Problem med Extern HD (mountad men ingen root-åtkomst)

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Morrison
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med Extern HD (mountad men ingen root-åtkomst)

Inlägg av Morrison »

Hej

Är helt klart en newbie på Ubuntu, så jag var lite osäker på om jag kanske skulle posta detta i "nybörjar" delen. Men det kändes dock mest rätt att posta den här.
Jag vet att det finns spaltmeter med trådar om externa Hårddiskar och Ubuntu (har nog snart läst de flesta av dem ;) , men har ändå inte hittat helt rätt efter en del laborerade.

Jag har en Extern Western Digital 2TB extern HD som Ubuntu mountade mer eller mindre av sig själv om jag minns rätt. Dock har jag hel saker som jag hade viljat få rätt på.

Det största är att jag inte har någon åtkomst till disken (tror jag) kan dock spara ner filer till den. Den är ju som sagt mountad och finns som ikon på skrivbordet samt i "Dator".
Öppnar jag disken ligger där endast en "lost-and found" mapp.
Det fanns dock många fler filer på disken tidigare när den användes i Windows (ca 300gb), att dom inte är borta ser jag i Diskverktyget. Kan det vara så att denna data lagt sig i Lost-and found mappen? Har för mig att "lost+found just är skadade/bort trollade filer..

Disken var från början NTFS men är nu Ext4, är det på grund av att jag gjort om filsystemet som jag inte kan se de andra filerna?

Hur får jag åtkomst över disken igen så att jag kan arbeta med volymen? Exempelvis vill jag nog gör hälften av den till Ntfs (eller hela) samt dela ut den i nätverket.
Har laddat ner programmet Ntfs-3g men har tyvärr inte fått det att starta som det ska.

Bifogar lite utklipp från terminalen om det kan vara till någon hjälp. Ber om ursäkt ifall vissa av dessa är överflödiga eller helt onödiga, är ännu inte så van vid de olika begreppen.
Fstab (Har jag skrvit fel script?)

root@morrison-data:/home/morrison# /etc/fstab
bash: /etc/fstab: Åtkomst nekas
root@morrison-data:/home/morrison#

UUID
f1c2c2b4-34c4-4399-9f3b-9cb075db1d4d -> ../../sdb1

Min disk
scsi@12:0.0.0,1 /dev/sdb1 volume 1862GiB EXT4 volume

Tacksam för all hjälp
Mvh
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Problem med Extern HD (mountad men ingen root-åtkomst)

Inlägg av ajja »

Morrison skrev: Disken var från början NTFS men är nu Ext4, är det på grund av att jag gjort om filsystemet som jag inte kan se de andra filerna?

Hur får jag åtkomst över disken igen så att jag kan arbeta med volymen? Exempelvis vill jag nog gör hälften av den till Ntfs (eller hela) samt dela ut den i nätverket.
Har laddat ner programmet Ntfs-3g men har tyvärr inte fått det att starta som det ska.
Om du har formaterat om disken från NTFS till EXT4 så har du raderat alla filer på disken samt troligen ställt in rättigheterna till att gälla den användare som genomförde åtgärden (root alternativt genom att du använde sudo).
Filerna kan du iom formateringen glömma, dom är förlorade.

I förråden finns det grafiska diskhanteringsprogrammet Gparted. Starta Synaptic och sök reda på programmet där, läs om det och installera om du önskar.

Externa diskar (usb-diskar, usb-minnen, etc) monteras automatiskt för den användare som pluggar in dom,
Men exempelvis EXT2/3/4 använder rättigheterna på disken och kan hindra alla former av manipulering och till och med åtkomst av filer.

För att komma åt NTFS-volymer behövs inte speciella program installeras längre ntfs-3g finns redan installerat från start.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Morrison
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem med Extern HD (mountad men ingen root-åtkomst)

Inlägg av Morrison »

Tack för ditt snabba svar. Har fått ordning på det nu. På grund av att jag inte kom ihåg att jag formaterat disken trodde jag att det kanske var någon "inställning" som gjorde att den lästes av som ext4.
Men nu när jag installerade Ubuntu på en annan dator förstod jag hur det gått till, tydligen läggs bootloaden automatiskt på extern usb disk.. Förmodligen missade jag den rutan i installationen (var ett tag sedan)

Nu funkat i alla fall disken, även om innehållet är borta. Bara påbörja samlandet igen..

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"