Så här ser sidan ut i dagsläget och jag har varken intresset eller tiden för att färdigställa den. Dessutom är jag urusel på design som man kan se:
http://web.comhem.se/~u31441935/#main
Ändå så behövs det en portal dit musikerna och andra nyfikna kan ta sig. Är en ideell förening så vi spelar mer för nöjes skull än att försöka tjäna pengar. Pengarna vi får in på spelningarna går till kassan och där kan vi ta av när det behövs.
Antagligen måste den göras om helt och hållet men man kan ändå se vad sidan ska innehålla.
En annan sak jag skulle vilja ha är inloggning för orkestermedlemmar där det går att hämta musiknoter och annat material (antar att det är php som gäller?).
Sen vet jag inte om det går att sköta på smidigare sätt än vad jag har gjort gällande kalendariumet där jag måste gå in i html-koden för att lägga till nya datum?
Som titeln säger, vad är en rimlig kostnad för en sådan hemsida?
Vad kan det kosta att leja för att tillverka en hemsida?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad kan det kosta att leja för att tillverka en hemsida?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Re: Vad kan det kosta att leja för att tillverka en hemsida?
Släng hela sidan och ersätt den med en WordPress-installation. Ett webbhotell-konto på Binero kostar ca 70 kr/månad och sedan tillkommer 99 kr/år för ett domännamn. Det är enkelt att installera WordPress i Binero och det finns många bra plugins och themes som gör att ni får en snygg och användarvänlig sajt. Skapa ett gäng Pages med fast inenhåll som du länkar till från en meny. Skapa användarkonton för orkestermedlemmarna med enbart läs-rättigheter och ge användarna tillgång till delar av sajten där det går att ladda ner saker. Det låter kanske krångligt men WordPress är väldigt kraftfullt när man har fått kläm på hur grunderna fungerar.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Låter som rimliga priser för hemsidan.
Ska prata med orkestern om detta men just nu är det sommarlov.
Känns bättre med wordpress så man slipper uppfinna hjulet en gång till men för egen del är jag för rutten för att klara av detta. En har visat intresse för att hjälpa till och jag ska se till att det blir skälig betalning för arbetet.
Ska prata med orkestern om detta men just nu är det sommarlov.
Känns bättre med wordpress så man slipper uppfinna hjulet en gång till men för egen del är jag för rutten för att klara av detta. En har visat intresse för att hjälpa till och jag ska se till att det blir skälig betalning för arbetet.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det du har beskrivit för mig är fullt möjligt med WordPress. WordPress har inbyggt stöd för att utvalda personer ska kunna logga in. Det går även att styra vilka rättigheter inloggade medlemmar ska ha. Det gör att du på ett eller annat sätt har möjlighet att ställa in så att bara orkestermedlemmar kommer åt vissa saker på sajten. WordPress teman utformat som en blogg men det går att hitta mallar som gör att "bloggen" får ett annat utseende som mer påminner om en portal. Ett sätt är att byta ut startsidan mot en statisk sida. Allt jag har beskrivit här går att göra via WordPress administratörsgränssnitt och du behöver inte kunna någonting om programmering e.t.c. WordPress är annars uppbyggt med PHP och om du vill skriva egna plugins eller modifiera existerande plugins så är det ganska enkelt gjort om du har lite koll på PHP.
Det är inte så svårt att skapa en moddad startsida. Skapa en ny statisk sida (googla!) och ändra startsida till din nya sida i WP administrationspanel. Klart! Det går såklart också att modda filen index.php direkt om du vill ändra småsaker i startsidans utseende. Det finns också många funktioner för att lista posts på olika sätt o.s.v. WordPress är ett av dom mest använda publiceringssystemen som bygger på Open Source och du kommer helt klart att kunna skapa en mycket avancerad sajt om du vill. Det går såklart också att använda WP utan massa ändringar men då ser det lite bloggigt ut i utseendet. WP är ju ett bloggverktyg som är så välutvecklat att det idag går att använda till mycket mer än en blogg.
Edit: Ett annat tips är att kolla på publiceringssystemet MediaWiki som Wikipedia använder sig av. Det är också Open Source. Jag har aldrig använt det men om det duger för Wikipedia så borde även du kunna bygga din sajt med hjälp av MediaWiki på ett eller annat sätt. http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki
Edit 2 Här har du en lista på Open Source content management systems (CMS) som bygger på PHP: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... ystems#PHP
Det är inte så svårt att skapa en moddad startsida. Skapa en ny statisk sida (googla!) och ändra startsida till din nya sida i WP administrationspanel. Klart! Det går såklart också att modda filen index.php direkt om du vill ändra småsaker i startsidans utseende. Det finns också många funktioner för att lista posts på olika sätt o.s.v. WordPress är ett av dom mest använda publiceringssystemen som bygger på Open Source och du kommer helt klart att kunna skapa en mycket avancerad sajt om du vill. Det går såklart också att använda WP utan massa ändringar men då ser det lite bloggigt ut i utseendet. WP är ju ett bloggverktyg som är så välutvecklat att det idag går att använda till mycket mer än en blogg.
Edit: Ett annat tips är att kolla på publiceringssystemet MediaWiki som Wikipedia använder sig av. Det är också Open Source. Jag har aldrig använt det men om det duger för Wikipedia så borde även du kunna bygga din sajt med hjälp av MediaWiki på ett eller annat sätt. http://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki
Edit 2 Här har du en lista på Open Source content management systems (CMS) som bygger på PHP: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... ystems#PHP
Har ni bara någon med gott om tid tror jag också att hemkört Wordpress är den bästa lösningen för informationen. Angående musiknoterna vet jag inte riktigt men det går förstås alltid att använda en extern tjänst, exempelvis Dropbox eller liknande.
-
- Kontakt:
Jag jobbar på en Webbyrå där priset ligger på ca: 5000:- ex moms för en sådan sida. Men då tar vi ingen månadsavgift som vissa andra webbyårer gör utan det är ca :5000:- ex moms som gäller enbart och en gratis sökmotorsoptimering på sidan ingår. Vi lämnar även över helt kostnadsfria designförslag så att ni skall vara medvetna om att sidan är helt skräddarsydd och ni köper bara sidan då ni är nöjda med designförslaget.
Du kan läsa mer TCC Designs
// Vet ej om det här inlägget räknas som reklam. Isf kan mod radera.
Du kan läsa mer TCC Designs
// Vet ej om det här inlägget räknas som reklam. Isf kan mod radera.
Hos TCC Designs kan du köpa hemsida som är skräddarsydd och sökmotorsoptimerad till Sveriges lägsta priser