"Unity, the most terrible Linux experience of my life".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

"Unity, the most terrible Linux experience of my life".

Inlägg av Pink Panther »

"First off I would like to thank the developers for creating a release that completely and utterly broke my desktop. I couldnt even ALT+F2 to fix my xorg.conf".

Källa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1742979

Forum: http://ubuntuforums.org/

***/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: "Unity, the most terrible Linux experience of my life".

Inlägg av ubot »

I also missed the Royal Wedding.
Hehe.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

NO DUEL MONITORS?
haha
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

På ett sätt håller jag med om att Unity skulle vara som ett andra alternativ och inte första... ^^
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
BigMac
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av BigMac »

Återupplivar efter att ha läst den postade länken.

Är det inte lite så med något som blir för stort, att de, likt windows, börjar bestämma vad som ska finnas och inte finnas? Är det för att lyckas hålla ihop det genom att begränsa eller är det kontrollbehov?

Jag är ny i linuxvärlden sedan januari i år och blir, för varje dag, mer och mer frälst. När väl tröskeln är besegrad så är det en befrielse. Fantastiskt med alla valmöjligheter. Därför blir jag lite, trots att jag är rätt nöjd med hur min Natty rullar, lite frustrerad samtidigt (om det nu går att bli nöjd och frustrerad samtidigt... ;) ) över att valmöjligheterna försvann i o m 11.04
Jag tyckte att vinsten med Ubuntu var att det gick att mer eller mindre göra som jag ville. Nästan total frihet, byta och trixa.

Jag tror dock att med tiden kommer det att lösa sig även med Unity. Det som slår mig nu är att jag omedvetet börjat laborera med olika distar i VirtualBox. Kan det vara pga Unity månne?

Någon som känner liknande?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

BigMac skrev: Kan det vara pga Unity månne?

Någon som känner liknande?
Säkert, men inte jag. Har faktist inte ens testat unity ännu...
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

I min familj övergav hälften Ubuntu till fördel för Debian iom 11.04. Hela familjen är KDE-frälst, så det var inte pga Unity, men en av kommentarerna om orsaken var just "Det är för mycket windows-känsla över det hela".

Själv har jag inte velat ta steget till den versionen än, jag får ju all möjlig information genom att vara aktiv här, så jag kan göra uppgradering med lite mer vetskap i bakfickan. Om jag inte väntar tills nästa version förstås.

Jag tror inte att min första 11.04-installation är skarp på min huvuddator iallafall, jag har ju extra under sängen, som inte används. ;)
m!rage

Inlägg av m!rage »

BigMac skrev:Någon som känner liknande?
LMDE funkar så bra på min andradator, en pigg Thinkpad T23 i sina bästa år, så jag måste erkänna att tanken slagit mig att byta till det på min huvuddator också. Som tur är löste sig de värsta buggarna i 11.04 för någon vecka sedan så Ubuntu får nog vara kvar ett tag till. Och nu pratar jag inte ens om Unity, för det är bara ett skämt på skrivbordsdatorer.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har inte testat Unity så mycket, men av det jag testat den så tycker jag den är helt okej, om än lite ovant. Men nu när GNOME 3 är ute och man har lite av facit i handen, så är Unity en klokt val. Hade Ubuntu valt GNOME 3 hade dom förlorat typ alla användare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Jag hade så enormt låga förväntningar på Unity efter att ha läst på forum etc innan om hur kasst det var. Därför blev jag positivt överraskad, och tycker att det är schysst - men visst, det blir säkert bättre om någon/några releaser.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Hund skrev:Jag har inte testat Unity så mycket, men av det jag testat den så tycker jag den är helt okej, om än lite ovant. Men nu när GNOME 3 är ute och man har lite av facit i handen, så är Unity en klokt val. Hade Ubuntu valt GNOME 3 hade dom förlorat typ alla användare.
Jag antar att du menar Gnome-shell då även Unity kommer bygga på Gnome3 också.

Du kan typ få Gnome-shell att påminna mer om Gnome2 än vad Unity för tillfället kan med hjälp av extensioner. Gnome-shell är för mig något som är mer genomtänkt än Unity. Det är snyggare, mer customiseringsvänlig, tar mindre resurser och har mindre buggar.

Jag rekommenderar att prova på Gnome-shell längre än en vecka. Det är ungefär så länge som behövs för att få in det nya "work flow". Som jag anser är mycket mer effektiv än vad det var i gnome2. För mig var det så i alla fall.

