Allmänna viktiga frågor
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Allmänna viktiga frågor
Hejsan jag är superny med Ubuntu, dvs jag installerade det häromdagen (v. 11.04) och skrotade windows. Jag visste inte riktigt vad som väntade men jag utgick ifrån att det skulle vara ett färdigt system gjort för att kunna användas direkt utan att behöva kunna programmera från början vilket inte jag kan (ännu). Det första jag möter är när jag loggats in i Ubuntu "klassiskt läge" där finns absolut INGENTING, därefter inser jag slutligen att de enda möjligheterna att efter inloggning kunna bemötas av ett färdigt system är vid det "säkra" läget. Innuti det säkra läget kunde jag iallafall öppna och hantera filer, program etc. Det som dock inte funkade var internet, enda anslutningsmöjligheten var den manuella vilket innebar otaliga adresser etc till nätverket. Under installationen var det otroligt enkelt att ansluta till min router utan att behöva göra något annat än att klicka på nätverksindikatorn uppe till höger. Den här nätverksindikatorn är nu försvunnen och jag kan inte ansluta till internet, den finns inte heller att lägga till.
Nu till mina frågor
1. Ska alla inloggningslägen förutom "recovery" och "felsäkert" vara helt blanka utan menyer eller indikatorer?
2. Måste man kunna programmera för att använda Ubuntu på ett standardsätt?
3. Varför kan jag inte söka efter nätverk? Beror det på det "säkra" läget?
4. Ska lägena "ubuntu", "ubuntu klassisk" m.m innehålla endast ett blankt skrivbord utan någon direkt åtkomst till program eller inställningar?
All hjälp är till användning och jag upskattar alla tips jag kan få!
Nu till mina frågor
1. Ska alla inloggningslägen förutom "recovery" och "felsäkert" vara helt blanka utan menyer eller indikatorer?
2. Måste man kunna programmera för att använda Ubuntu på ett standardsätt?
3. Varför kan jag inte söka efter nätverk? Beror det på det "säkra" läget?
4. Ska lägena "ubuntu", "ubuntu klassisk" m.m innehålla endast ett blankt skrivbord utan någon direkt åtkomst till program eller inställningar?
All hjälp är till användning och jag upskattar alla tips jag kan få!
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Allmänna viktiga frågor
Nej, du behöver absolut inte kunna programmering.. min far använder Ubuntu t.ex. och han är inget datageni direkt 
Kan tänka mig att det är grafikkortet som strular. Har dock inte tid att gå igenom hur du fixar nu då jag får besök strax. Men ska förhoppningsvis inte vara några större problem.

Kan tänka mig att det är grafikkortet som strular. Har dock inte tid att gå igenom hur du fixar nu då jag får besök strax. Men ska förhoppningsvis inte vara några större problem.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Det vill säga, vi behöver veta mer om din hårdvara 

Allright har tagit en liten titt på specsen fast dock bara lite på ytan, detta har jag fått fram: Min dator är en Acer Aspire 8920G, Grafikkortet är av typen ATI radeon HD 3650 Graphics 512MB och processorinformationen jag fann på klisterlappar utanpå datorn lyder: Intel core 2 duo processor T5750 (2,0 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)... Hoppas ni kan hjälpa till! Tack på förhand!
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ändring av inlägget ***/Pink Panther: Jag såg först nu att du inte kan ansluta till Internet. Då är mitt förslag värdelöst.
OK! LudvigN. Nu försöker vi med följande. Gå in i "säkert läge". Sök upp programmet "terminalen". Öppna terminalen. Kopiera följande till terminalen.
Tryck "Enter", skriv ditt lösen. När allt är färdigt starta om datorn.
***/Pink Panther
OK! LudvigN. Nu försöker vi med följande. Gå in i "säkert läge". Sök upp programmet "terminalen". Öppna terminalen. Kopiera följande till terminalen.
Kod: Markera allt
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get -f install && sudo apt-get --fix-missing install && sudo apt-get clean && sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade && sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Tryck "Enter", skriv ditt lösen. När allt är färdigt starta om datorn.
***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Jo Pink Panther detta funkade inte utan internet... Hur ska jag lösa detta? Varför funkar inte internet? Inte ens med ethernetsladd...
Tack för svar
Tack för svar

Hej allihopa ursäkta min inaktivitet pga av semester... Nu, av oförklarliga skäl i form av kommandon så funkar iallafall läget "ubuntu klassisk- inga effekter" . Inga spel funkar i detta läget och jag har nu insett att det handlar om mitt grafikkort. Finns det något sätt att lösa detta på? Jag har internetanslutning nu iallafall.
Tack tack för hjälpsamma svar!
Tack tack för hjälpsamma svar!
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bra att det funkar någotsånär i alla fall. 
Prova med att klicka på System > Administration i panelen och gå till Hårdvarudruvrutiner. Låt ptrogrammet jobba och sen kommer du förhoppningsvis att få förslag på drivrutin att använda och möjlighet att direkt installera denna.

Prova med att klicka på System > Administration i panelen och gå till Hårdvarudruvrutiner. Låt ptrogrammet jobba och sen kommer du förhoppningsvis att få förslag på drivrutin att använda och möjlighet att direkt installera denna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Tack vulfgar! Nu funkar allt som det ska! 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Härligt! 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!