Hur får jag Fd0 Floppy att fungera

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
RAMfinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hur får jag Fd0 Floppy att fungera

Inlägg av RAMfinger »

Har ändrat i /etc/fstab :

/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0

Till detta :

/dev/fd0 /media/floppy0 vfat,ext2 rw,user,noauto,exec,utf8 0 0

sudo gedit /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/sda1 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda5 during installation
#UUID=d2c87ec3-7d3e-4ed5-aef9-cf9d01744e98 none swap sw 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0

sudo gedit /etc/modules

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

Lp
Floppy

udisks --mount /dev/fd0

Mount failed: Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/fd0,
missing codepage or helper program, or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

dmesg | tail

[ 562.488049] [Hardware Error]: Run the message through 'mcelog --ascii' to decode.
[ 562.488055] [Hardware Error]: No human readable MCE decoding support on this CPU type.
[ 562.488060] [Hardware Error]: Run the message through 'mcelog --ascii' to decode.
[ 565.760027] ata1: link is slow to respond, please be patient (ready=0)
[ 570.744043] ata1: device not ready (errno=-16), forcing hardreset
[ 570.744060] ata1: soft resetting link
[ 570.926055] ata1: nv_mode_filter: 0x739f&0x3f39f->0x739f, BIOS=0x3f000 (0xc6c00000) ACPI=0x3f01f (20:60:0x1f)
[ 570.926073] ata1: nv_mode_filter: 0x739f&0x739f->0x739f, BIOS=0x7000 (0xc6c00000) ACPI=0x701f (20:60:0x1f)
[ 570.933309] ata1.00: configured for UDMA/33
[ 570.948308] ata1.01: configured for UDMA/33

Jag kommer inte år Floppy disken så att den kan Read or Write

Jag får den inte att fungera

använt också..

usermount

Hur får jag FLOPPY Disken att hitta Vfat eller ext2, ?
Vill spara BIOS. exe fil som behöver vfat för Qflash
Bowmore

Re: Hur får jag Fd0 Floppy att fungera

Inlägg av Bowmore »

Stämmer bra, funkar inte heller här längre.

Nu har jag inte använt floppyn på min gamla dator de senasrte två åren men den gamla beprövade lösningen funkar inte längre. Däremot fungerar det att montera floppyn via terminalen med sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0.

En gissning är att det slutade att fungera iom bytet till udisks eller att det är där senare problemet uppstått. Borde finnas en felrapport om detta men prioriteten är väl inte längre så hög för floppies antar jag.
Användarvisningsbild
RAMfinger

Inlägg av RAMfinger »

Jag vet att många program kan man ladda ner till USB eller to CD eller DVD.

BIOS uppdateringar hänger inte med. Floppy disken/driver behövs fortvarande till en viss del.

Jag har letat runt 2 dagar ny för ett fungerande lösning. Så länge Floppy finns med typ i Modekortet eller i chassit för en plats. Borde vi inte ha med dom.

Jag tycker det specielt i *Nix så borde det finnas med i Kernel modulerna.

Om den är med i Device /List så borde vi ha ett fungerande floppy,, dom är billigare än CD och USB ,, livs längden är inte lång för storage men det är billigare att använda om man behöver ''media on the go ''...

Får väl forska vidare. Om det är någon som har en lösning skriv ett inlägg...

Tack i förhand... Glad midsommar till er alla..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kollade runt lite mellan snapsen och grillen ;)

Hittade dessa buggar på udisks givetvis:
Clicking on floppy gives "no device media found"
Cannot read floppy disks after udisks update

Glad midsommar själv :D
ZZplutoZZ
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ZZplutoZZ »

Floppyn är ett problem sen länge, den bruka fungera om du använda den direkt efter uppstart av system, men då bara en gång..Det här är en riktig bugg som funnits med sen jag tro det var 9.10 och inte blivit löst än.. Jag tror idag att det är svårt att få till floppyn på ett korrekt sätt..

Kommandot sudo modprobe floppy och sen för att få in den i /etc/modules, echo "floppy" | sudo tee -a /etc/modules gäller vad jag vet bara 8.10...