Så kan inte hålla med om att Ubuntu hade tappat mer användare med Gnome-shell än Unity. Snarare tvärtom. Ett ytterligare problem som inte har så mycket med användandet att göra är att Canonical med Unity har skapat en stor spricka i linux-kommunityt. Något jag ser växa dagligen.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
BigMac

Inlägg av BigMac »

Jag läste någonstans att i o m 11.10 kommer GNOME 2 att försvinna, misstänker att det är samma som Ubuntu Classic. Vad innebär GNOME 3?

/BM
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

northar skrev:Jag hade så enormt låga förväntningar på Unity efter att ha läst på forum etc innan om hur kasst det var. Därför blev jag positivt överraskad, och tycker att det är schysst - men visst, det blir säkert bättre om någon/några releaser.
Jag hade lite låga förväntningar också efter att ha kört en tidig release av Unity. Tycker att det funkar riktigt OK, men får nog lägga lite tid på att ta reda på om det kan tweakas lite efter just mitt sätt att använda datorn.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

revoltism skrev:
Hund skrev:Jag har inte testat Unity så mycket, men av det jag testat den så tycker jag den är helt okej, om än lite ovant. Men nu när GNOME 3 är ute och man har lite av facit i handen, så är Unity en klokt val. Hade Ubuntu valt GNOME 3 hade dom förlorat typ alla användare.
Jag antar att du menar Gnome-shell då även Unity kommer bygga på Gnome3 också.

Du kan typ få Gnome-shell att påminna mer om Gnome2 än vad Unity för tillfället kan med hjälp av extensioner. Gnome-shell är för mig något som är mer genomtänkt än Unity. Det är snyggare, mer customiseringsvänlig, tar mindre resurser och har mindre buggar.

Jag rekommenderar att prova på Gnome-shell längre än en vecka. Det är ungefär så länge som behövs för att få in det nya "work flow". Som jag anser är mycket mer effektiv än vad det var i gnome2. För mig var det så i alla fall.

Så kan inte hålla med om att Ubuntu hade tappat mer användare med Gnome-shell än Unity. Snarare tvärtom. Ett ytterligare problem som inte har så mycket med användandet att göra är att Canonical med Unity har skapat en stor spricka i linux-kommunityt. Något jag ser växa dagligen.
Ubuntu har skippat GNOME, däremot kommer dom uppdatera till GTK3. :)

Jag kommer aldrig peta på GNOME igen. Efter att ha testat lite olika alternativ har jag slutligen fastnat för WMFS och jag älskar det. Det sjukt litet, snabbt och är inte ivägen och stjäl fokus från det man håller på med. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Jag testade ubuntu 11.04 i några dagar sen installerade jag Kubuntu...

Ubuntu strulade till grafiken för mig, funkade helt enkelt inte så bra med mitt grafikkort längre. Sen störde jag mig som tusan på att om man tex. körde FF i helskärm och hade en terminal framför som ett fönster så var terminalens menyer längst upp på panelen. För att minimera FF när fönstret framför var markerat kan man inte bara klicka på minimera utan man måste först klicka nånstans i FF för att få upp dennes menyer på panelen längst upp.

Hade det inte varit bättre att låta alla program som körs i fönster läge att ha sina egna menyer och min/max knapp som vanligt och bara låta program som körs i helskärmsläge använda panelen längst upp för sina menyer?

Blev dessutom irriterad på att det blev extra långt att föra musen från fönstret till menyerna längst upp...

Hur som helst så trivs jag riktigt bra med Kubuntu och alla dess härliga inställningsmöjligheter :D
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
revoltism

Inlägg av revoltism »

Hund skrev:Ubuntu har skippat GNOME, däremot kommer dom uppdatera till GTK3. :)

Jag kommer aldrig peta på GNOME igen. Efter att ha testat lite olika alternativ har jag slutligen fastnat för WMFS och jag älskar det. Det sjukt litet, snabbt och är inte ivägen och stjäl fokus från det man håller på med. :)
Nja, skippat Gnome-shell är nog lite att överdriva. Även om man känner sig lite alienerad så har de ett team som arbetar med det. Varför en del bl.a. jag har möjlighet att använda Ubuntu tillsammans med Gnome-shell. Integreringen kommer troligen bli ännu bättre under 11.10. Hittills har det funkat tillräckligt bra för att jag ska stanna med Ubuntu. Chansen finns dock att jag flyttar över till Arch eventuellt. Får se.

Har du hittat något du gillar så ska du naturligvis använda det. WMFS såg intressant ut. Får mig att minnas LiteStep som jag använde under win98. Riktigt skoj om man har tid att sitta och trixa.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"