Nya versionen av BankID: Problem med import av ID på fil

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nya versionen av BankID: Problem med import av ID på fil

Inlägg av edfast »

Om jag befinner mig i fel kategori; tacksam om någon kan peka mig i rätt riktning. Kör Ubuntu 1004 på ett hembygge, och använder Firefox 3.6 på denna. Installerade just "nya" BankID (BISP-paket) med framgång, men har svårt att importera certifikatet från media. Såhär är det tänkt att se ut enligt medföljande hjälpfil:
>> persadm import
Enter path to token to import:
Ange sökväg och filnamn till ditt exporterade BankID, t.ex:
/media/Linus_USB_minne/(091114 11.34) Linus Linusson – BankID pa Fil.nge
Enter pin:
Skriv in lösenordet som hör till detta BankID.
Successfully imported token.
Nu kan du även se det BankID du importerade i BankID säkerhetsprograms huvudfönster.
Och såhär ser det ut i verkligheten:

Kod: Markera allt

edfast@edfast-zobuntu:~$ persadm import '/media/TREKSTOR/Allt annat/Finn/(110115 09.11) Nomen Nescio - BankID på fil.nge' 

BankID Security Application 4.18.1

Usage:

persadm [list|import|export]

list: lists available tokens
   import: import a token to protected store
   export: export a token from protected store
när det blivit kört i terminalen. Någon som provat sig på samma sak och kommit ända fram?
Användarvisningsbild
mj

Re: Nya versionen av BankID: Problem med import av ID på fil

Inlägg av mj »

Utan att någonsin ha använt Bank-ID (men nyfiken om du får det att funka), så verkar du köra programmet fel (det är då man brukar få usage-meddelanden).

Enligt både hjälp-filen och usage-beskrivning som du postat (RTFM ;-), så kan man INTE skriva filnamnet på kommandoraden, utan måste vänta tills programmet frågar efter det. Förmodligen en säkerhetsgrej.

Det vore väl mer användarvänligt om programmet ignorerade allt efter 'import' istället och körde på som om du inte skrivit något, men någon tyckte tydligen att användare som är för lata för att läsa instruktioner skall bestraffas.

Tala om när/om du får det att funka och vilken bank det gäller, jag är rätt trött att på att knappa in en massa nuffror från en dosa när jag använder min bank och är ännu mer trött på att inte kunna använda e-leg. i kontakter med myndigheter.

Lycka till!
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Jag tröttnade på att försöka, och tog den enklare lösningen, som förmodligen dessutom är någotsånär "framtidssäkrad", vad det nu betyder: Installerade Virtualbox på en minipartition, en gammal WindowsXP och en ny Chrome. Det är enkelt, och fungerar utmärkt. BankID verkar dessutom ha övergett försöken att uppdatera sina Linuxversioner, så det hela känns helt rätt. Och så kör jag en del små men läckra windowsprogram som saknar uppenbara motsvarigheter i Ubuntu. Done!
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Om du känner för att göra ett nytt försök någon gång så är det bara kommandot persadm import du ska köra. Du kommer då att bli ombedd att skriva in sökvägen till ditt bankid och då ska det funka.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Lovar att återkomma om jag får det att funka. Just nu får det vila ett tag, VirtualBox använder jag till diverse annat också, och jag ser det som ett stort bekymmer att Nexus inte uppdaterar BankID programmet till att kunna brukas från Linuxplatformar med någon förutsägbarhet. För egen del kör jag än så länge Chromium hellre än Firefox, då jag tyckt att, åtminstone i tidigare versioner, Firefox på senare tid blivit ganska svullet, och passande BankID-uppdateringar har varit få och långt emellan.

Och så God Jul, då, då!
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Så har jag nyheter till dessa båda skribenter, då:
mj skrev:Utan att någonsin ha använt Bank-ID (men nyfiken om du får det att funka), så verkar du köra programmet fel (det är då man brukar få usage-meddelanden).

Enligt både hjälp-filen och usage-beskrivning som du postat (RTFM ;-), så kan man INTE skriva filnamnet på kommandoraden, utan måste vänta tills programmet frågar efter det. Förmodligen en säkerhetsgrej.

Det vore väl mer användarvänligt om programmet ignorerade allt efter 'import' istället och körde på som om du inte skrivit något, men någon tyckte tydligen att användare som är för lata för att läsa instruktioner skall bestraffas.

Tala om när/om du får det att funka och vilken bank det gäller, jag är rätt trött att på att knappa in en massa nuffror från en dosa när jag använder min bank och är ännu mer trött på att inte kunna använda e-leg. i kontakter med myndigheter.

Lycka till!
I_can_see_the_light skrev:Om du känner för att göra ett nytt försök någon gång så är det bara kommandot persadm import du ska köra. Du kommer då att bli ombedd att skriva in sökvägen till ditt bankid och då ska det funka.
Jamen nu har jag fått det att funka.

Kod: Markera allt

persadm import
är det som gäller. Sedan måste sökvägen skrivas in för hand. Kanske är detta också en säkerhetsgrej; det går inte att klippa klistra (åtminstone fungerade det inte för mig) för då slängs det in ett par enkla citationstecken, och det avslutande kan man radera, men jag vet inte hur man kommer åt det inledande. Och sedan, som förväntat: 1. Inga avvikelser tolereras, 2. Det är omöjligt att skriva rätt innantill (så gott som), 3. Ger man inte upp så tröttnar man, och då kommer det en dag igen imorgon.

Så nu har jag tillgång till BankID, dock bara via Firefox och inte via Chromium, som är min föredragna webläsare. Jag använder sedan någon dag Wine för ett par små tekniska program och databaser, och Virtualbox, som jag visserligen har behållit, har relegerats till att provköra främmande operativsystem, och det är ju inte fy skam det heller.

Så tack mj, banken heter Sparbanken Öresund, tidigare Sparbanken Finn, respektive Sparbanken Gripen, tack I_can_see_the_light, när jag slutat bry mig om '>>' innan persadm import och fick det att funka kollade jag vad du skrivit, och ser man på, inget '>>'! ;D
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

edfast skrev:Så tack mj, banken heter Sparbanken Öresund, tidigare Sparbanken Finn, respektive Sparbanken Gripen, tack I_can_see_the_light, när jag slutat bry mig om '>>' innan persadm import och fick det att funka kollade jag vad du skrivit, och ser man på, inget '>>'! ;D
Kul att det löste sig :)
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"