[Löst] Hjälp VPN setup + brygga

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Plo

[Löst] Hjälp VPN setup + brygga

Inlägg av Plo »

Hej!

Jag har ett "all" Ubuntu (10.10) nätverk med en DIR 655 router (ska tillåta VPN passthrough) och en Qnap NAS (419P+).Jag vill sätta upp en VPN tunnel till nätverket för min bärbara (Ubuntu Natty). Jag har läst att det ska gå att sätta upp openvpn på NAS:en men jag tror jag skippar det. Har sedan tidigare fungerande ssh med RSA-nycklar.
Jag har installerat openvpn och i princip konfigurerat enligt https://help.ubuntu.com/10.10/servergui ... envpn.html samt även följt instr för brygga via länken i första stycket.
Jag har bara ett nätverkskort i servern.
När jag ändrade i /etc/network/interfaces enl instr (men med egna siffror) fick jag bara partiell nätverksfunktion. Internet gick bra men jag kunde inte nå routern (MAC-filtrering på).
Enligt annan instruktion skulle man lägga till
"iface eth0 inet manual
up ip link set $IFACE up promisc on
down ip link set $IFACE down promisc off"
i slutet av "interfaces". Då fick jag kontakt med routern men inte med internet.

Helst vill jag att brygga ska fungera så att jag har samma IP adress som om jag anslöt mig direkt på nätverket och att servern behåller sin.
Från klienten når jag fram till att kontakten loggas i routerns logg.

Någon??
Tack
/Pålle
Senast redigerad av 1 Plo, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hjälp VPN setup + brygga

Inlägg av johanre »

Fick du ordning på detta?
Plo

Re: [Löst] Hjälp VPN setup + brygga

Inlägg av Plo »

Ja i huvudsak, har nu ändrat status till löst.

Verkar som det var inbyggda GUI nätverkshanteringen i Ubuntu (Gnome) som ställde till det bl a (hittade nån länk som antydde att den skulle kunna skapa problem). Jag tog bort den och sen funkade det. Jag kan ju ha gjort nåt inställningsfel oxå, men ...

Enda kvarvarande är på min bärbara så måste jag ta down på tap0 när jag ansluter hemma annars kommer jag inte ut på internet med den. Har dock inte sökt vidare på det problemet än (ingen stor grej).

Tack för att du engagerade dig.

/Pålle
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"