Problem med vissa webbsidor/tjänser som facebook och msn
Problem med vissa webbsidor/tjänser som facebook och msn
Hej! Jag har en uppsättning märkliga problem som jag inte kunnat spåra till en enskild källa.
När jag besöker mina päron använder jag en något älde Zepto-laptop (från 2007) just nu med senaste versionen av OpenSUSE på MEN dessa problem uppstod under tiden jag använde Ubuntu 11.04 tidigare i vår.
Föräldrarnas bredbandsleverantör är BBB och problemen visar sig på samma sätt oavsett om laptopen är ansluten via trådlöst eller via TP till modemet.
Nu till saken! Detta är vad som INTE FUNGERAR:
*Ladda upp bilder på dayviews.com (tidigare bilddagboken)
*Logga in på msn (varken via live.com eller en klient såsom t.ex. pidgin)
*Surfa på facebook (inloggning fungerar sporadiskt)
*Ladda upp filer till min filezilla-server (den står på annan ort)
*Spotify (Error-code 114)
*Betala med VISA-kort online. Sidan som är kopplad till banken time'ar ut vid säkerhetsverifieringen med bankdosan.
Alla dessa time'ar ut, står och tuggar i evigheter eller returnerar andra felkoder.
Detta är vad som FUNGERAR:
*"Vanlig" surf
*Kolla på t.ex. youtube.com
*Logga in på andra tjänser/sidor (t.ex. gmail)
*Bifoga filer i ett mail på gmail
*ping, nslookup och traceroute fungerar/visar korrekt information
Windowsdatorn i hushållet ansluten till samma modem fungerar precis som den ska.
Min laptop fungerar precis som den ska så fort man ansluter till något annat nät (random-wifi/3G/whatever). Så något fel på nätverkskortet/nätverkskonfigureringen har jag svårt att tro på.
MTUn är inställd på standardvärdet.
Detta är vad jag inte testat:
*Kopplat upp mig mot någon annans BBB med samma modem
*Kopplat upp mig mot hushållets modem via en hemmarouter med NAT
Har analyserat trafiken med wireshark men har inte hittat nåt speciellt. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Jag har en misstanke om att det på något sätt är en konflikt mellan linux-system, säkerhetsprotokoll (SSL/TLS/whatever) och BBBs anslutning till hushållet men har inte de kunskaper för att kunna felsöka vidare utan behöver mer hjälp och input från kunniga människor.
Är det någon som har upplevt något liknande eller som kan tänkas ha någon aning om vad detta beror på.
Tack på förhand!
När jag besöker mina päron använder jag en något älde Zepto-laptop (från 2007) just nu med senaste versionen av OpenSUSE på MEN dessa problem uppstod under tiden jag använde Ubuntu 11.04 tidigare i vår.
Föräldrarnas bredbandsleverantör är BBB och problemen visar sig på samma sätt oavsett om laptopen är ansluten via trådlöst eller via TP till modemet.
Nu till saken! Detta är vad som INTE FUNGERAR:
*Ladda upp bilder på dayviews.com (tidigare bilddagboken)
*Logga in på msn (varken via live.com eller en klient såsom t.ex. pidgin)
*Surfa på facebook (inloggning fungerar sporadiskt)
*Ladda upp filer till min filezilla-server (den står på annan ort)
*Spotify (Error-code 114)
*Betala med VISA-kort online. Sidan som är kopplad till banken time'ar ut vid säkerhetsverifieringen med bankdosan.
Alla dessa time'ar ut, står och tuggar i evigheter eller returnerar andra felkoder.
Detta är vad som FUNGERAR:
*"Vanlig" surf
*Kolla på t.ex. youtube.com
*Logga in på andra tjänser/sidor (t.ex. gmail)
*Bifoga filer i ett mail på gmail
*ping, nslookup och traceroute fungerar/visar korrekt information
Windowsdatorn i hushållet ansluten till samma modem fungerar precis som den ska.
Min laptop fungerar precis som den ska så fort man ansluter till något annat nät (random-wifi/3G/whatever). Så något fel på nätverkskortet/nätverkskonfigureringen har jag svårt att tro på.
MTUn är inställd på standardvärdet.
