SV: Uppstartsproblem efter installation

Användarvisningsbild
Teknikern

Uppstartsproblem efter installation

Inlägg av Teknikern »

Jag har installerat Ubuntu 6.10 i en server och vid uppstart får jag detta meddelande:

busybox => /bin/sh: can't access tty; job control turned off

Innan får jag upp en snygg splash, men det händer ingenting.
Servern är en scsimaskin som inte gick att installera programmet direkt i eftersom den inte hittade nån disk att partitionera så jag hämtade helt sonika ett scsikort och en kabel med adaptrar och körde installationen från min pc.

Installationen funkade i pc-n men när jag flyttade över disken till servern hände detta och jag är helt grön på serverinstallationer och har bara installerat Ubuntu i två pc-maskiner men dom installationerna gick bra bara jag lyckades ändra startordningen i den ena häcken.

Vad ska jag göra? Ringa psykakuten direkt eller????  :P

Jag har bara denna disken ikopplad i servern för enkelhetens skull, en krasch i taget. ;D
Lita aldrig på en elektriker med svedda ögonbryn!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Kolla så att GRUB verkligen letar efter rätt hårddisk/partition, tror att det kan vara problemet. Jämför det som står i /etc/fstab, det som står i /boot/grub/menu.lst och vad din dator säger att din hårddisk heter. (Ex. så kanske disken hamnade som /dev/hdb i din pc om du redan hade en disk där, och hamnar som /dev/hda på servern?)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Teknikern

Inlägg av Teknikern »

Lite uppdatering:
Den servern är troligtvis inte riktigt frisk nånstans för varken nätverkskortet eller ett inbyggt interface reagerar, och enda sättet att installera Ubuntu på var genom att sätta i en IDE-disk och köra den som programdisk men vad ska jag ha en burk till som jag varken kan nå NATnätet med eller internet?

Jag löser problemet i morgon för då ska jag till tippen. ;D

En asgammal Compaqserver som låter som ett reaplan gick däremot installationen smärtfritt på och gick det på den så borde det gått på den nyare med.
Lita aldrig på en elektriker med svedda ögonbryn!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"