linux terminal fönster

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
It-ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

linux terminal fönster

Inlägg av It-ubuntu »

Hej!

Frågan är hur gör man det ?
Senast redigerad av 1 It-ubuntu, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: linux terminal fönster

Inlägg av ajja »

Misstänker att det är fråga om skol-läxa ;-)

Kod: Markera allt

touch /plats/nyfil.txt && chmod 660 /plats/nyfil.txt
Ovan skapar en ny text-fil (byt ut plats mot sökväg) och ger ägaren (den som skapar filen) och gruppen (den grupp som ägaren tillhör) rätt att läsa och ändra filen men inte rätt att köra (exekvera filen).
För att flera skall ha rättigheter till en fil så måste dessa tillhöra en gemensam grupp men endast en kan vara ägare till filen.

Ta dig en titt i manualerna för touch och chmod samt en liten sökning på nätet efter passande exempel.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
It-ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av It-ubuntu »

Hej!
Ja det är det.
Om jag ska vara ärlig jag förstod inte riktigt koden!!
Varför ska jag byta plats mot sökväg ?
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

touch /plats/nyfil.txt && chmod 660 /plats/nyfil.txt
Det första kommandot (touch) användas för att skapa en ny fil sedan måste det finnas en sökväg till platsen där man väljer att lägga filen samt att filen måste ha ett namn. Sedan följer 2 st ampersand (&&) dessa gör att nästa kommando (chmod) körs på filen för att ändra/ställa in rättigheterna på filen förutsatt att det gick att skapa en fil i den första delen av kommandot. Filrättigheterna sätts till läsa och ändra filen men inte köra den för både ägaren och den grupp som filen tillhör. Övriga får inga rättigheter, varken att läsa eller ändra den samt naturligtvis inte rätten att köra den.

Ibland måste man skapa filer åt andra användare än sig själv och då många ggr i deras hem-katalog (/home/användarnamn). Normalt har endast ägaren till hem-katalogen rätt att lägga till filer där. Jag löser detta genom att använda sudo/root. Efter att jag skapat filen måste jag ändra så att användaren blir ägare till filen och att filen hamnar i rätt grupp, exempelvis genom att i terminalen skriva:

sudo chown kalle /home/kalle/nyfil.txt && sudo chgrp skrivklåda /home/kalle/nyfil.txt
Sammanfattningsvis så skulle man kunna göra på detta vis om man vill att två eller flera användare skall kunna läsa/skriva i samma fil:
Skapa filen

touch /sök/väg/nyfil.txt
Ändra rättigheterna så att det endast går att läsa/skriva och då endast för ägare och grupp inte för övriga

chmod 660 /sök/väg/nyfil.txt
Ändra grupptillhörigheten på filen

chgrp skrivklåda /sök/väg/nyfil.txt
Skapa gruppen skrivklåda (måste göras som sudo/root)

sudo groupadd skrivklåda
Lägga till kalle i gruppen skrivklåda

sudo useradd -G skrivklåda kalle
Lägga till lisa i gruppen skrivklåda

sudo useradd -G skrivklåda lisa
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"