Precis uppgraderat till 11.04, känner inte igen mig
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Precis uppgraderat till 11.04, känner inte igen mig
Jag undrar hur jag får tillbaka mitt skrivbord som jag hade det innan uppgraderingen. Nu är det massa "kuber" till vänster som jag inte vill ha. Samt att grafikdrivisarna verkar helt uppåt väggarna. Går det att downgrade till 10.10 igen via någon kommando i terminalen?
Någon som vet? Primärt vill jag bara ha mitt skrivbord tillbaka, och att grafik-drivrutinen fungerar.
Någon som vet? Primärt vill jag bara ha mitt skrivbord tillbaka, och att grafik-drivrutinen fungerar.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Precis uppgraderat till 11.04, känner inte igen mig
Du bör kunna välja classic eller vad det heter vid inloggningsrutan.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Där finns inga val alls. Ser precis ut som innan där. Mina och de andra användarnas namn och bild men inget alternativ någonstans.
- mcNisse
OK, jag ska kolla.
Har du installerat något gdm tema?
Har du installerat något gdm tema?
Logga ut och välj sen att logga in med sessionen Ubuntu klassisk.
Session väljer du efter det att du valt användare på inloggningsskärmen och ställs då in i mitten på panelen längst ner. Sen lär du känna igen dig igen
Session väljer du efter det att du valt användare på inloggningsskärmen och ställs då in i mitten på panelen längst ner. Sen lär du känna igen dig igen

- Dockland
- AVREGISTRERAD
Funkade perfekt. Tack för tipset.
Däremot ser min grafikdrivrutin ut att behöva uppgraderas. Hur gör jag det?
Såhär ser mitt skrivbord ut, allt liksom fryser fast när jag öppnat menyer och annat.
http://i56.tinypic.com/24qvbjl.png
Däremot ser min grafikdrivrutin ut att behöva uppgraderas. Hur gör jag det?
Såhär ser mitt skrivbord ut, allt liksom fryser fast när jag öppnat menyer och annat.
http://i56.tinypic.com/24qvbjl.png
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Dålig bild kanske, här är en annan bild som visar hur det ser ut för mig. Hur fixar jag detta, alt. hur går jag tillbaka till 10.10? Är det ominstallation som gäller i båda fallen?
Mitt grafikkort är ett Nvidia GT220 1 GB.
http://i54.tinypic.com/10mpzyg.png
Mitt grafikkort är ett Nvidia GT220 1 GB.
http://i54.tinypic.com/10mpzyg.png
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Det fungerar när jag väljer Ubuntu Classic - No effects, men tja, det vore roligt att få det att fungera även m e d effekter.
Lånar tråden lite.
Även jag har uppdaterat till 11.04, enda skillnaden var att jag fick KDE installerat, och det ser definitivt inte ut som Unity, åtminstonde inte på min dator.
Är det så att mitt skrivbord från 10.10 sparas och kör vidare på det? eller bygger unity på KDE?
Någon som vet?

Även jag har uppdaterat till 11.04, enda skillnaden var att jag fick KDE installerat, och det ser definitivt inte ut som Unity, åtminstonde inte på min dator.
Är det så att mitt skrivbord från 10.10 sparas och kör vidare på det? eller bygger unity på KDE?
Någon som vet?
Tyvärr så är vår eminente nVidia-expert på en långledighet men vi kansḱe kan fixa det ändå.Dockland skrev:Det fungerar när jag väljer Ubuntu Classic - No effects, men tja, det vore roligt att få det att fungera även m e d effekter.
Ok, du nämnde grafikkortet, men vad ger följande kommando?
Kod: Markera allt
sudo lshw -C display
@Labbe, starta en ny tråd om ditt problem!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tycker gränsnittet passar perfekt på en 11 tums skärm. Saknar dock att kunna växla mellan program. Man måste stänga ner det ena för att kunna köra det andra. Tex så verkar det inte gå att ha en dialogruta framför en webbsida om man vill lösa något genom att vara här. Gäller att minnas vad som stod och förminska Firefox medan man arbetar.
Kanske en anpassning till Netbook som inte uppträder på vanlig dator och ska prova senare.
Kanske en anpassning till Netbook som inte uppträder på vanlig dator och ska prova senare.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Hej. Sådär, här är vad kommandot fick frram i terminalen.Bowmore skrev:Tyvärr så är vår eminente nVidia-expert på en långledighet men vi kansḱe kan fixa det ändå.Dockland skrev:Det fungerar när jag väljer Ubuntu Classic - No effects, men tja, det vore roligt att få det att fungera även m e d effekter.
Ok, du nämnde grafikkortet, men vad ger följande kommando?så har vi lite mer kött att gå på.Kod: Markera allt
sudo lshw -C display
tim@tim-Ubuntu:~$ sudo lshw -C display
[sudo] password for tim:
*-display
description: VGA compatible controller
product: GT216 [GeForce GT 220]
vendor: nVidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a2
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nvidia latency=0
resources: irq:16 memory:fa000000-faffffff memory:d0000000-dfffffff memory:ce000000-cfffffff ioport:bc00(size=128) memory:fbb00000-fbb7ffff
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Såhär ser det ut.
tim@tim-Ubuntu:~$ dpkg -l | grep nvidia
ii nvidia-common 0.2.30 Find obsolete NVIDIA drivers
ii nvidia-current 270.41.06-0ubuntu1 NVIDIA binary Xorg driver, kernel module and VDPAU library
ii nvidia-settings 270.41.03-0ubuntu1~xup~maverick Tool of configuring the NVIDIA graphics driver
tim@tim-Ubuntu:~$ dpkg -l | grep nvidia
ii nvidia-common 0.2.30 Find obsolete NVIDIA drivers
ii nvidia-current 270.41.06-0ubuntu1 NVIDIA binary Xorg driver, kernel module and VDPAU library
ii nvidia-settings 270.41.03-0ubuntu1~xup~maverick Tool of configuring the NVIDIA graphics driver
Prova att avinstallera paketet nvidia-settings.
Gå via en terminal eller recovery mode och avinstallera med
Sen när du fått igång Natty så installera nattyversionen för nvidia-settings, dvs version 270.41.03-0ubuntu1~xup utan ändelsen maverick.
Gå via en terminal eller recovery mode och avinstallera med
sudo apt-get remove nvidia-settings
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Bowmore skrev:Prova att avinstallera paketet nvidia-settings.
Gå via en terminal eller recovery mode och avinstallera medSen när du fått igång Natty så installera nattyversionen för nvidia-settings, dvs version 270.41.03-0ubuntu1~xup utan ändelsen maverick.Kod: Markera allt
sudo apt-get remove nvidia-settings
Tackar. Vågar jag det. Är inte hemma på recoverymode eller annat. Och Natty, hur får jag igång det? Eller, vad är det, mer specifikt?
- mcNisse
Det vågar du. Recoverymode är ett enkelt sätt att fixa till installationen när den strular. Om du inte får upp en meny så håll inne shift när du startar om så får du upp en meny där du kan välja olika startalternativ. Ett av alternativen (det andra) är att starta datorn i recoverymode. Sedan hoppar du in i en root-med nätverk. Se till att ha nätverkssladden inkoplad för att skippa konfiguration av wifi-från terminalen.Dockland skrev:Tackar. Vågar jag det. Är inte hemma på recoverymode eller annat. Och Natty, hur får jag igång det? Eller, vad är det, mer specifikt?
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Okej. Tack. Kan jag köra kommandot via terminalen som vanligt och sedan starta om datorn som vanligt?
Root och sådant känner jag inte till.
Root och sådant känner jag inte till.