Hej,
Jag har använt ghost4unix (motsvarande dd) för att clona en disk. Versionen jag clonar är 10.04.2 (Linux 2.6.32-29-server on x86_64) och jag läser tillbaka imagen till en identisk dator. När jag nu uppdaterar får jag ett påstående och en fråga:
1. UUID är inte samma.
2. Vart vill du lägga den?
Bifogar en skärmdump
Vart vill jag installera grub?
Hälsningar
Fredrik L
Configuring Grub-pc
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Configuring Grub-pc
Nu är det ju inte frågan om UUID i det här fallet.
UUID är ett unikt id för en partition på disken medan ghost4unix reagerar på att den existerande disken (sda) inte har samma unika disk id som ursprungsdisken. Diskens id ligger inte i en partition utan i den första sektorn på disken.
Så vad frågan innebär är att du ska ange vilken disk som är bootdisk i datorn och eftersom du bara verkar ha en stationär disk (sda) så är det den du ska välja, dvs första alternativet.
UUID är ett unikt id för en partition på disken medan ghost4unix reagerar på att den existerande disken (sda) inte har samma unika disk id som ursprungsdisken. Diskens id ligger inte i en partition utan i den första sektorn på disken.
Så vad frågan innebär är att du ska ange vilken disk som är bootdisk i datorn och eftersom du bara verkar ha en stationär disk (sda) så är det den du ska välja, dvs första alternativet.
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tack för hjälpen, då gör jag så och glad midsommar.
Hälsningar
Fredrik
Hälsningar
Fredrik
Detsammauppsalanet skrev:glad midsommar