Jag skriver i någon slags blandning av hopp om hjälp och almänt gnällavskrivning samt varning för andra.
Jag köpte en laptop Dell N5110, specifikt för att den skulle lira i ubuntu.
+Intel wireless och grafik (intel är pingvinvänliga)
+Vanlig med en bred userbase vilket borgar för att problem är lösta eller har workarounds.
Men icke, icke sa der nicke. Det faller på touchpad plattan (alps). Ubuntu tror att det är en generell mus och det hela fungerar bedrövligt. Plattan disablas inte när man skriver och kännsligheten är torterande långsam även på max. Jag har inga krav på dubbel/trippel-finger funktioner, men jag måste kunna skriva på tangentbordet och ställa in känsligheten på pekaren.
Tvingad in i windows, hua det känns inte roligt. Jag har sökt men utan att finna någon slags rimlig lösning på detta problem.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/760142
//Numer win7 användare
Dell 15R touchpad problem
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Dell 15R touchpad problem
Kollade in buggen och Su Wen verkar ha en tillfällig lösning:
Su Wen wrote on 2011-04-29: #4
I have the same issue with my Dell Inspiron N5110. My touchpad is also recognized as a mouse.
I tried this script and it seems able to work around the problem:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=13
Su Wen wrote on 2011-04-29: #4
I have the same issue with my Dell Inspiron N5110. My touchpad is also recognized as a mouse.
I tried this script and it seems able to work around the problem:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=13

Tack för att du tog dig tid att ge det en analys.
Om jag förstod det hela rätt så autodisablar detta plattan när man skriver. Men det är inte en fix på den perverst långsamma musen. Jag vill minnas att musen blev väldigt mycket långsammare i 11.04 än 10.10 (där hacket är testat). Jag behöver 11.04 för wireless kortet. Men det kanske finns en annan fix även för detta problem. .
Jag ska ge det en chans vid tillfälle. Tills vidare har prenumererar jag på info kring buggen och hoppas att en hjälte dyker upp.
Känns ju muggigt att det ska falla på en sabla nuddplatta.
Windows funkar ändå relativt bra, med untag för alla program som gnäller om updateringar mest hela tiden, det gör mig galen.
Om jag förstod det hela rätt så autodisablar detta plattan när man skriver. Men det är inte en fix på den perverst långsamma musen. Jag vill minnas att musen blev väldigt mycket långsammare i 11.04 än 10.10 (där hacket är testat). Jag behöver 11.04 för wireless kortet. Men det kanske finns en annan fix även för detta problem. .
Jag ska ge det en chans vid tillfälle. Tills vidare har prenumererar jag på info kring buggen och hoppas att en hjälte dyker upp.
Känns ju muggigt att det ska falla på en sabla nuddplatta.
Windows funkar ändå relativt bra, med untag för alla program som gnäller om updateringar mest hela tiden, det gör mig galen.
Tog mig ytterliggare en titt på detta. Det är ett relativt enkelt script, men förstår inte vad detta gör.
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
# touchpad.sh Written by Atanas S / Siteground Support Team
# First we need to get the device ID from the xinput
# if it does not work for you, you may need to set the cut -f option to another number
# I would suggest that you test the command in your terminal first to see the result
# It should output an integer usually between 8-15, at least on my lap top :D
getdev=`xinput list |grep pointer |grep PS |cut -f 2`
devid=${getdev/id=/}
#Second we need to get the device status, if it is enabled or not
# if it does not work for you, you may need to set the cut -f option to another number
# I would suggest that you test the command in your terminal first to see the result
# It should output 0 or 1
getstatus=`xinput list-props $devid |grep 'Device Enabled' |cut -f 3`
#once we get the device status depending on the status we set it the other way arround
if [ "$getstatus" == "1" ]; then
newstatus="0"
else
newstatus="1"
fi
`xinput set-prop $devid "Device Enabled" $newstatus`
# this is my first script for public so please dont laugh if there is a better way to do it :P