En epok går i graven - OnOff i konkurs
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
En epok går i graven - OnOff i konkurs
http://www.idg.se/2.1085/1.395383/onoff-gar-i-konkurs
Jag var nära att köpa en tv där för några månader sen men valde hifiklubben istället.
Jag var nära att köpa en tv där för några månader sen men valde hifiklubben istället.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: En epok går i graven - OnOff i konkurs
Trist! 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- ZX Spectrum
Det går inte bra för elektronikbranschen just nu.
Även MediaMarkt gör storförlust för tillfället och frågan är om det kommer någon vändning.
Även MediaMarkt gör storförlust för tillfället och frågan är om det kommer någon vändning.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Förmodligen inte förrän priserna går upp. Alla Media Markt-affärer har ingen förlustgräns de första 5 åren, allt för att konkurrera ut andra bolag (om jag fått rätt information och förstått den rätt). Media Markt har ju funnits i Sverige i 5 år nu så frågan är hur det går för dem de närmsta åren.ZX Spectrum skrev:Det går inte bra för elektronikbranschen just nu.
Å andra sidan kan jag inte riktigt sakna en elektronikkedja, vi köper alldeles för mycket elektronik som det är så en begränsning av tillgång kanske borde ses som en fördel.

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
- ZX Spectrum
Just nu är det smarta telefoner som är modernt men frågan är hur länge det går att ha så många butiker som säljer dessa?
Tänker på Telia, Telenor, 3, Tele2, Phonehouse plus alla elektronikjättar.
Frågan är vad som händer när marknaden är mättad?
Tänker på Telia, Telenor, 3, Tele2, Phonehouse plus alla elektronikjättar.
Frågan är vad som händer när marknaden är mättad?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det trista är att för varje aktör som försvinner så blir konkurrensen lite mindre. Risken finns att det bara finns en eller två elektronikkedjor kvar till slut och då är det nog ajöss med låga priser. För att inte tala om service, öppet köp, välvillighet när det gäler att hantera reklammationer osv. För egen del oroar jag mej mer för det sistnämnda än egentligen för priserna.

- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Trist. Även om jag själv aldrig handlat där. Så vitt jag minns.
Dom har aldrig haft låga priser. Och service? Du syftar på personalen som vet mindre om elektronik än min farmor? :p Enda anledningen man handlar där är väl om man vill ha samma dag och inte orkar vänta till dagen efter, annars ser jag ingen anledning att handla på dessa kedjor.vulfgar skrev:Det trista är att för varje aktör som försvinner så blir konkurrensen lite mindre. Risken finns att det bara finns en eller två elektronikkedjor kvar till slut och då är det nog ajöss med låga priser. För att inte tala om service, öppet köp, välvillighet när det gäler att hantera reklammationer osv. För egen del oroar jag mej mer för det sistnämnda än egentligen för priserna.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Det var anledningen till att jag valde hifiklubben istället för onoff.Hund skrev: Dom har aldrig haft låga priser. Och service? Du syftar på personalen som vet mindre om elektronik än min farmor? :p Enda anledningen man handlar där är väl om man vill ha samma dag och inte orkar vänta till dagen efter, annars ser jag ingen anledning att handla på dessa kedjor.
Bra om personalen åtminstone håller samma nivå som en själv och inte är totalt okunniga.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
MM's motto första åren var ju att dumpa priserna och gå SÅ många miljarder back som möjligt! De har full uppbackning från Stortyskland och deras moderbolag att göra på detta sätt.ZX Spectrum skrev:Det går inte bra för elektronikbranschen just nu.
Men som en bekant till mig sa då jag shoppade en extern disk på Giggen för ett tag sedan, vi känner ingen konkurens från Siba. Men MM gör allt för att krossa oss andra!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
- vulfgar
- ung forumnörd
En gång i tiden hade dom låga priser även på onoff. Det fanns en tid innan elgiganten och mediamarkt när siba och ljud och bild (som senare bytte namn till onoff) konkurrerade.Hund skrev:Dom har aldrig haft låga priser. Och service? Du syftar på personalen som vet mindre om elektronik än min farmor? :p Enda anledningen man handlar där är väl om man vill ha samma dag och inte orkar vänta till dagen efter, annars ser jag ingen anledning att handla på dessa kedjor.vulfgar skrev:Det trista är att för varje aktör som försvinner så blir konkurrensen lite mindre. Risken finns att det bara finns en eller två elektronikkedjor kvar till slut och då är det nog ajöss med låga priser. För att inte tala om service, öppet köp, välvillighet när det gäler att hantera reklammationer osv. För egen del oroar jag mej mer för det sistnämnda än egentligen för priserna.

