Söka program långsamt i Ubuntu
Söka program långsamt i Ubuntu
När jag söker program i sökfältet går det riktigt hackigt att knappa in text. Allt annat rullar på rätt snabbt tycker jag.
Kör Macbook pro 8.1 (2011 års modell med i5)
Har installerat 32b men min processor fixar 64b.
Har provat att omformatera och installera om.
Kör Ubuntu som extra partition.
Jag har satt 2GB av pationen som växlingsfil.
Beror mitt fel på att jag installerade 32b?
Kör Macbook pro 8.1 (2011 års modell med i5)
Har installerat 32b men min processor fixar 64b.
Har provat att omformatera och installera om.
Kör Ubuntu som extra partition.
Jag har satt 2GB av pationen som växlingsfil.
Beror mitt fel på att jag installerade 32b?
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Re: Söka program långsamt i Ubuntu
Du har inte för liten växlingdisk. Du borde klara dig med 1GB utan problem t.o.m.
Vad är det för sökfält du pratar om? Är det sökrutan i Ubuntu Software Center (Programhanteraren) eller vad?
Du kan ju alltid använda Terminalen istället:
För att söka efter ett program:
och för att visa detaljerad info om ett paket:
och för att se om ett paket är installerat:
och för att installera:
och för att avinstallera:
Vad är det för sökfält du pratar om? Är det sökrutan i Ubuntu Software Center (Programhanteraren) eller vad?
För att söka efter ett program:
Kod: Markera allt
apt-cache search <paket>
apt-cache show <paket>
apt-cache policy <paket>
sudo apt-get install <paket>
och för att avinstallera:
sudo apt-get purge <paket>
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 10 gång.
ok tack!
Förstår inte varför det går segt. Det måste vara mjukvaru relaterat då hårdvarorna är bra. Har googlar men hittar inget svar.
Förstår inte varför det går segt. Det måste vara mjukvaru relaterat då hårdvarorna är bra. Har googlar men hittar inget svar.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jag vet inte varför det är segt men som du säger det har knappast med hårdvaran att göra. Hur är det i andra program, går det snabbt att skriva där eller, t.ex. i chattklienten, epostklienten, webbläsaren?
Tack!
Nej det är bara där man söker program. Övriga platser går snabbt som webbläsare mm.
Terminalfönstret fungerar för mig. Kan man skapa snabb kommandon som lan spara Tex i en fil skapar jag en rad som heter "apt-cache search <paket>
"
Iofs så kan man bara trycka pil upp. Men det kanske inte sparar efter restart?
red: Tack för terminal tips. Han tänkt och sätta mig in i det ikväll men fick bra tips av dig nu
Nej det är bara där man söker program. Övriga platser går snabbt som webbläsare mm.
Terminalfönstret fungerar för mig. Kan man skapa snabb kommandon som lan spara Tex i en fil skapar jag en rad som heter "apt-cache search <paket>
"
Iofs så kan man bara trycka pil upp. Men det kanske inte sparar efter restart?
red: Tack för terminal tips. Han tänkt och sätta mig in i det ikväll men fick bra tips av dig nu
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
ubot skrev:Jag vet inte varför det är segt men som du säger det har knappast med hårdvaran att göra. Hur är det i andra program, går det snabbt att skriva där eller, t.ex. i chattklienten, epostklienten, webbläsaren?
Ska försöka ominstallera och köra 64b. Min hårdvara har ju det så det är värt ett försök.

---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Hur skriver jag för att starta ett program ?ubot skrev:Du har inte för liten växlingdisk. Du borde klara dig med 1GB utan problem t.o.m.
För att söka efter ett program:och för att visa detaljerad info om ett paket:Kod: Markera allt
apt-cache search <paket>
och för att se om ett paket är installerat:Kod: Markera allt
apt-cache show <paket>
och för att installera:Kod: Markera allt
apt-cache policy <paket>
och för att avinstallera:Kod: Markera allt