Man börjar undra om floppy problemen verkligen kommer att lösa sig. Jag vet att det kommer inte att fungera tillfredsställande med Ubuntu-versioner som är aktuella idag... Det här problemet gäller inte bara Ubuntu, ser likadant ut på Xubuntu, och vad jag vet Suse-Linux mm.. Felet sitter inte i udisk tror jag, vad jag vet så har man försökt ändra där och problemet dyker ändå upp!!! På buggrapporten finns udisk med som kanske eller troligt problem, udisk har varit confirmed förr och samma problem men status har ändrats till att inte vara det, nu ser det ut som nått finns bokfört på udisk ändå igen, Men det undrar jag starkt igen om det är udisk... Men problemet gäller från 9,10 ->
Senast redigerad av 1 ZZplutoZZ, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
RAMfinger

Inlägg av RAMfinger »

:D Jag ser att det redan finns bug report's av detta.

I din link, Bowmore
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/441835

Detta är ett gammalt problem som funnits med länge. Floppy har funnits med så länge sedan PC-datorerna kom ut. Jag har använt linux ganska länge. Spelar ingen roll vilken kernel eller *nix familj du kör så blir det buggar för att ha detta media med i boot processen. Det är mycket märkligt..

Det är ju trots allt det första boot media on the go sedan PC- startades mass produceras. Jag kommer i Håg tape/recorders hur stenåldrigt är det i dags läget..lol

ZZplutoZZ Jag ska prova mig fram. Jag får labba lite.

Det fanns en variant för terminal command skriv.

usermount

Om du inte har det installerad , det går att bygga ett fungerande variant av det . Floppy mediat blir en some en variant on Demand basis..

Jag ska labba lite.

Om det är någon som hittar en lösning som fungerar eller hittar info på nätet.

Skriv gärna ett inlägg..

Bowmore Jag ska kolla dom bug raporterna och se om det finns nån som har kommit på nåt..

Ha en trevlig midsommar , 8)

Om jag hittar nåt bra så lägger jag in det hit.. cheers, :)
ZZplutoZZ

Inlägg av ZZplutoZZ »

Jag hoppas du får rättsida på det! Jag skicka en länk om problemet du kan börja läsa där!
Man ska alltid prova själv innan man ger upp!!! Man kan ju alltid få till det menar jag!!!

Glad Midsommar!!!
ZZplutoZZ

Inlägg av ZZplutoZZ »

Jag har provat det mesta för att lösa det här och inte fått till det, därför gav jag upp..Problemet är att få den att fungera med skrivbordet.. I terminalen kan man få liv i den men kopplingen mellan skrivbordet och floppyn fick jag aldrig till, det är därför jag inte riktikgt tror på udev.. Men jag tycker det är bra att du försöker, jag säger bara lycka till!!
Användarvisningsbild
RAMfinger

Inlägg av RAMfinger »

Jag har provat det mesta för att lösa det här och inte fått till det, därför gav jag upp..Problemet är att få den att fungera med skrivbordet.. I terminalen kan man få liv i den men kopplingen mellan skrivbordet och floppyn fick jag aldrig till, det är därför jag inte riktikgt tror på udev.. Men jag tycker det är bra att du försöker, jag säger bara lycka till!!

Jag hoppas du får rättsida på det! Jag skicka en länk om problemet du kan börja läsa där!
Man ska alltid prova själv innan man ger upp!!! Man kan ju alltid få till det menar jag!!!

Glad Midsommar!!!

Jag läsa lite om buggarna, och Snacka med polare som skriver code och se om det finns lösningar. Vi får se, får labba lite. Har fåt det att fungera i Red Hat 7.04 och framåt . Det finns en Fedora Project om detta. Ska kolla där om dom kommit vidare etc.

Jag åter kommer, ha en trevlig Midsommar även om det ny är lite blött med väderleken .. etc. :)

--------------------------------------------
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Testade för skojs skull att nedgradera udisks till version 1.0.1-1build1 som sägs fungera. Dock inget sagt att det gör det i Natty där jag nedgraderade.

Funkade bättre och det gick efter några steg (klick) i Nautilus att komma åt floppyn. Problemet är dock att den inte detekteras automatiskt när man stoppar in en floppy vilket troligen har med modulen floppy att göra.

Här finns de senare versionerna av udisks:
https://launchpad.net/ubuntu/+source/udisks
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Plockade bort ett antal inlägg som var utanför ämnet.

/mod
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"