Med service tänkte jag inte direkt på föräljningspersonalen, dom är ofta okunniga även om det finns lysande undantag. Faktiskt så var det ett par av säljarna på vårt närmsta onoff som var både trevliga och kunniga. Jag tänkte mest hur man blev bemött vid olika klagomål, vid fel på varan, hjälpsamheten att kolla med övriga varuhus om varan finns där osv. Under senare år har just den sortens hjälpsamhet ökat en hel del. Vill man däremot ha råd och hjälp vad man ska köpa osv, då är givetvis mindre butiker och ställen som tex Hifiklubben helt oslagbara. Problemet med mindre butiker är ju därmot att de ofta har ett mer begränsat utbud.

Personalen på Hifi klubben här består av hardcore-nördar. Mammas kompis var ditt och frågade efter en köksradio, varvid han pekar ut en stereo för ca 70.000 kr.vulfgar skrev:En gång i tiden hade dom låga priser även på onoff. Det fanns en tid innan elgiganten och mediamarkt när siba och ljud och bild (som senare bytte namn till onoff) konkurrerade.Hund skrev:Dom har aldrig haft låga priser. Och service? Du syftar på personalen som vet mindre om elektronik än min farmor? :p Enda anledningen man handlar där är väl om man vill ha samma dag och inte orkar vänta till dagen efter, annars ser jag ingen anledning att handla på dessa kedjor.vulfgar skrev:Det trista är att för varje aktör som försvinner så blir konkurrensen lite mindre. Risken finns att det bara finns en eller två elektronikkedjor kvar till slut och då är det nog ajöss med låga priser. För att inte tala om service, öppet köp, välvillighet när det gäler att hantera reklammationer osv. För egen del oroar jag mej mer för det sistnämnda än egentligen för priserna.![]()
Med service tänkte jag inte direkt på föräljningspersonalen, dom är ofta okunniga även om det finns lysande undantag. Faktiskt så var det ett par av säljarna på vårt närmsta onoff som var både trevliga och kunniga. Jag tänkte mest hur man blev bemött vid olika klagomål, vid fel på varan, hjälpsamheten att kolla med övriga varuhus om varan finns där osv. Under senare år har just den sortens hjälpsamhet ökat en hel del. Vill man däremot ha råd och hjälp vad man ska köpa osv, då är givetvis mindre butiker och ställen som tex Hifiklubben helt oslagbara. Problemet med mindre butiker är ju därmot att de ofta har ett mer begränsat utbud.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Jag var på OnOff idag men det mesta var redan urplockat tack vare 30% rabatt på allting. Får hoppas att HifiKlubben får bestå för dom har oslagbar service och vet oftast vad dom pratar om.
För övrigt så bojkottar jag MediaMarkt tack vare att dom envisas med att man måste till affären för att se vad dom säljer. På hemsidan kan man på sin höjd få samma reklamblad som dom lägger i brevlådan.
För övrigt så bojkottar jag MediaMarkt tack vare att dom envisas med att man måste till affären för att se vad dom säljer. På hemsidan kan man på sin höjd få samma reklamblad som dom lägger i brevlådan.