Nätverkskortet slutar fungera efter ett tag

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Nätverkskortet slutar fungera efter ett tag

Inlägg av Dockland »

Har haft en wubiinstallation 10.10 på min windowsdator och det har fungerat bra mest hela tiden tills nätverkskortet lade av. Fungerade inte varesig i Windows eller Ubuntu, var tvungen att avinstallerea ubuntu och sedan resetta moderkortet helt genom att ta ut cmosbabtteriet. Då funkade nätet i windows igen, dock pajjade hårddiskkonfigurationen. Detta är andra gången det hände mig just att nätverkskortet slutar funka. Är det någon känd bugg månne? Moderkortet är ett ASUS ett år gammalt i mellanklass. Funkar bra när jag enbart kör windows.
ubot

Re: Nätverkskortet slutar fungera efter ett tag

Inlägg av ubot »

Vad har du för nätverkskort i datorn?

Kod: Markera allt

sudo lshw -c network -short
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Tack för ditt svar, här är infon.

Kod: Markera allt

tim@ubuntu:~$ sudo lshw -c network -short
[sudo] password for tim: 
H/W path         Device      Class       Description
====================================================
/0/100/1c.7/0    eth0        network     RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ether
tim@ubuntu:~$ 
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Tilläggas bör att jag inte stött på problemet efter installation av 11.04. Men det vore intressant att veta om det är ett känt problem och om det kan dyka upp igen. Det konstiga är att både Ubuntu och Windows slutar fungera samtidigt.
ubot

Inlägg av ubot »

Ok. Jag har dålig koll på Wubi men eftersom nätverkskortet slutar fungerar i Windows samtidigt så misstänker jag att detta ine har ett dugg med Ubuntu att göra. Det kanske är hårdvarurelaterat? Det skulle ju förklara varför det hjälper att reset:a BIOS också. Jag vet inte. Googla på "RTL8111/8168B" och "problem" eller något så kanske du hittar ett svar.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"