Generell fråga angående uppdatering av drivrutiner

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
GrimDay
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Generell fråga angående uppdatering av drivrutiner

Inlägg av GrimDay »

Hur funkar Ubuntu vad gäller uppdatering av drivrutiner för typ grafikkort, ljudkort, moderkort etc ...?

Då jag installerade Ubuntu så verkade den ladda ner drivrutin för grafik kortet (tror jag den gjorde).

Men jag har två frågor:

1. Kommer Ubuntu's UpdateManager att själv meddela mig då en ny drivrutin för mitt grafikkort etc kommer eller behöver jag själv gå till min leverantörs hemsida och kolla om en ny kommit?

2. Hur ser jag vilken version av drivrutin jag har installerad på mitt grafikkort och ljudkort?

Btw, gillar skrapt Ubuntu. :)
m!rage

Re: Generell fråga angående uppdatering av drivrutiner

Inlägg av m!rage »

Drivrutinen till grafikkortet installerar du oftast via System->Administration->Hårdvarudrivrutiner (tror jag att det heter). Där ser du vilka versioner som finns och vilken som används. Efter det tror jag att uppdateringar kommer på samma sätt som alla andra, alltså genom Uppdateringshanteraren. Alla andra drivrutiner (utom de till vissa bångstyriga trådlösa nätverkskort) ligger inbakade i kärnan och uppdateras med den. Generellt sett tror jag inte att dessa uppdateras så länge de fungerar, eftersom det faktiskt inte finns någon anledning till det. Funkar ljudet utan att det låter som en grammofon så funkar det liksom, inget som behöver göras då :)
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

m!rage skrev:Drivrutinen till grafikkortet installerar du oftast via System->Administration->Hårdvarudrivrutiner (tror jag att det heter). Där ser du vilka versioner som finns och vilken som används.
Jag kan inte hitta detta på 11.04. :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Du kör unity istället för gnome classic, antar jag, dvs du har väl en rad med programikoner till vänster? Då får du klicka på den ikon som visar Program och där tror jag du kan söka på hårdvarudrivrutiner genom att börja skriva in det i textfältet högst upp. Funkar det inte med ordet hårdvarudrivrutiner så prova med jockey som är programmets "riktiga" namn.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

vulfgar skrev:Du kör unity istället för gnome classic, antar jag, dvs du har väl en rad med programikoner till vänster? Då får du klicka på den ikon som visar Program och där tror jag du kan söka på hårdvarudrivrutiner genom att börja skriva in det i textfältet högst upp. Funkar det inte med ordet hårdvarudrivrutiner så prova med jockey som är programmets "riktiga" namn.
Ok, programmet jag får upp då jag söker heter "Additional Drivers". Där finns en ATI/AMD driver registrerad med grön lampa tänd. Det enda jag kan göra är Remove driver, finns ingen Check for Update knapp, så det kanske uppdateras automatiskt (m.h.a. Update Manager) utan att jag manuellt behöver söka efter drivrutiner.

PS: Jepp jag kör Unity.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

GrimDay skrev:
vulfgar skrev:Du kör unity istället för gnome classic, antar jag, dvs du har väl en rad med programikoner till vänster? Då får du klicka på den ikon som visar Program och där tror jag du kan söka på hårdvarudrivrutiner genom att börja skriva in det i textfältet högst upp. Funkar det inte med ordet hårdvarudrivrutiner så prova med jockey som är programmets "riktiga" namn.
Ok, programmet jag får upp då jag söker heter "Additional Drivers". Där finns en ATI/AMD driver registrerad med grön lampa tänd. Det enda jag kan göra är Remove driver, finns ingen Check for Update knapp, så det kanske uppdateras automatiskt (m.h.a. Update Manager) utan att jag manuellt behöver söka efter drivrutiner.

PS: Jepp jag kör Unity.
Om det är markerad med grön innebär det att drivrutinen är aktiva och används. Ubuntu har i och med Ubuntu Natty fixat automatisk vilka drivrutiner som passar din burk. Så det ska vara så lätt som möjligt för användaren. Du kommer inte behöva gå till tillverkarens sida för få uppdateringar för ditt grafikkort. Det finns PPA som gör jobbet åt dig och misstar jag mig inte så ska x-swat även fungera för ATI grafikkort.

Öppna terminalen och kopiera/klistra in följande kommandon:

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates 

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Nu kommer du alltid ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort med Ubuntu Natty. Nästa version av Ubuntu, nämligen 11.10 kommer under 6 månader stå för uppdateringarna av även stängda drivrutiner. Jag är säker på NVIDIA, men lite osäker på ATI. Tror dock även ATI användare framöver inte kommer behöva köra PPA för få de senaste drivrutiner.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag tror inte att du behöver dessa allra senaste drivrutiner. Fungerar allt som det ska ser jag ingen anledning att uppgradera.
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

Kurdistan skrev: Nu kommer du alltid ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort med Ubuntu Natty. Nästa version av Ubuntu, nämligen 11.10 kommer under 6 månader stå för uppdateringarna av även stängda drivrutiner. Jag är säker på NVIDIA, men lite osäker på ATI. Tror dock även ATI användare framöver inte kommer behöva köra PPA för få de senaste drivrutiner.
Ok, tack!
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

m!rage skrev:Jag tror inte att du behöver dessa allra senaste drivrutiner. Fungerar allt som det ska ser jag ingen anledning att uppgradera.
Håller med så länge drivrutinerna fungerar så är uppdateringar inte det allra viktigaste. Som sagt med nästa Ubuntu utgåva kommer uppdateringar till grafikkorts drivrutiner automatisk utan PPA etc. ;)
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

GrimDay skrev:
Kurdistan skrev: Nu kommer du alltid ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort med Ubuntu Natty. Nästa version av Ubuntu, nämligen 11.10 kommer under 6 månader stå för uppdateringarna av även stängda drivrutiner. Jag är säker på NVIDIA, men lite osäker på ATI. Tror dock även ATI användare framöver inte kommer behöva köra PPA för få de senaste drivrutiner.
Ok, tack!
Inga problem! :)
Påvels blogg:
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

Kurdistan skrev:Om det är markerad med grön innebär det att drivrutinen är aktiva och används. Ubuntu har i och med Ubuntu Natty fixat automatisk vilka drivrutiner som passar din burk. Så det ska vara så lätt som möjligt för användaren. Du kommer inte behöva gå till tillverkarens sida för få uppdateringar för ditt grafikkort. Det finns PPA som gör jobbet åt dig och misstar jag mig inte så ska x-swat även fungera för ATI grafikkort.

Öppna terminalen och kopiera/klistra in följande kommandon:

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates 

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Nu kommer du alltid ha de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort med Ubuntu Natty. Nästa version av Ubuntu, nämligen 11.10 kommer under 6 månader stå för uppdateringarna av även stängda drivrutiner. Jag är säker på NVIDIA, men lite osäker på ATI. Tror dock även ATI användare framöver inte kommer behöva köra PPA för få de senaste drivrutiner.
Hej,
jag installerade detta. Efter att jag gjort det spelade jag HoN. Jag fick jätte lagg, skärmen frös i 4-5 sekunder 1-2 gånger per minut under hela spelet. Idag prövade jag också ifall det var något med min IP provider. Men det laggade jätte mycket varje spel. Då avinstallerade jag ppa:ubuntu-x-swat/x-updates, och då slutade det att lagga helt.

Så det ovanstående programmet verkar lasta datorn något helt otroligt. I alla fall för mig. Jag kör Ubuntu/Unity/Compiz med Cube.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"