---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Man kan nog påstå att det finns en del kvar att göra med Unity innan det fungerar som det är tänkt. Det är därför förmodligen en bugg du råkat ut för och 32- eller 64-bitars system spelar förmodligen mindre roll.
En sak du skulle kunna testa med är att installera compizconfig-settings-manager. Starta det med ccsm i sökfältet i dash.
Gå in under Ubuntu Unity Plugin, fliken experimental. Byt värdet i menyn "Dash blur" (jag tror standard är No blur och byt då till Static blur) och se om det blir bättre. Du kan behöva logga ut och in för att det ska börja verka.
En sak du skulle kunna testa med är att installera compizconfig-settings-manager. Starta det med ccsm i sökfältet i dash.
Gå in under Ubuntu Unity Plugin, fliken experimental. Byt värdet i menyn "Dash blur" (jag tror standard är No blur och byt då till Static blur) och se om det blir bättre. Du kan behöva logga ut och in för att det ska börja verka.
@Pavel
Jag testar detta ikväll då jag är hemma och uppdaterar status på tråden om det behövs
Tack för din hjälp.
Jag testar detta ikväll då jag är hemma och uppdaterar status på tråden om det behövs
Tack för din hjälp.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Skapa filen .bash_aliases om den inte finns. Lägg in dessa rader:
Kör ./bashrc i Terminalen för att ändringarna ska börja gälla. Därefter ska det gå att installera program med kommandot install <paket>, ta bort program med kommandot purge <paket> och söka efter paket med search <paket> i Terminalen.
Här kan du läsa mer:
http://ss64.com/bash/alias.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/use- ... searching/
När du startar ett program från terminalen så skriver du programmets namn, t.ex. pidgin eller firefox. Om du vill starta ett program utan att det "låser" Terminalen så lägger du till & efter, t.ex. firefox &
alias install='sudo apt-get install'
alias purge='sudo apt-get purge'
alias search='apt-cache search'
alias show='apt-cache show'
alias policy='apt-cache policy'
Här kan du läsa mer:
http://ss64.com/bash/alias.html
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/use- ... searching/
När du startar ett program från terminalen så skriver du programmets namn, t.ex. pidgin eller firefox. Om du vill starta ett program utan att det "låser" Terminalen så lägger du till & efter, t.ex. firefox &
Har nu provat att ominstallera till 64b.Pavel skrev:Man kan nog påstå att det finns en del kvar att göra med Unity innan det fungerar som det är tänkt. Det är därför förmodligen en bugg du råkat ut för och 32- eller 64-bitars system spelar förmodligen mindre roll.
Det är fortfarande hackigt där man söker program men snabbare än vad det var med 32b.
Vad är det ändringen till Static Blur gör? Är det en grafisk inställning? Hann tyvärr inte prova det du föreslog men gör det ikväll.
In worst case är det inte hela värdlen. Att jobba med terminal fönstret kommer bli rätt kul. Saknar gamla MS-DOS Pre windows time. Vissa saker är ju ganska lika.
Fungererar inte det du föreslog får jag helt enkelt vänta på någon update och leva med det ett tag till sam googla lite mer.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Jag använde Synaptic som var standardprogram i Ubuntu förr för att installera program när jag var ny Ubuntu-användare. Alla rekommenderade att använda Temrinalen istället och efter att ha använt apt-get och apt-cache några gånger så slutade jag använda Synaptic. Jag tror att när du väl har fått kläm på hur apt-get och apt-cache fungerar så kommer du inte att ha något behov av att använda Ubuntu Software Center. Så det är helt klart värt besväret att lägga apt-get och apt-cache på minnet.
Hej!ubot skrev:Jag använde Synaptic som var standardprogram i Ubuntu förr för att installera program när jag var ny Ubuntu-användare. Alla rekommenderade att använda Temrinalen istället och efter att ha använt apt-get och apt-cache några gånger så slutade jag använda Synaptic. Jag tror att när du väl har fått kläm på hur apt-get och apt-cache fungerar så kommer du inte att ha något behov av att använda Ubuntu Software Center. Så det är helt klart värt besväret att lägga apt-get och apt-cache på minnet.
Ja det är vad flera vänner säger. Testkörde lite igår och mycket har man gratis sen man arbetar mycket i dos miljö och kör lite prográmmering i yngre dagar.
Fick tips av en på forumet att lägga upp Aliases. Kan vara rätt skönt det också.
Ska bli kul att köra Linux ett tag. Men vill ändå få buggen löst. Buggar får inte existera. Gör de det ska de uttrotas

---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Tips för att lära sig Terminalen: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
Tack!'ubot skrev:Tips för att lära sig Terminalen: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
Ska pilla på det så fort jag har tid.Måste ju tillbringa tiden på något annat nu när PSN ligger nere (Playstation Network)
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
Pavel skrev:Man kan nog påstå att det finns en del kvar att göra med Unity innan det fungerar som det är tänkt. Det är därför förmodligen en bugg du råkat ut för och 32- eller 64-bitars system spelar förmodligen mindre roll.
TACK!
Detta löste mitt problem.
Compiz var inte installerat och tog ned det via Program centralen.
Ha en trevlig helg...
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
ubot skrev:Du har inte för liten växlingdisk. Du borde klara dig med 1GB utan problem t.o.m.
För att söka efter ett program:och för att visa detaljerad info om ett paket:Kod: Markera allt
apt-cache search <paket>
och för att se om ett paket är installerat:Kod: Markera allt
apt-cache show <paket>
och för att installera:Kod: Markera allt
apt-cache policy <paket>
och för att avinstallera:Kod: Markera allt
Meckar med detta nu,,,, fy f.. vad nice det är att köra terminal. Går sjukt mycket snabbare... Och kul är det också.
TACK
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---