Kan inte starta. Grub prompt.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
_ZoutH

Kan inte starta. Grub prompt.

Inlägg av _ZoutH »

Då behövde man lite hjälp igen då. Vet inte om det är helt rätt avdelning här men gissar på det.

Kör en hemmaserver i garderoben med Ubuntu 10.04. Det har fungerat utmärkt ända tills imorse när jag skulle starta upp den. Stängde av eftersom det var åskväder här tidigare. Det har även stått **System restart is required** i ett par dagar så jag tänkte att det var lika bra att starta om även om det inte var mycket till åskväder. Har gått finfint att starta tidigare men nu hamnar jag bara i en grub prompt. Såhär:
Bild

Alla hårddiskar hittas i bios. Är det någon uppdatering som ställt till det?
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte starta. Grub prompt.

Inlägg av revoltism »

Men största sannolikhet en uppdatering.. ska inte vara några större problem att återställa heller. Du kan följa denna vilket borde starta upp ditt system igen.

Först "ls" för att ta reda på vilka partitioner du har och sedan...

Kod: Markera allt

set root=(hdX,Y)
linux /vmlinuz root=/dev/sdXY ro
initrd /initrd.img
boot
"hdX,Y" är vad som du får från "ls" kommandot, alltså (hd0,1) exempelvis.. och "sdXY" är din boot partition, exempelvis "/dev/sda1".
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
revoltism

Inlägg av revoltism »

Oj, sorry.. ser att du kör Grub och inte Grub2. Då borde du hitta ditt svar här istället.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

Det där var bara en bild jag googlade upp för att visa så din första förklaring fungerade fint. Stort tack! Behöver jag göra något för att det inte ska hända igen?
revoltism

Inlägg av revoltism »

_ZoutH skrev:Det där var bara en bild jag googlade upp för att visa så din första förklaring fungerade fint. Stort tack! Behöver jag göra något för att det inte ska hända igen?
Nej, det går nog inte att förebygga på något sätt.. men är som sagt rätt simpelt att fixa. Glömde säga att du måste "sätta upp" grub igen. Du hittar hur under länken jag bifogade... måste iväg och hinner inte skriva hur just nu..
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"