När jag startade upp min laptop med Ubuntu 11.04 på idag, kom det upp en ruta med uppgradering av systemet. Såg nästan ut som den som finnns när man installerar, altså inte den vanliga uppdateringshateraren.
Jag körde uppdateringen, och efter ca 20 minuter anmodades man att starta om datorn.
Inloggningsskärmen var helt plötsligt blå och rutan såg lite annars ut än innan.
Dock gick det igång, men skrivbordet var först vitt sedan svart, men ikonerna var där på sidan.
Fick upp en skylt om språkändring av filer och valde att spara svenska.
När jag tryckte på valknappen låste det sig och inget hände.
Provade att starta prg, ex. Firefox. programmet startade och jag var uppkopplad, trots att nätverksinkonen var borta i toplisten,
Sedan verkade det som om allt låste sig. Kunde inte stänga av program, musen rör sig men knapparna svarar inte.
Provade att starta om igen, samma resultat.
Loggade ur och såg en hänvisning till recovery i lösenordsrutan.
klickade på den, och det kom upp en vit terminalsida med min logo på.
gick dock inte att skriva i den. då gav jag upp.
Ska jag installer om hela skiten eller har nån glad o duktig medmänniska några råd.
Nu vet man ju inte om jag vågar installera ev uppgraderingar på den stationära, som jag kör på nu, och som funkar ypperligt med 11.04.
Tips o råd vore värdefullt, tack
Edit: Installerade om systemet, via återgång till 10.10 och uppgradering, för att vara säker på att nätverket kom igång. Nu funkar allt igen.
Skulle dock vara intressant att vet vad som hände med uppgraderingen innan.
Uppgradering, som crashar systemet
Re: Uppgradering, som crashar systemet
Hej BjHstad!
Jag hade problem med min laptop efter just uppgradering. Det slutade med att jag installerade om allt igen. Sedan lät jag inställningarna i Compiz vara nära på som Unity vill ha det. När jag började ändra där fick jag installera om igen.
Kolla min tråd för lite stöd, ingen direkt lösning dock, men jag skulle installera om datorn om den ändå är "borta", så att säga.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=53684
Lycka till!
Mvh
BigMac
Jag hade problem med min laptop efter just uppgradering. Det slutade med att jag installerade om allt igen. Sedan lät jag inställningarna i Compiz vara nära på som Unity vill ha det. När jag började ändra där fick jag installera om igen.

Kolla min tråd för lite stöd, ingen direkt lösning dock, men jag skulle installera om datorn om den ändå är "borta", så att säga.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=53684
Lycka till!
Mvh
BigMac
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Uppgradering, som crashar systemet
Hej,
Tack för svar.. Läste igenom tråden och fick ju lite tips i alla fall.
Kanske får vara försiktig med uppgraderingar framöver.
Nu känns det stabilt igen, har provkört lite olika prog o installerat lite ett tag nu
Tack för svar.. Läste igenom tråden och fick ju lite tips i alla fall.
Kanske får vara försiktig med uppgraderingar framöver.
Nu känns det stabilt igen, har provkört lite olika prog o installerat lite ett tag nu