Varken shares-admin eller Samba fungerar längre!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Varken shares-admin eller Samba fungerar längre!

Inlägg av Kirill »

Hallå där alla!

Som de flesta vet så förespråkar jag shares-admin då det gäller utdelning av filer på nätverket och då speciellt i ett windowsnätverk...

Nu är det så att jag har kommit till den punkt i livet där det strular till det rejält för mig, och jag håller på och blir galen för hur jag än vrider, tweakar eller pular så får jag inte till det!

Jag har två Windowsburkar på mitt nätverk, sambons bärbara och min gamla hederliga krysslåda som agerar mediacenter än så länge tills den ger upp helt...

Nu till saken, innan jag blåste ren servern för en helt fräsch version av Ubuntu Server så fungerade utdelningarna, men efteråt så gör det inte det längre. Har testat både med shares-admin samt samba utan någon som helst framgång.

I shares-admin så väljer jag självklart vilken mapp det gäller, samt väljer SMB och kollar så att rätt användare ska ha åtkomst. Spelar ingen roll!

Högerklickar jag på mappen och väljer "sharing options" och där ställer in allt så blir det likadant som för shares-admin. Väljer jag att tillåta åtkomst för de utan konton så försvinner mappen för Windowsfolket!

Någon som kan hjälpa mig tillrätta med allt detta, så skulle jag uppskatta det :)

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Re: Varken shares-admin eller Samba fungerar längre!

Inlägg av Kirill »

Edit:

Delar jag ut med shares-admin, så syns utdelningen men inte innehållet.
Delar jag ut med att högerklicka och välja sharing options så får jag bara till svar att utdelningen inte finns.

Går jag via min Xbox så får jag upp detta:
Error -1073741772 Share Not Available och kollar man runt så är det bara endast vissa som råkar ut för detta. Till saken hör att jag innan jag blåste ren maskinen så fungerade min utdelning, men inte efteråt. :-X

Någon mer som varit med om detta?
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Posta din smb.conf och relevanta loggar så går det lättare att se vad felet kan vara.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Humma! Efter mycket om och men, så hostade nätverket igång och nu kommer jag åt sakerna från Xboxen... :o

Mycket skumt, mycket skumt!
Webmaster för

Mina guider
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"