Åtkomst till utdelade mappar från W7?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Putte87
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Åtkomst till utdelade mappar från W7?

Inlägg av Putte87 »

Hej!

Hoppas på att kunna få lite hjälp gällande min server.
Har ett hemmanätverk bakom FW med ett antal olika datorer inom olika användningsområden, däribland en filserver.
Installerade idag Ubuntu 11.04, desktop, på servern för att som sagt användas som filserver. Har tidigare haft Windows på denna servern.
Allt installerades som det skulle och de 2 datadiskarna som än så länge petats i burken hittades utan problem.

Problemet ligger i utdelningen av diskarna:

Högerklickar på en mapp som jag vill dela ut på en utav diskarna -> delningsalternativ -> kryssar i "dela ut den här mappen" ->
låter ubuntu installera samba med mera -> kryssar sedan i "tillåt andra att skapa..." och "Gäståtkomst" -> ändra utdelning

Så långt är allt frid och fröjd.
Browsar lanet på en utav W7-burkarna och hittar servern och den utdelade mappen, MEN:
När jag dubbelklickar på den utdelade mappen så säger W7 "det går inte att komma åt \\SERVER\mapp, kontrollera att namnet är rättstavat... osv".
Har kollat smb.conf och sett till att det även är rätt domän och testat med WINS både på och av.

Har kört programmet Samba och delat där men det funkar inte heller...

Det som däremot fungerar är om jag delar ut en mapp i min "hemmamapp", ex "dokument". Det funkar utan problem..?

Någon som har någon idé?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Åtkomst till utdelade mappar från W7?

Inlägg av Pink Panther »

Nu är jag inte någon server-expert. Men att det fungerar i din "hemmapp" är ett normalt förfarande i Ubuntu 11.04. Det har med rättigheter att göra. Det har också med Ubuntus säkerhetstänkande rörande användarna. Det kan du förmodligen ändra ganska lätt om du önskar en annan lösning. Men mitt råd är att placera alla mappar och filer du vill dela ut i din "hemmapp". I den har du redan en mapp med namnet "Publikt".

Men jag kan ha helt fel. Men troligtvis är inte min slutsats eller resonemang inte helt fel. Men vi får se vad server krafterna skriver.

Välkommen till forumet "Putte87".

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Putte87

Inlägg av Putte87 »

Pink Panther skrev:Nu är jag inte någon server-expert. Men att det fungerar i din "hemmapp" är ett normalt förfarande i Ubuntu 11.04. Det har med rättigheter att göra. Det har också med Ubuntus säkerhetstänkande rörande användarna. Det kan du förmodligen ändra ganska lätt om du önskar en annan lösning. Men mitt råd är att placera alla mappar och filer du vill dela ut i din "hemmapp". I den har du redan en mapp med namnet "Publikt".

Men jag kan ha helt fel. Men troligtvis är inte min slutsats eller resonemang inte helt fel. Men vi får se vad server krafterna skriver.

Välkommen till forumet "Putte87".

***/Pink Panther

Det är jag helt med på och tror också att det har med det att göra.
Frågan är ju då hur man kommer förbi det?

Att placera mapparna jag vill dela ut i "hemmappen" är uteslutet; svårt att få plats med 2.5TB på en SCSI-disk som är på 36GB... :P
Har provat att lägga genvägar till mappar på dem andra diskarna i "hemmappen" och sedan delat ut dem för att lura OSet men det funkade inte.

Tack för välkomnandet och tack för svaret!
Putte87

Inlägg av Putte87 »

Ingen som har någon mer idé?
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Putte87 skrev:Ingen som har någon mer idé?
Kanske bra ställa börja läsa?

https://help.ubuntu.com/community/Samba
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Putte87

Inlägg av Putte87 »

Pulade i mitt SAS-kort idag i servern och anslöt alla diskar till det och installerade sedan om Ubuntu.

Tyvärr så visade det sig att jag fårskita i linux eftersom även om Ubuntu hade drivers för SAS-kortet så hittades bara systemdisken i ubuntu och inte datadiskarna...

tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"