Vuescan i Natty
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
- Sven
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Vuescan i Natty
Jag använder ett scannerprogram som heter Vuescan. Det är inget gratisprogram men en demoversion kan laddas ned gratis. Tyvärr fungerar det inte längre i Natty, 64-bitsversionen. Är det någon här som fått det att funka? Eller kan tänka sig att ladda ned demoversionen och testa? Enligt leverantören finns det problrm i samband med Unity, men jag kör Gnome.
Kanske kan någon också förklara varför det egendomligt nog funkar när jag kör Natty i Virtualbox?
Sven
Kanske kan någon också förklara varför det egendomligt nog funkar när jag kör Natty i Virtualbox?
Sven
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Vuescan i Natty
Jag kör med Vuescan i natty 64-bitars utan problem.
Kör med en köpt version av vuescan men tror inte att det ska ha någon betydelse. Programmet behöver inte installeras utan man trycker bara på vuescan-ikonen i mappen för att starta.
Edit: Kör också med Gnome.
Kör med en köpt version av vuescan men tror inte att det ska ha någon betydelse. Programmet behöver inte installeras utan man trycker bara på vuescan-ikonen i mappen för att starta.
Edit: Kör också med Gnome.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Sven
Hej ZX_Spectrum! Har Du libstc++5, libstdc++6, ia32-libs och ia32-libs-gtk installerade? Har Du gjort ändringar i filen /lib/udev/rules/50-udev-default.rules?
Sven
Sven
- ZX Spectrum
Installerat:Sven skrev:Hej ZX_Spectrum! Har Du libstc++5, libstdc++6, ia32-libs och ia32-libs-gtk installerade? Har Du gjort ändringar i filen /lib/udev/rules/50-udev-default.rules?
Sven
libstc++5 - nej
libstdc++6 - ja
ia32-libs - ja
ia32-libs-gtk - har inget paket som heter detta i synaptic
Jag har inte gjort några ändringar i /lib/udev/rules/50-udev-default.rules
Vad händer när du försöker starta vuescan?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Sven
Ingenting alls händer när jag försöker starta. Inga varningar, inga felmeddelanden, ingenting. Kunde lika gärna ha försökt klicka på ett tomt utrymme på skrivbordet. Det gör det svårt att felsöka.
-
Vad ger "vuescan -h" eller "vuescan --help".. borde väl ha ett verbose eller debug prefix? Annars måste du troligen kolla "gedit /var/log/syslog" för att se om du hittar något.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Sven
vuescan -h ger command not found. Kan inte hitta något i logfilen. Men när jag kör Natty live, alltså direkt från iso-filen, så funkar det. Märkligt.
-
Den heter nog något annat än "vuescan" när du kör det från terminalen då kanske.. frågan är vad.
Kan du köra "dpkg -l | grep vuescan" och se vad du får fram? Eller kanske "sudo apt-cache search vuescan"?
Kan du köra "dpkg -l | grep vuescan" och se vad du får fram? Eller kanske "sudo apt-cache search vuescan"?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- ZX Spectrum
Jag tror inte att man kan använda terminalen till vuescan.revoltism skrev:Den heter nog något annat än "vuescan" när du kör det från terminalen då kanske.. frågan är vad.
Properitär programvara som bara kan köras med gui. Dessutom behöver den inte installeras utan bara att dubbelklicka på vuescan-ikonen.
Däremot kan du testa att ta bort den dolda mappen som heter .vuescan i din hemmapp och se om det fungerar bättre.
-
Allt går att starta via terminalen sedan kan det nog stämma att den inte har några specifika prefix. Normalt brukar man dock kunna få se felmeddelanden om man startar det den vägen.
- Sven
Re: Vuescan i Natty [LÖST]
Eftersom programmet är så viktigt för mig och det tidigare har fungerat utan problem har jag nu slängt ut Natty och installerat Windows istället 
Skämt åsido, så långt har det inte gått. Men jag har gått tillbaka till Lucid. Och kommer förmodligen att hålla mig till LTS-utgåvorna framgent.
TILLÄGG: Se http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=18&t=73852 för en förklaring / workaround
Vuescan fungerar utmärkt i senare versioner. Var en bugg.

Skämt åsido, så långt har det inte gått. Men jag har gått tillbaka till Lucid. Och kommer förmodligen att hålla mig till LTS-utgåvorna framgent.
TILLÄGG: Se http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=18&t=73852 för en förklaring / workaround
Vuescan fungerar utmärkt i senare versioner. Var en bugg.