Detta är vad jag inte testat:
*Kopplat upp mig mot någon annans BBB med samma modem
*Kopplat upp mig mot hushållets modem via en hemmarouter med NAT
Har analyserat trafiken med wireshark men har inte hittat nåt speciellt. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
Jag har en misstanke om att det på något sätt är en konflikt mellan linux-system, säkerhetsprotokoll (SSL/TLS/whatever) och BBBs anslutning till hushållet men har inte de kunskaper för att kunna felsöka vidare utan behöver mer hjälp och input från kunniga människor.
Är det någon som har upplevt något liknande eller som kan tänkas ha någon aning om vad detta beror på.
Tack på förhand!
Re: Problem med vissa webbsidor/tjänser som facebook och msn
Något med brandväggen kanske? Så här säger i.a.f. Spotify om error code 114: http://www.spotify.com/se/help/faq/error/#error-101-126
ubot skrev:Något med brandväggen kanske? Så här säger i.a.f. Spotify om error code 114: http://www.spotify.com/se/help/faq/error/#error-101-126
Så vitt jag vet har inte BBBs modem någon inbyggd brandvägg som kan spärra någon port eller applikation. BBB säger att dom spärrar port 135-139 (NetBIOS) samt port 445 (Active directory)
Uppdatering på Filezilla: Jag kan ladda upp filer till en TLS/SSL Filezilla server på den lokala windowsdatorn.
Kan väl också nämna att det inte är helt problemfritt att surfa. Har märkt av märkliga time-out'er eller att sidan man surfat in på direkt meddelat att den inte är tillgänglig för att sekunden senare ladda lika fort som vanligt.
Som sagt, det är ingen enskild källa man kan härleda detta problem till utan en mängd små konstiga händelser.
Torrent-trafik tycks flyta på som den ska också.
Som sagt, det är ingen enskild källa man kan härleda detta problem till utan en mängd små konstiga händelser.
Torrent-trafik tycks flyta på som den ska också.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Drivrutinen för nätverkskortet? Trasig kabel?
Har du även testat att ansluta den "felande" datorn till en telefon och surfa via den? För att utesluta själva datorns HW
Har du även testat att ansluta den "felande" datorn till en telefon och surfa via den? För att utesluta själva datorns HW
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Mina guider
Svar ja. Vilket också framgår av mitt inlägg. OM det är något knas med drivrutinen för nätverkskortet så påverkas det endast av anslutningen till BBB och inte till någon annan ISP. Samt att det påverkar både trådat och trådlöst och överlevde ett dist-byte.Kirill skrev:Drivrutinen för nätverkskortet? Trasig kabel?
Det verkar inte så troligt enligt mig.
- Kirill
- Kontakt:
Då ligger inte problemet där, utan då ligger problemet hos BBB!
Du är dessvärre inte den första som kör FOSS som har problem med BBB eller någon annan ISP för den delen. Så ta och slå en signal till deras kundtjänst och tvinga dem ordna felet om du har uttömt alla andra möjligheter.
Du är dessvärre inte den första som kör FOSS som har problem med BBB eller någon annan ISP för den delen. Så ta och slå en signal till deras kundtjänst och tvinga dem ordna felet om du har uttömt alla andra möjligheter.

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
Jo det är ju en möjlighet. Fan orka med nån okunnig first-line support bara. Dom kommer ju endast säga: "Har du satt i sladden i modemet?"
Men har ju inget val liksom
- Kirill
- Kontakt:
Då är det bara att vara ärlig mot personen och säga att deras kunskap är för bristfällig och du kräver en second eller tom third line support runt detta!NIKK skrev:Jo det är ju en möjlighet. Fan orka med nån okunnig first-line support bara. Dom kommer ju endast säga: "Har du satt i sladden i modemet?"

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
Har precis samma fel.Prova med annan webläsare ( tex. rekonq, dooble ), funkar för mej.
Jag provade med Firefox, Chromium och Konqueror. Inget hjälpte. Menar du att det kanske fungerar med dom du listade uppandersj skrev:Har precis samma fel.Prova med annan webläsare ( tex. rekonq, dooble ), funkar för mej.
Ja, det kostar ju ingenting att prova. Epiphany funkar oxå.
Har exakt samma problem med samma operatör och Ubuntu 11.04. Spotify fungerar inte samt:
Blocket.se
Gp.se
Facebook.com
m.fl
Någon som har hittat någon lösning? Det kan väl inte vara BBB's fel då det fungerar på mina windowsdatorer?
Blocket.se
Gp.se
Facebook.com
m.fl
Någon som har hittat någon lösning? Det kan väl inte vara BBB's fel då det fungerar på mina windowsdatorer?