MBR ERROR... och allmänt strul

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Morrison
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

MBR ERROR... och allmänt strul

Inlägg av Morrison »

Hej alla!

Hej

Jag är ny här och väldigt grön ang Ubuntu. Jag installerade Ubuntu i windows för några veckor sedan och blev mycket nöjd, så jag beslutade mig för att installera det ordentligt på en egen partion.
Jag installerade windows xp först på en ganska liten partion, efter lite meck fick jag också ubuntu installerat.. (problem med att boota)
Körde sen båda OS och var mycket nöjd med hur det fungerade, men klåfingrig som man är samt att jag ville få de båda systemen att fungera ännu bättre med exempelvis extern hd mm så installerade jag Acronis OS selector... Något jag kanske inte skulle ha gjort iom Ubuntus egna program?
Hursom så kan jag inte längre komma in i ubuntu, inte ens med boot cd... då det kommer fel meddelanden om att booten? (eller ubuntu) inte kan mounta hårddisken.
Vad tror ni är bäst att göra, är det att börja om från början med ny windows installation och hela paketet? Var det Acronis som ställde till det?

Mvh
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: MBR ERROR... och allmänt strul

Inlägg av Pink Panther »

Välkommen till forumet för Ubuntu.

Jag har funderat och sökt på problemet. Men det verkar till att vara ett allmänt känt problem att Ubuntu och Acronis inte fungerar så bra tillsammans. Vad du gör härnäst är ditt beslut. Du kan avvakta fler svar.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ZZplutoZZ
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ZZplutoZZ »

Håller nog med Pink Panther i det han skrev!! Men frågan är ju varför du ville blanda in Acronis i ditt systemet? Även om det är bra! Jag menar det går ju inte att trolla jämt!!! Vad du inte nöjd innan?
Morrison

Inlägg av Morrison »

Tack så mycket.

Ha ha.. Det kanske inte är den stora frågan för mig (jag hade mycket hellre fått ordnig på mina Os ;) ).. Men Ja nu i efter hand så var det självklart inte så bra att installera acronis. Men jag hade ju windows som 1:a OS, och gjorde bl a partitionering där med acronis disk director (efter att ha läst om hur bra och smidigt det är, vilket jag också tyckte det var)
Sen läste jag i förbifarten nånstans om att Acronis OS Sel också skulle va ett himla bra program som bla skulle förenkla tillvaron för en dator med 2 OS bl a att man skulle kunna växla mellan de båda Os när man redan var inne i ett av dom.. (vilket jag är rätt säker på att man inte kan nu) och att disk hanteringen skulle bli bättre? samt en snyggare boot meny..
Som sagt klåfingrig som man är sent på natten och seg i huvudet, och med flytet jag haft tidigare i veckan med datorn så tänkte jag inte särskilt länge innan jag installerade det.
Just nu vill jag aldrig se acronis igen ;)

Min frågar är ju i helhet: Finns det något sätt att gå vidare som inte kräver total ominstallation? Jag tänkte att det kanske är windows booten som blivit skadad och inte ubuntu, men eftersom windows är windows så sabbar det dualbooten.

Kan jag reparera windows utan att behöva installera om Ubuntu?
Tänker på om en sån rep skulle skriva över grub mm..

Mvh
Morrison

Inlägg av Morrison »

P.s har hittat en del info om detta nu och ska börja med att reparera windows sen ska jag ta det vart efter. Min förhoppning är att jag kan köra ubuntu live efter det och då installera om grub..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"