11.04 ger nu vilopuls på 2x70 % (och mer!!) CPU aktivitet!!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
slowhand
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

11.04 ger nu vilopuls på 2x70 % (och mer!!) CPU aktivitet!!

Inlägg av slowhand »

Hej igen!
Det är nu några år sedan jag var här sist för Ubuntu har rullat på som tåget :)
Men nu blev det tvärstopp förra veckan då jag installerade 11.04....
Först med 64-bit som gav ett Skrivbord bl.a. utan lister och sedan två ggr med 32-bit inkl formatering av SSD:n. Efter några svarta skärmar m.m. så har jag kommit in i Unity, har Nvidias drivrutiner aktiverade och allt ser bra ut...men:

Systemet är segt som sirap och CPU-aktiviteten är som MINST 70 % för vardera kärnan på denna 2,8 GHz Duo... minsta aktivitet skrämmer upp bägge kärnorna till 97-100 %...och fläkten fläktar som aldrig förr

En ljudprocess tar ca 40 % av aktiviteten men även om man dödar den sjunker aktiviteten marginellt...

Vad göra?

slowhand
BigMac
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 11.04 ger nu vilopuls på 2x70 % (och mer!!) CPU aktivite

Inlägg av BigMac »

Hej!

Tyvärr har jag ingen lösning till dig men användarna här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10827188 har problem med att Compiz tar kraft.

Mitt system betedde sig skumt och lite segt efter att jag själv försökte mig på lite compiz inställningar efter installationen. Nu kör jag med en "ren" installation och det är bättre. Efter alla uppdateringar via uppdateringshanteraren så blir systemet bättre och bättre.

För att försöka lokalisera vad som tar kraft, hur fungerar det om du loggar in med Ubuntu Classic? Eller felsäkert läge? Tar i eller ur nätverksladden?

Mvh
BigMac
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"