Hittar inte USB-minnet.
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hittar inte USB-minnet.
Hej!
Jag har installerat Ubuntu 11.04 som jag kör genom Oracle Virtual Box. Men jag kan inte hitta något USB-minne. Om jag går ner till USB-ikonen längst ner till höger så säger den att det inte är några USB-enheter installerade. Jag har installerat Extension Pack men är det något mer man måste klicka i? Har läst ett annat inlägg här och försökte följa det men det hjälpte inte.
Anders
Jag har installerat Ubuntu 11.04 som jag kör genom Oracle Virtual Box. Men jag kan inte hitta något USB-minne. Om jag går ner till USB-ikonen längst ner till höger så säger den att det inte är några USB-enheter installerade. Jag har installerat Extension Pack men är det något mer man måste klicka i? Har läst ett annat inlägg här och försökte följa det men det hjälpte inte.
Anders
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hittar inte USB-minnet.
Har du avmonterat minnet i ditt huvudsystem? Man kan bara ha enheter monterade i ett av systemen åt gången.
Nej, jag har inte avmonterat minnet i mitt huvudsystem. Jag har Windows Vista. Om jag går in i enhetshanteraren där så finns ju USB-enheterna där men hur avinstallerar jag dem. ?
En fråga till då. Blir det alltså samma sak för utskrift på papper. Ska jag skriva ut det jag har gjort i Ubuntu så måste drivrutiner för skrivaren först avinstalleras i Windows Vista och därefter installeras i Ubuntu?
- Konservburk
Att avmontera är inte samma sak som att avinstallera drivrutiner. I windows heter avmontering "säker borrtagning" (eller något i den stilen) och finns som en liten bild i aktivitetshörnan.anders111 skrev:Nej, jag har inte avmonterat minnet i mitt huvudsystem. Jag har Windows Vista. Om jag går in i enhetshanteraren där så finns ju USB-enheterna där men hur avinstallerar jag dem. ?
-
Du ska inte avinstallera drivrutiner i Windows, utan bara avmontera enheterna som Konservburk skriver. Det fungerar inte riktigt likadant med skrivare. Du ska inte behöva avmontera den utan kunna välja den från USB-menyn i VBoxen. Du kan dock bara skriva ut i ett OS åt gången.
Du kan behöva stänga av Ubuntu i VBoxen, alltså stänga av systement - inte spara en ögonblicksbild eller dylikt. Sedan går du in i VBoxens kontrollpanel och väljer Maskin -> Inställningar -> USB: Bocka för aktivera USB-styrkort. Det räcker för mig för att komma åt saker i VBox i XP under Ubuntu. Det kan fungera annorlunda i Windows.
Du kan behöva stänga av Ubuntu i VBoxen, alltså stänga av systement - inte spara en ögonblicksbild eller dylikt. Sedan går du in i VBoxens kontrollpanel och väljer Maskin -> Inställningar -> USB: Bocka för aktivera USB-styrkort. Det räcker för mig för att komma åt saker i VBox i XP under Ubuntu. Det kan fungera annorlunda i Windows.
Jag har nu gjort en säker borttagning och ikonen för USB i aktivitetshörnet är borta. Men i Ubuntu, om jag drar musen över USB-ikonen som är nere i högra hörnet, så säger meddelandet att det inte finns några USB-enheter anslutna. Men högerklickar jag på ikonen så får jag upp tre "saker" varav Lexar är en och detta är mitt USB-minne. Men jag kan inte hitta det i Ubuntu under Dator. Måste jag inte på något sätt ändra någon inställning också i Ubuntu, inte bara i VB för att USB ska fungera?
-
Se till att det är en bock framför minnet, högerklicka och välj. Du kanske inte ens behöver avmontera det i Windows utan det kan gå att växla mellan OS i USB-inställningen för VBox. Det fungerar så för mig i Ubuntu/WinXP.
Om inte Ubuntu monterar minnet automatiskt finns det förmodligen under /media.
Om inte Ubuntu monterar minnet automatiskt finns det förmodligen under /media.
Jag behöver tydligen inte avmontera USB-minnet utan måste gå in på enhet i menyn och där klicka på Lexar. Då funkar det.
Tack ialla fall.// Anders
Tack ialla fall.// Anders