgarna, är inte det för föreningen?
och forumet tillhör LoCo't?
Skulle dessa två inte vara skillda?
Kontaktpersonen hörde han till föreningen eller LoCot?
Är det föreningen som bestämmer över forumet?
Jag är lite förvirrad, har försökt att förstå men inte lyckats.  ???

Jag är enbart intresserad av ett trevligt, roligt och fungerande forum. Det finns tusen och åter tusen av såna på internet som inte har några stadgar, varför fungerar dessa och inte ubuntu-se?

Inlägg av Okänd »

[quote="stadgarna"]Ubuntu Sverige är en oberoende organiserad och driven lokal gemenskap (s.k. LoCo, Local Community) godkänd av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.

Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.[/quote]

Detta är hämtat från stadgarna vilket för mig gör att föreningen och LoCot är samma enhet.

Micke
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Tack för ett rakt svar..
Hade hoppats på att Johan hade svarat dock (eftersom du inte längre sitter kvar)

När jag ändå har dig på tråden, och för att det inte är OT.
Jag har för mig att du skrev i ett långt inlägg att dessa skulle skiljas på.
Nu hittar jag inte det inlägget längre, har du raderat inlägg som du tidigare gjort?

Inlägg av mojoman »

Det har varit lite oklart tycker jag och det är väl bra om man kan reda ut det en gång för alla.

Som jag förstått det så bildades föreningen bl.a. för att lättare kunna ta hand om saker som faktiskt kräver någon form av ekonimsk administration, t.ex. att distribuera CD. Servrar och domänen ägs väl av canonical och de äger väl även då, får man anta, det som finns på servrarna, vilket skulle inkludera forumet. Föreningen driver helt enkelt LoCo och använder då servrar och domän som ägs av canonical. Har jag förstått detta rätt?

/mojoman
Okänd

Inlägg av Okänd »

No1Viking skrev:
stadgarna skrev:Ubuntu Sverige är en oberoende organiserad och driven lokal gemenskap (s.k. LoCo, Local Community) godkänd av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.

Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.
Detta är hämtat från stadgarna vilket för mig gör att föreningen och LoCot är samma enhet.

Micke
På vilket möte beslutades det om att LoCo och Förening skulle sättas samman och bli ett?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev:
No1Viking skrev:
stadgarna skrev:Ubuntu Sverige är en oberoende organiserad och driven lokal gemenskap (s.k. LoCo, Local Community) godkänd av internationella Ubuntu och Canonical, och därav vid godkännandet aktiv och fungerande.

Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.

Micke
På vilket möte beslutades det om att LoCo och Förening skulle sättas samman och bli ett?
Mötet som hanterade stadgarna?

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag kan inte hitta något protokoll som visar att det tagits beslut om att slå ihop LoCo och Förening. Så de 2 är såvitt jag förstår åtskilda.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Jag kan inte hitta något protokoll som visar att det tagits beslut om att slå ihop LoCo och Förening. Så de 2 är såvitt jag förstår åtskilda.
Om ett möte godkänt föreningens stadgar och det står på följande sätt kan jag personligen inte göra någon annan tolkning.

Micke
Användarvisningsbild
swe_henke

Inlägg av swe_henke »

Du har helt rätt micke.... Och med det vill jag påstå att flera som röstade för att anta stadgarna aldrig riktigt förstod vad de röstade på. Om de som deltog tycker att jag är elak så fine...

Men jag personligen ser inget problem med att föreningen är jämställt ett LoCo.
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

No1Viking skrev:
Bobcat skrev: Jag kan inte hitta något protokoll som visar att det tagits beslut om att slå ihop LoCo och Förening. Så de 2 är såvitt jag förstår åtskilda.
Om ett möte godkänt föreningens stadgar och det står på följande sätt kan jag personligen inte göra någon annan tolkning.

Micke
Bara för att reda ut detta ytterligare så jag förstår.

1) Ett LoCo startas och godkänns av Canonical. Detta godkännande borde finnas i skriftlig form på något sätt, tex e-post.
2) En ideell förening startas och skriver i sina stadgar att man är LoCo:t Ubuntu Sverige.

I min amatörjuristmässiga värld så borde någon form at "överföring" av godkännandet ske mellan LoCo:t i punkt 1 och föreningen i punkt 2.

För Canonical har väl inte godkänt att LoCo:t drivs i föreningsform? Eller bryr de sig inte om detta?

Finns det ingen risk att någon tredje part beslutar sig för att start en förening och i sina stadgar skriva att man är LoCo:t Ubuntu Sverige? För att skriva detta i stadgarna kan ju inte kräva Canonicals godkännande, även om man knappast ÄR LoCo:t Ubuntu Sverige bara för att man skriver det i stadgarna. Det måste ju rimligtvis vara Canonicals godkännande som är viktigast här, inte vad som står i några eventuella stadgar.

Eller har jag missuppfattat det hela?
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Vanilj skrev:
1) Ett LoCo startas och godkänns av Canonical. Detta godkännande borde finnas i skriftlig form på något sätt, tex e-post.
Inte riktigt. Ett LoCo startas (och drivs) av lokala entusiaster. Läs mer här: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
Användarvisningsbild
swe_henke

Inlägg av swe_henke »

Som jag fattat det så är det fritt att starta flera grupper för Ubuntu i ett och samma land. Men vilka som är erkända LoCo bästäms av 'Community Council'.
Se wiki https://wiki.ubuntu.com/LoCoGettingApproved .

Men rekomendationen är Ett LoCo för länder i Europa. Så därför är det nog inte troligt att fler erkända LoCos dyker upp.

Det finns dock inget hinder at man jobbar som ett LoCo utan erkänande.

Denna sida är intressant då ett av de bakomvarande problemen är pengar.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamDealingWithMoney

Denna sida om Ledare är mycket intressant.
(Ubuntu har bestämt att den engelska formaen Ledare skall användas - Leader)
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

Johan R-E skrev:
Vanilj skrev:
Inte riktigt. Ett LoCo startas (och drivs) av lokala entusiaster. Läs mer här: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
Slarvigt skrivet av mig. Jag menade precis som du skriver.
Ubuntu user # 9864
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

swe_henke skrev: Som jag fattat det så är det fritt att starta flera grupper för Ubuntu i ett och samma land. Men vilka som är erkända LoCo bästäms av 'Community Council'.
Se wiki https://wiki.ubuntu.com/LoCoGettingApproved .

Men rekomendationen är Ett LoCo för länder i Europa. Så därför är det nog inte troligt att fler erkända LoCos dyker upp.

Det finns dock inget hinder at man jobbar som ett LoCo utan erkänande.

Denna sida är intressant då ett av de bakomvarande problemen är pengar.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamDealingWithMoney

Denna sida om Ledare är mycket intressant.
(Ubuntu har bestämt att den engelska formaen Ledare skall användas - Leader)
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
Tack!

Mycket informativ läsning i dessa länkar.
Ubuntu user # 9864
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

Som jag förstod det så var det LoCo:t som förvandlades från ett ostrukturerat glatt gäng till en "demokratisk" förening (som tyvärr inte är lika glad). De är samma enhet mao, om någon frågar mig.
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"