Möjligt att få min server att övervaka en annan ubuntu dator

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
DiNozzo
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Möjligt att få min server att övervaka en annan ubuntu dator

Inlägg av DiNozzo »

Hej!

Ja, som det står i Ämnet så undrar jag om det är möjligt att få min server att övervaka allt som händer på en annan ubuntu desktop pc?
Hade varit riktigt grymt då jag skulle kunna övervaka flera datorer på ett enkelt sätt från min server.

/Jonathan
BildBild
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Möjligt att få min server att övervaka en annan ubuntu d

Inlägg av ubot »

Det beror ju på vad du menar med övervaka. Det går garanterat att övervaka mycket av det som händer på en annan dator om du t.ex. låter din server ansluta till datorn med ssh. Därefter får du se till att köra kommandon (t.ex. i ett skript) som behövs för att få rätt information om vad som händer på datorn. Informationen skickas sedan över ssh tillbaka till din server. Det du behöver är openssh-server på desktop-datorn plus nycklar så att anslutningen blir säker samt ha koll på vad du ska övervaka och hur.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Jag kör SSH och ibland tunnlar VNC när jag supportar de jag raggat över. Rekommenderar att byta port nummer i "/etc/ssh/sshd_config" till något annat än "22" som extra säkerhetsåtgärd. Sedan visa den som använder den andra datorn hur man öppnar och stänger porten i brandväggen.

På datorn du vill koppla up dig mot. Rekommenderar jag att installera en dynamisk ip-nummerhanterare (så som http://www.no-ip.com). Du installerar den lätt via synaptic eller med "sudo apt-get install noip2" via terminalen. Vill du köra VNC så måste du också installera "x11vnc" på datorn du kopplar upp dig mot.

Enkelt kommando:
ssh -p <port> användare@ip-nummer

Tunnla VNC:
1.) ssh -p <port> -L <port>:localhost:<port> användare@ip-nummer
2.) x11vnc -localhost -display :0
Sen är det bara starta Fjärrskrivbordklienten (vinagre) > Välja Anslut > VNC > localhost :0
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
ubot

Inlägg av ubot »

Dessutom kanske det är idé att ställa in vilka ip-nummer som får access till openssh-server som en extra säkerhetsåtgärd?
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
DiNozzo
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av DiNozzo »

Tack för tipsen! Ska prova lite olika lösningar! :)
BildBild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"